Bu araştırma, üniversite birinci ve dördüncü
sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık ve
epistemolojik inançlar açısından farklılaşmasını incelemeyi amaçlamıştır.
Ayrıca bölümlere göre epistemolojik inançların ve üstbilişsel farkındalık
düzeyinin farklılaşması incelenmiştir. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu,
Bilişötesi Farkındalık Envanteri, Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Akdeniz
bölgesindeki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören eğitim fakültesinin yedi
farklı bölümünden seçilen (Fen Bilgisi, İlköğretim Matematik, Okul Öncesi,
Sınıf, İngilizce, İlköğretim Türkçe Öğretmenlikleri ve Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık) 476 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için
Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre bilişötesi farkındalık ölçeğinin bilişin bilgisi alt boyutu
açısından üniversite birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören öğrenciler
arasında anlamlı bir farklılık yokken, bilişin düzenlemesi alt boyutu açısından
anlamlı bir farklılık vardır. Dördüncü sınıf öğrencilerinin bilişi düzenleme
düzeyleri, birinci sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha yüksektir.
Epistemolojik inanç ölçeğinin hızlı öğrenme, kesin bilgi, basit bilgi ve sabit
yetenek alt boyutları açısından üniversite birinci ve dördüncü sınıf
öğrencileri arasında anlamlı bir farklılaşma yoktur. Üniversite öğrencilerinin
öğrenim gördükleri bölümlere göre bilişötesi farkındalığın bilişin düzenlenmesi
alt boyutu açısından anlamlı farklılık yokken, bilişin bilgisi alt boyutu ve
epistemolojik inanç alt boyutları açısından anlamlı bir farklılık vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.