In
this study, it is aimed to investigate the effects of fifth grade students'
motivation and attitudes towards science on each other and the science
achievement. The study in which the review method was used was conducted with
188 (98 female, 90 male) fifth grade students studying at a secondary school in
İzmir city center. Motivation scale for learning science (MSLS), science and
technology attitude scale for secondary school students (SCAS), and science
grade for end of the first semestr were used as data collection tools. In
addition to descriptive statistical techniques, multiple linear regression
analysis with pearson moments multiplication correlation technique was used for
data analysis. According to the results obtained, it was determined that there
is a positive, significant and moderate relationship between students'
motivation towards science learning and their attitudes towards science,
positive, significant relationship between motivation towards science learning,
attitudes towards science and science, students have high motivation level,
attitude levels are medium level. According to the results of the regression
analysis conducted on the relationship between MSLS and SCAS; It was determined
that all sub-dimensions of MSLS showed a significant relationship on students
'attitudes towards science and all sub-dimensions of SCAS showed a significant
relationship on students' motivation towards learning science. As a result, it
was determined that affective factors such as motivation and attitude had
positive effects on students' science achievement
Bu
araştırmada beşinci sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik motivasyon ve
tutumlarının birbirleri üzerinde ve fen bilimleri dersi başarısı üzerindeki
etkisinin belirlemesi amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir şehir merkezindeki bir
devlet ortaokulunda öğrenim gören 188 (98’i kız, 90’ı erkek) beşinci sınıf
öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Fen öğrenmeye yönelik
motivasyon ölçeği (FÖMÖ), Ortaokul öğrencilerine yönelik fen ve teknoloji tutum
ölçeği (FBTÖ) ile fen başarı notu için birinci dönem sonu fen bilimleri dersi
karne notu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik
tekniklerinin yanı sıra, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon tekniği ile çoklu doğrusal
regresyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin fen
öğrenmeye yönelik motivasyonları ile fen bilimlerine yönelik tutumları arasında
pozitif, anlamlı ve orta düzeyde ilişki bulunduğu, öğrencilerin yüksek
motivasyon düzeyinde olduğu, tutum düzeylerinin orta seviyede olduğu, fen
öğrenmeye yönelik motivasyon ve fen bilimlerine yönelik tutumları ile fen
bilimleri dersi başarısı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu
göstermiştir. Ayrıca, FÖMÖ ve FBTÖ arasındaki ilişkiye yönelik gerçekleştirilen
regresyon analizi sonuçlarına göre; FÖMÖ’nün tüm alt boyutlarının öğrencilerin
fen bilimlerine yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir ilişki sergilediği ile
FBTÖ’nün tüm alt boyutlarının öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları
üzerinde anlamlı bir ilişki sergilediği belirlenmiştir. Sonuç olarak,
motivasyon ve tutum gibi duyuşsal faktörlerin öğrencilerin fen bilimleri dersi
başarısı üzerinde olumlu etkiler oluşturduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 3 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.