Research Article
BibTex RIS Cite

Faustçu Pazarlık Olarak Teknoloji: Neil Postman’ın Teknoloji Hakkındaki 5 Fikri ile Marshall McLuhan’ın Tetrad’ının İncelenmesi

Year 2023, , 695 - 712, 15.09.2023
https://doi.org/10.56720/mevzu.1336224

Abstract

Postman, kültür, eğitim, medya ve iletişim üzerine yazmış olduğu kitap-larla teknolojinin bu alanlarda birey ve toplum hayatına nasıl etkiler doğur-duğunu ortaya koymuştur. Dünya tarihini bir teknoloji tarihi olarak gören ve geliştirilen teknikler üzerinden sınıflandıran Postman, aynı zamanda medya ekolojisi kavramını ortaya koymuş ilk kişidir. Bunun dışında teknoloji dönemlerini tanımladığı tenokrasi ve teknopoli kavramları da ona aittir. Postman’ın fikir dünyasında doktora öğrencisiyken tanışmış olduğu McLuhan’ın etkisi çok yüksektir. McLuhan ise 1960’lı yıllarda ortaya koymuş olduğu “the medium is the message”, “küresel köy” ve “hot-cold medya” gibi kavramlarla öne çıkmış ve bir kamusal entelektüele dönüşmüştür. Hocası olan Harold Innis’in dünya tarihini iletişim araçları üzerinden yorumlaması McLuhan’ın medya anlayışının temelini oluşturmuştur. Hem Postman hem de McLuhan teknolojinin kendisi nötr bir araç olarak görmekten ziyade değer yüklü bir çevre unsuru olarak betimlemektedirler. Teknolojinin insan üzerindeki etkisini çeşitli kavramlar ve analizler üzerinden inceleyen bu iki akademisyeni ayıran temel şey ise teknolojinin yaratmış olduğu çıktıları nötr ya da ahlaki olarak okumalarıdır. Bu noktada Postman daha karamsar ve etik olarak teknoloji – insan ilişkisini incelerken, McLuhan sürekli olarak bir dairesel dönüşümü vurgulamaktadır. Hem Postman hem de McLuhan açısından öne çıkan kav-ramlardan bir tanesi de Faustçu pazarlıktır. Yeni bir teknolojinin sunduğu her avantaja karşılık gelen bir dezavantaj vardır şeklinde tanımlanabilecek olan bu tanımlama ismini Johann Wolfgang Goethe’nin Faust isimli kitabındaki şeytanla yapılan pazarlıktan almaktadır. Medya ve İletişim çalışmaları açısından önemli iki figür sayılan Neil Postman ile Marshall McLuhan’ın teknoloji anlayışlarını ele alacağımız bu makalede, teknolojinin birey ve toplum açısından nasıl bir Faustçu pazarlık yarattığı ele alınacaktır. Çevre olarak medyanın incelenmesi olarak bilinen medya ekolojisi geleneği için de önemli olan bu iki ismin teknolojinin insan hayatı ve kültürleri üzerinde etkilerini incelemeye yarayan Neil Postman’ın “5 things” ile Marshall McLuhan’ın Tetrad kuramı üzerinden insan ve teknoloji arasındaki ilişki incelenecektir. Marshall McLuhan’ın ölümünden sonra yayınlanan Laws of Media: The New Science’ta medya yasaları olarak öne sürdüğü Tetrad soruları ile Neil Postman’ın 1998 yılında Teknolojik Değişimler Hakkında Bilmeniz Gereken Beş Şey olarak bir bildiri de ortaya koyduğu beş fikri değerlendirilecektir.

References

  • Barnes, S. (2019). “Education and Technology: A Cultural Faustian Bar-gain”. Bulletin of Science, Technology & Society, 19(1), 11–16. https://doi.org/10.1177/027046769901900103
  • Cali, D. (2017) Mapping Media Ecology: Introduction to the Field. New York: Peter Lang.
  • Carpenter, E. ve McLuhan, M. (1960) Explorations in communication. Boston: Beacon Press.
  • Ellul, J. (1965). Propaganda: The formation of men’s attitudes New York: Vintage.
  • Em, G. (2014). A First Look at Communication Theory. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Hamut, A. H. (2022). “Medya Ekoloji Geleneği ve Türkiye'ye Yansımaları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 20/39, 47-76. https://doi.org/10.55842/talid.1110466
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg galaxy: The making of typographic man. Toronto: University of Toronto Press.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: Extensions of man. New York: McGraw-Hill.
  • McLuhan, M. ve Fiore, Q. (1967). The medium is the massage: An inventory of effects. London: Penguin Books.
  • McLuhan, M. ve McLuhan, E. (1988). Laws of media: The New Science. Toronto: University of Toronto Press.
  • Mumford, L. (1934). Technics and civilization. New York: Harcourt, Brace and Co.
  • Karcı, H. D. (2023). “Reklamcılıkta Deepfake Ugulamasına Neil Postman’ın Beş Fikirli Perspektifiyle Yaklaşmak: Durum Çalışması”. International So-cial Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630-631X) 9(68): 2864-2886. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/sm ryj.68267
  • Lum, C. M. K. (2006). Perspectives on Culture, Technology and Communication: The Media Ecology Tradition. Hampton Press.
  • Platon. (2017). Phaidros. İstanbul: Say Yayınları.
  • Postman, N. (1990). “Media and Ideology”. ACA Bulletin, 71(Ocak), 63–70.
  • Postman, N. (1999). Building a bridge to the eighteenth century: How the past can improve our future. New York: Alfred A. Knopf.
  • Postman, N. (2006). Teknopoli: Yeni Dünya Düzeni Çev: Mustafa Emre Yılmaz, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Postman, N. (1998). “Five things we need to know about technological change”. Conference in Denver, C.O.. Alınan yer:
  • http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/classes/188/materials/postman.pdf
  • Postman, N. (2000) “The Humanism of Media Ecology”. MEA (Media Ecology Association), Inaugural Media Ecology Association Convention, New York, 16−17 Temmuz 2000.
  • Strate, L. (2004). “A Media Ecology Review”. Communication Research Trends, 23(2), 3–48.
  • Strate, L. (2011). Media Ecology- An Approach to Understanding the Human Condition. Newyork: Peter Lang.
  • Strate, L. (2014). Amazing ourselves to death: Neil Postman’s Brave New World revisited. New York: Peter Lang.

Technology as a Faustian Bargain: Examination of Marshall McLuhan’s Tetrad with Neil Postman’s 5 Ideas about Technology

Year 2023, , 695 - 712, 15.09.2023
https://doi.org/10.56720/mevzu.1336224

Abstract

Postman, with his books on culture, education, media and communica-tion, has revealed how technology affects individual and social life in these areas. Postman, who sees world history as a history of technology and classifies it through developed techniques, is also the first person to put forward the concept of media ecology. Apart from this, the concepts of tenocracy and technopoly, which he defines as technology periods, belong to him. The influence of McLuhan, whom Postman met while he was a doctoral student, was very influential in the world of ideas. McLuhan, on the other hand, came to the forefront with concepts such as "the medium is the message", "global village" and "hot-cold media" that he put forward in the 1960s and became a public intellectual. The interpretation of world history through communication tools by his teacher, Harold Innis, formed the basis of McLuhan's understanding of media. Both Postman and McLuhan describe technology itself as a value-laden environment element rather than as a neutral tool. The main thing that distinguishes these two academics, who examine the effect of technology on people through various concepts and analyzes, is that they read the outputs created by technology as neutral or moral. At this point, while Postman is more pessimistic and ethically examining the technology-human relationship, McLuhan constantly emphasizes a circular transformation. One of the prominent concepts for both Postman and McLuhan is the Faustian bargain. This definition, which can be defined as there is a corresponding disadvantage for every advantage a new technology offers, takes its name from the bargain with the devil in Johann Wolfgang Goethe's book Faust. In this article, in which we will discuss the technology understanding of Neil Postman and Marshall McLuhan, who are two important figures in media and communication studies, it will be discussed how technology creates a Faustian bargain for the individual and society. The relationship between human and technology will be examined through Neil Postman's "5 things" and Marshall McLuhan's Tetrad theory, which are important for the media ecology tradition known as the study of the media as the environment. Tetrad questions put forward as media laws by Marshall McLuhan in Laws of Media: The New Science, published after his death, and five ideas put forward by Neil Postman in a statement in 1998 as Five Things You Should Know About Technological Changes will be evaluated.

References

  • Barnes, S. (2019). “Education and Technology: A Cultural Faustian Bar-gain”. Bulletin of Science, Technology & Society, 19(1), 11–16. https://doi.org/10.1177/027046769901900103
  • Cali, D. (2017) Mapping Media Ecology: Introduction to the Field. New York: Peter Lang.
  • Carpenter, E. ve McLuhan, M. (1960) Explorations in communication. Boston: Beacon Press.
  • Ellul, J. (1965). Propaganda: The formation of men’s attitudes New York: Vintage.
  • Em, G. (2014). A First Look at Communication Theory. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Hamut, A. H. (2022). “Medya Ekoloji Geleneği ve Türkiye'ye Yansımaları”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 20/39, 47-76. https://doi.org/10.55842/talid.1110466
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg galaxy: The making of typographic man. Toronto: University of Toronto Press.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding media: Extensions of man. New York: McGraw-Hill.
  • McLuhan, M. ve Fiore, Q. (1967). The medium is the massage: An inventory of effects. London: Penguin Books.
  • McLuhan, M. ve McLuhan, E. (1988). Laws of media: The New Science. Toronto: University of Toronto Press.
  • Mumford, L. (1934). Technics and civilization. New York: Harcourt, Brace and Co.
  • Karcı, H. D. (2023). “Reklamcılıkta Deepfake Ugulamasına Neil Postman’ın Beş Fikirli Perspektifiyle Yaklaşmak: Durum Çalışması”. International So-cial Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630-631X) 9(68): 2864-2886. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/sm ryj.68267
  • Lum, C. M. K. (2006). Perspectives on Culture, Technology and Communication: The Media Ecology Tradition. Hampton Press.
  • Platon. (2017). Phaidros. İstanbul: Say Yayınları.
  • Postman, N. (1990). “Media and Ideology”. ACA Bulletin, 71(Ocak), 63–70.
  • Postman, N. (1999). Building a bridge to the eighteenth century: How the past can improve our future. New York: Alfred A. Knopf.
  • Postman, N. (2006). Teknopoli: Yeni Dünya Düzeni Çev: Mustafa Emre Yılmaz, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Postman, N. (1998). “Five things we need to know about technological change”. Conference in Denver, C.O.. Alınan yer:
  • http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/classes/188/materials/postman.pdf
  • Postman, N. (2000) “The Humanism of Media Ecology”. MEA (Media Ecology Association), Inaugural Media Ecology Association Convention, New York, 16−17 Temmuz 2000.
  • Strate, L. (2004). “A Media Ecology Review”. Communication Research Trends, 23(2), 3–48.
  • Strate, L. (2011). Media Ecology- An Approach to Understanding the Human Condition. Newyork: Peter Lang.
  • Strate, L. (2014). Amazing ourselves to death: Neil Postman’s Brave New World revisited. New York: Peter Lang.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Ali Hasan Hamut 0000-0001-8914-7081

Publication Date September 15, 2023
Submission Date August 1, 2023
Acceptance Date September 1, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

ISNAD Hamut, Ali Hasan. “Faustçu Pazarlık Olarak Teknoloji: Neil Postman’ın Teknoloji Hakkındaki 5 Fikri Ile Marshall McLuhan’ın Tetrad’ının İncelenmesi”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 10 (September 2023), 695-712. https://doi.org/10.56720/mevzu.1336224.

Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.