Literature has been used as a useful tool to teach foreign languages since ancient times. Although the purposes of these texts have changed considerably over time, literature remains one of the major areas of study in foreign language teaching and learning. The purpose of this study is to develop a self-efficacy scale for foreign language students and teachers and to determine the validity and reliability of the scale. Therefore, an exploratory sequential mixed-methods design was used, and a qualitative approach was established in the first phase of the study to create an item pool. Second, a quantitative approach was used to test the construct reliability of the scale items. Forty-five pre-service teachers, three scholars of English language teaching, three English teachers, and four scholars of educational sciences participated in the qualitative phase. The psychometric properties of the scale items were examined with the participation of 529 English as a foreign language student in their 3rd and 4th years of education at six state universities. The structural validity of the scale was determined through exploratory and confirmatory factor analysis. In conclusion, it was observed that the participants found the use of literary texts in foreign language teaching valuable, and wanted to use them in their future classes. Moreover, considering the results of quantitative analyses, a valid and reliable scale (KMO = .880; α = .869; explained variation = 63.2%) consisting of 21 items with six dimensions was developed to measure the level of self-efficacy beliefs of students and teachers in foreign language teaching.
Edebiyat, çok eski çağlardan beri yabancı dil öğretiminde yararlı bir araç olarak kullanılmaktadır. Günümüzde bu metinlerin kullanım amaçları önemli ölçüde değişse de edebiyat, yabancı dil öğretimi ve öğreniminin en önemli çalışma alanlarından biri olmaya devam etmektedir. Bu çalışmanın amacı, yabancı dil öğrencileri ve öğretmenleri için edebiyatta öz yeterlik inancı ölçeği geliştirmek ve akabinde ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini belirlemektir. Bu nedenle keşfedici sıralı desen karma yöntemi tercih edilen çalışmanın ilk bölümünde madde havuzu oluşturmak için nitel bir yaklaşım benimsenmiştir. Daha sonra ikinci bölümde, ölçek maddelerinin yapı geçerliliği ve güvenilirliğini test etmek için nicel bir yaklaşım kullanılmıştır. Nitel kısma 45 öğretmen adayı, İngiliz Dili Eğitimi alanında deneyimli üç öğretim üyesi, üç İngilizce öğretmeni ve eğitim bilimleri alanında deneyimli dört öğretim üyesi katılmıştır. Ölçek maddelerinin psikometrik özellikleri altı devlet üniversitesinden eğitimlerinin 3. ve 4. yılındaki 529 yabancı dil öğrencisinin katılımıyla elde edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile belirlenmiştir. Sonuç olarak, katılımcıların yabancı dil öğretiminde edebî metinlerin kullanımını değerli buldukları ve meslek hayatlarındaki derslerinde kullanmak istedikleri görülmüştür. Ayrıca nicel analizlerin sonuçları dikkate alındığında edebi metinler yoluyla yabancı dil öğretiminde İngiliz Dili Eğitimi öğrencilerinin ve öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarının düzeyini ölçebilen altı boyut, 21 maddeden oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçek (KMO=.880; α=.869; açıklanan varyasyon=%63,2) geliştirilmiştir.
Öz yeterlik Edebiyat Yoluyla Dil Öğretimi Edebiyat Ölçeği İngilizce Öğretmenliği Öğrencileri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 19 Issue: 2 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License