Problematic
internet use (PIU) is one of the most comprehensive cyber/digital behavioral
concepts in literature. Internet addiction, pathological internet use,
excessive internet use concepts are frequently used as synonymous with PIU. In
general, PIU was defined as using internet in a detrimental way during daily,
personal professional and social activities. Along with social media tools
became widespread, the following and updating frequentative behaviors, the
others have fun more than when they are together anxiety of social network
users in particular the young was defined as fear of missing out (FoMO). FoMO
and PIU share some similarities such as the need of internet connection,
meeting the need of being liked in online platforms, deprivation, defining as a
problematic behavior. The main purposes of this study are to reveal the
relationship between FoMO and PIU and to prove whether FoMO is a sub-dimension
of PIU. For this study, the data were gathered from 538 undergraduate students
via PIU and FoMO scales. The findings were created as conducted Pearson
correlation analysis and structural equation modelling. First of the results is
that there are significant and positive relationships among FoMO and all of the
PIU sub-dimensions. The other result is that FoMO could be examined as a
sub-dimension of PIU. This situation was proved via confirmatory factor
analysis defined the paths of FoMO and its items as sub-dimension of PIU (χ2/df= 2.19, p<0.001, RMSEA= 0.06, SRMR= 0.07, NFI=
0.95, CFI= 0.97, GFI= 0.80).
The obtained results were discussed and compared with previous studies.
Problemli internet kullanımı (PİK) alanyazında tanımlanmış en kapsamlı siber/dijital problemli davranışlardan biridir. Alanyazında sıklıkla PİK ile internet bağımlılığı, patolojik internet kullanımı ve aşırı internet kullanımı kavramları ile eş anlamlı kullanımları ile karşılaşılmaktadır. En genel anlamda PİK kişisel günlük yaşama zarar verecek ölçüde, mesleki, sosyal ya da kişisel anlamda olumsuz sonuçlar doğurabilecek kullanım olarak tanımlanmıştır. Sosyal medyanın yaygınlaşması ile günlük yaşamın bir parçası durumuna gelen başta genç bireyler olmak üzere sosyal ağ kullanıcılarının sürekli bir izleme ve güncelleme davranışı, sosyal bağlamda başkalarının kendisi olmadan daha iyi vakit geçirdiği kaygısı ise gelişmeleri kaçırma korkusu (GKK) olarak tanımlanmıştır. GKK’nun yoksunluk, sevilme gereksiniminin çevrimiçi ortamlarda karşılanması gibi göstergeleri internet kullanımı gerektirdiği ve problemli davranış olarak tanımlanabildiğinden, PİK ile benzerlik gösterdiği söylenebilir. Bu çalışmanın temel amacı GKK ve PİK arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak ve GKK’nun bir PİK alt boyutu olup olmadığını kanıtlamaktır. Çalışma kapsamında PİK ve GKK ölçekleri ile2017-2018 eğitim öğretim yılı Bahar yarıyılında Türkiye’de bir devlet üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim görmekte olan 538 üniversite öğrencisinden veri toplanmıştır. Toplanan veriler Pearson korelasyon katsayısı incelenerek ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlardan ilki GKK’nun PİK’nın alt boyutlarının tamamı ile anlamlı ve pozitif yönde ilişkilerinin olduğudur. Çalışma kapsamında elde edilen bir diğer sonuç GKK’nun PİK’nın bir alt boyutu olarak düşünülebileceğidir. Bu durum doğrulayıcı faktör analizi ile iki ölçeğin maddelerinin birlikte tek ölçek gibi faktör yapısı olabileceği düşünüldüğünde anlamlı bir yapının ortaya çıktığı bulgusu ile ortaya konmuştur (χ2/sd= 2.19, p<0.001, RMSEA= 0.06, SRMR= 0.07, NFI= 0.95, CFI= 0.97, GFI= 0.80). Elde edilen bu sonuçlar alanyazında yürütülen benzer çalışmalar ile tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 2 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.