Bu çalışmada İmam Hatip
Lisesi (İHL) öğrencilerinin okul rehberlik servisine yansıttıkları sorunlar ve
beklentiler rehber öğretmenler gözüyle incelenmiştir. Örneklem grubu ile
derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Yarı-yapılandırılmış bir mülakat
formu hazırlanmış ve araştırmacı örneklem grubu ile mülakatları bizzat
gerçekleştirmiştir. Mülakatlar kayıt altına alınmıştır. Çalışmanın örneklem
grubunu Malatya İl merkezinde eğitim öğretime devam eden 11 okuldaki 12
rehberlik öğretmeni oluşturmuştur. İl merkezinde yer alan bu okulların öğrenci
çeşitliliği ve yoğunluğu, örneklemin seçiminde etkili olmuştur. Ayrıca rehber
öğretmenlerin de, görevleri ve okuldaki konumlarının bir gereği olarak bu okullardaki
sorunları ve öğrenci taleplerini daha nesnel bir şekilde yansıtabilecekleri
öngörülmektedir. Rehber öğretmenler ile gerçekleştirilen mülakatlarda
öğrencilerin sorun ve beklentileri konusunda sıklıkla dile getirilen konular
belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre öğrencilerin aşağıdaki konularda
sıklıkla rehberlik servisine yöneldikleri görülmüştür: Özellikle merkezi
yerleştirme sınavı olmaksızın öğrenci alan okullarda akademik anlamda başarı
problemleri ile yine aynı okullarda okul aidiyeti problemlerinin varlığı en
önemli problem alanı olarak görülmüştür. İkinci önemli problem ise aile baskısı
gibi çevresel faktörlere bağlı olarak İHL’ye gelmek durumunda olan ve bu
sebeple okula aidiyet problemleri yaşayan önemli bir öğrenci grubunun varlığı
tespit edilmiştir. Üçüncü olarak
öğrencilerin büyük bir çoğunluğu aslında gelecek yaşamlarında din hizmetlerinde
çalışmayı düşünmemektedir. Bu öğrenci gruplarında meslek derslerinin çok fazla
olması bir gereklilik olarak düşünülmemektedir. Dördüncü olarak öğrencilerin
bir kısmı kendisini toplumsal beklentilerin baskısı altında
hissetmektedir. Söz konusu problemlerin
dışında öğrencilerin iletişime oldukça açık oldukları ve güven ortamı
sağlandığında kendilerini çok rahat bir şekilde ifade edebildikleri, arkadaşlık
ilişkilerinin oldukça iyi olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler:
Din Eğitimi, İmam Hatip Lisesi Öğrencisi, Öğrenci beklentileri, Rehberlik, Okul
aidiyeti.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |
Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.