Bu çalışma, bir
kimlik özelliği olan cinsel yönelim üzerinde, konuşmanın içeriğinden bağımsız
olarak yalnızca ses özellikleri açısından, durmaktadır. Konuşucunun cinsel
yöneliminin yalnızca sesleri dinlenerek algılanıp algılanamayacağını ve
algılanabiliyorsa bunun hangi ses özelliklerine dayalı olduğunu bulmayı
amaçlayan bu çalışmada, dinleyicilere eşcinsel ve düzcinsel erkek konuşucuların
ses kayıtları dinletilmiş ve cinsel yönelimlerini tahmin etmeleri istenmiştir.
Çalışmaya, 10 eşcinsel 10 düzcinsel konuşmacı katılmıştır. Her konuşmacıdan
üçer farklı ses kaydı alınmıştır. Birinci kayıtta bilimsel bir metin okumaları,
ikinci kayıtta bir şiir okumaları, üçüncü kayıtta ise çalışmacı ile sohbetleri
sırasında bir anlatı gerçekleştirmeleri istenmiştir. 20 konuşucunun da
okudukları metin ve şiir aynıdır. Anlatı ise aynı konu çerçevesinde gerçekleşmiştir.
Alınan ses kayıtları sesbilim eğitimi almamış 30 kişiye dinletilmiştir. Elde
edilen veriler, dinleyicilerin konuşucuların cinsel yönelimlerini büyük ölçüde
doğru algıladıklarını göstermekle birlikte yapılan fiziksel ses ölçümlerinde bu
algıya neden olduğu iddia edilebilecek bir sonuca ulaşılmamıştır.
This study aimed to examine whether
sexual orientation can be detected from monologue readings and narration. The
main research question was, if naïve listeners could perceive the speakers’
sexual orientation accurately, can we conclude
that there are some potential phonetic cues which signal one’s sexual orientation.
10 openly gay men and 10 straight men recorded a scientific passage, a poem and
a narration. These recordings were played to 30 listeners for judgments of
perceived sexual orientation. Listeners correctly identified the sexual
orientation of these speakers at a rate of 80%. On the other hand, the results
of acoustic measurements did not show any particular pattern that could be
identified as an indicator of the sexual orientation of the speaker.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License