The sectoral and regional studies on competitiveness reveal the
structural strength of the firms operated in economic sphere. It is also
strongly emphasized in Porter’s approach that how competition is reflected in
domestic and foreign markets, what the competitive environment of firms teach
them and how they should be shaped according to the increasing / changing
competition structures. In this context, the government and supporting sectors
are essential in terms of the regional presence of the sector. Konya dairy
products sector has an important place in Turkey. In addition to the production
capacity of the sector, the question of how the potential of both livestock and
dairy products has an effect on competitiveness is noteworthy. In this study,
45 of the 72 representatives from the sector were surveyed and the findings
were analyzed. As a result of the analysis, it is found that the dairy products
sector has a high importance, and the need for investment has been found to be
valid for all competition factors as a result of the insufficient development
of the sector. In other words, the sector must be developed by investing in all
factors in the competition diamond. The necessary recommendations regarding the
development of the sector, which is the middle level of the current
competitiveness, are discussed in the last section.
Rekabetçilik üzerinden yapılan sektörel ve
bölgesel çalışmalar, bu kapsamda yer alan firmaların yapısal gücünü de ortaya
koymaktadır. Porter tarafından ortaya konulan rekabetçilik anlayışında da
rekabetin iç ve dış pazara nasıl yansıdığı, firmaların yaşadıkları rekabet
ortamının onlara neler öğrettiği ve öğrenilenin giderek artan/ değişen rekabet
yapılarına göre nasıl biçimlenmesi gerektiği önemle üzerinde durulan bir
husustur. Bu bağlamda devlet ve destekleyici aktörler sektörün bölgedeki
varlığı açısından oldukça önemlidir. Konya süt ürünleri sektörü ülke içerisinde
önemli bir üretim rolü oynamaktadır. Sektörün sahip olduğu üretim kapasitesinin
yanı sıra hem canlı hayvan hem de süt ürünleri üreticiliği bağlamındaki
potansiyelinin rekabetçilikte nasıl bir etkiye sahip olduğu sorusu dikkat
çekicidir. Bu çalışmada sektör temsilcisi 72 firmadan 45 tanesi ile anket
çalışması yapılmış ve elde edilen bulgular analiz edilmiştir. Analiz sonucunda,
süt ürünleri sektörünün yüksek bir öneme sahip olduğu bulunurken, sektörün
yetersiz gelişimi sonucu yatırım ihtiyacının tüm rekabet faktörleri için
geçerli olduğu görülmüştür. Diğer bir ifadeyle, rekabet elmasındaki tüm
faktörlere yatırım yoluyla sektörün geliştirilmesi gerekmektedir. Mevcut
rekabetçilik düzeyi orta olan sektörün gelişmesi ile ilgili gerekli öneriler
sonuç ve değerlendirme kısmında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2018 |
Submission Date | October 17, 2018 |
Acceptance Date | November 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.