Bu çalışmanın amacı, ortaokul 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin bilimsel sorgulama becerilerini belirmeye yönelik çoktan seçmeli bir test geliştirmek olarak belirlenmiştir. Çalışma, tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Testin geliştirilme sürecinde Wenning (2007) tarafından ileri sürülen bilimsel sorgulama becerileri ile fen bilimleri dersi öğretim programında (2018) yer alan sorgulama becerilerinin eşleştirilmesi ile belirlenen beceriler temel alınarak, bu becerilere yönelik toplam 30 maddeden oluşan çoktan seçmeli bir test oluşturulmuştur. Testin kapsam ve yapı geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda düzeltmeleri yapılan test, uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 120 7. sınıf ve 130 8. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 250 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonrası elde edilen veriler, MS Excel ve istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, madde ayırt edicilik değeri 0,20’den düşük olan sekiz maddenin testten çıkarılmasıyla toplam 22 maddeden oluşan “Bilimsel Sorgulama Becerileri Testi (BSBT)” elde edilmiştir. BSBT’nin ortalama güçlüğünün orta düzeyde (p = 0,48), ayırt edicilik düzeyinin ise çok iyi (rjx= 0,55) olduğu tespit edilmiştir. Yapılan KR-20 güvenirlik analizi sonucunda ise testin güvenirlik katsayısı 0,82 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular ışığında, Bilimsel Sorgulama Becerileri Testi’nin öğrencilerin bilimsel sorgulama becerilerini belirlemede kullanılabilecek düzeyde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Bilimsel sorgulama becerileri ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencileri çoktan seçmeli test test geliştirme
AYDIN ADNAN MENDERES UNIVERSITY
EĞF-17009
The aim of this study was to develop a multiple choice test determining the scientific inquiry skills of secondary school 7th and 8th grade students. The study was carried out using the scanning model. In the development process of the test, a multiple choice test consisting of a total of 30 items was formed based on the matching of the inquiry skills presented by Wenning (2007) and the inquiry skills included in the curriculum of science course (2018). Expert views were consulted for the content and construct validity of the test. The test, which was corrected according to expert opinions, was applied to a total of 250 students, 120 7th grade and 130 8th grade students studying at a public school which was selected with the appropriate sampling method. The data obtained after the application were analyzed using MS Excel and statistical package program. In the consequence of analysis, eight items whose item discrimination value was less than .20 were excluded from the test, and “Scientific Inquiry Skills Test (SIST)” consisting of a total of 22 items was obtained. The mean difficulty of SIST was moderate (p = .48), and the level of discrimination was very good (rjx = .55). As a result of the KR-20 reliability analysis, the reliability coefficient of the test was found to be .82. In the light of the findings, it can be said that the Scientific Inquiry Skills Test is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the students' scientific inquiry skills.
Scientific inquiry skills seconday school 7th and 8th grade students a multiple choice test test development
EĞF-17009
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | EĞF-17009 |
Publication Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 1 |
Once articles are published in the journal, the publishing rights belong to the journal. All articles published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license, which permits sharing by others.