Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation Of The Attitudes And Behavior Of University Students On Financial Literacy

Year 2020, , 375 - 400, 01.10.2020
https://doi.org/10.33203/mfy.711089

Abstract

References

  • KAYNAKÇA
  • Alkaya, A. & Yağlı, D. (2015). Finansal Okuryazarlık, Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İ.İ.B.F. Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 40(8),585-599.
  • Altan, F. & Biçer, E. B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4),1501-1517.
  • Amidjono, D. S., Brock, J. & Junaidi, E. (2016). Finanical Literacy in Indonesia. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.277- 290). Singapore: Springer.
  • Atkinson, A. & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the the OECD / nternational Net ork on Financial Education ( NFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No:15, OECD Publishing.
  • OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing.
  • http://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/measuring-financial-literacy_5k9csfs90fr4-en (Erişim Tarihi:12.10.2019).
  • Barış, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
  • Beal, D. J. & Delpachitra, S. B. (2003). Financial Literacy Among Australian University Students, Economic Papers, 22(1), 65-78.
  • Bevan-Dye, A. L. & Akpojivi, U. (2016). South African Generation Y Students’ Self-disclosure on Facebook. South African Journal of Psychology, 43(1), 114- 129.
  • Bernheim, D. B., Garett, D. M. & Dean, M. M. (2001). Education and Savings: The Long-Term Effects of High School Financial Curriculum Mandates. Journal of Public Economics, 80(3), 435-465.
  • Chen, H. & Volpe, R. P. (1998) An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Chen, H. & Volpe, R.P. (2002). Gender Differences In Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 11(1), 289-307.
  • Costello, A. & Osborne, J. W. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations For Getting The Most From Your Analysis, Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Cude, B. J., Lawrence, F.C., Lyons, A.C., Metzger, K., LeJeune, E., Marks, L. & Machtmes, K. (2006). College students and financial literacy: what they know and what we need to learn, Eastern Family Economics and Resource Management Association Conference Proceedings, 102-109.
  • Çam, A. V. & Barut, A. (2015). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Ve Davranışları: Gümüşhane Üniversitesi Önlisans Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Global Journal of Economics and Business Studies, 4(7), 63-72.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, İstanbul: Pegem Akademi.
  • Dvorak, T. & Hanley, H. (2010). Financial Literacy And The Design Of Retirement Plans, Journal of Socio-Economics, 39(1), 645-652.
  • Elmas, B. & Yılmaz, H. (2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1),115-140.
  • Er, B., Şahin Y. E. & Mutlu M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(1),75-88.
  • Ergün, B., Şahin, A., & Ergin, E. (2015). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34(7), 847-864.
  • Fatoki, O. (2014). The Financial Literacy of Micro Entrepreneurs in South Africa. Journal of Social Science, 40(2), 151-158.
  • FODER (Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği), http://www.fo-der.org/edit-post/ (Erişim Tarihi: 03.10.2019).
  • Frűhauf, F. & Retzmann, T. (2016). Financial Literacy in Germany. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.263-276). Singapore: Springer.
  • Güler, E. (2015). Hane halkının Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Sakarya İli Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Gökmen, H. (2012). Finansal Okuryazarlık, İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Hastings, J. S., Madrian, B. C. & Skimmyhorn, W. L. (2013). Financial Literacy, Financial Education, and Economic Outcomes, Annaul Review of Economics, 5(1), 347-373.
  • Jorgensen, B. L. & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults The Importance of Parental Socialization, Family Relations, 59(2), 465-478.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe Finansman Dergisi, 66(4), 129-150.
  • Kindle, P. A. (2010). Student Perceptions Of Financial Literacy: Relevance To Practice, Journal Of Social Service Research, 36(5), 470-481.
  • Lacatus, M. L. (2016). Financial Education in Romania. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.321-328). Singapore: Springer.
  • Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.321-328). Singapore: Springer.
  • Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K. & Németh, E. (2014). Analysis of the Factors that Influence the Financial Literacy of Young People Studying in Higher Education, Public Finance Quarterly, 2(1), 220-241.
  • Lusardi, A. (2008). Household Saving Behavior: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs, NBER Working Paper Series, Working Paper No:13824, 1-24.
  • Lusardi, A. & Tufano, P. (2009). Debt Literacy, Financial Experiences, and Over Indebtedness, Nber Working Paper No: 14808,1-25.
  • Lusardi, A.& Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance Of Financial Literacy: Theory And Evidence, J Econ Lit, 52(1), 5-44.
  • Mason C. & Wilson R. (2000). Conceptualising Financial Literacy, Loughborough University Business School, Research Series Paper No: 2000:7, 1-42.
  • Nano, D. & Cani, S. (2013). The Differences in Students’ Financial Literacy based on Financial Education, Academicus International Scientific Journal, 8(1), 149-160.
  • Nidar, S. R. & Bestari, S. (2012). Personal Financial Literacy Among University Students (Case Study At Padjadjaran University Students, Bandung, Indonesia), World Journal of Social Sciences, 2(4), 162-171.
  • OECD & INFE (International network on Financial Education) (2011). Measuring Financial Literacy: Core Questionnaire in Measuring Financial Literacy: Questionnaire and Guidance Notes for conducting an Internationally Comparable Survey of Financial literacy, https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/49319977.pdf, (Erişim Tarihi: 19.11.2019).
  • Öztürk, E. & Demir, Y. (2015). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi,68 (1), 113-134.
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sönmez, H.& Er, F. (2015). Financial Literacy of University Students: A Case Study for Anadolu University, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 97-110.
  • PACFL (President’s Advisory Council on Financial Literacy) (2008). Annaul Report to the President, https://www.treasury.gov/about/organizational-structure/offices/Domestic-Finance/Documents/PACFL_Draft-AR-0109.pdf, (Erişim Tarihi: 13.11.2019).
  • PISA (Programme for International Student Assessment) (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework – OECD 2013, http://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2012-assessment-and-analytical-framework_9789264190511-en. (Erişim Tarihi: 22.10.2019).
  • Remund, D. L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case For a Clearer Definition in An Increasingly Complex Economy, The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276-295.
  • Rinaldi, E. (2016). The Relationship Between Financial Education And Society: A Sociological Perspective, Italian J Sociol Educ, 8(3),126-148.
  • Robb, C. A. & Sharpe, D. L. (2009). Effect Of Personal Financial Knowledge On College Students’ Credit Card Behavior, Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 25-40.
  • Rodrigues, C. S., Vieira, F. D., Amaral, A. & Martins, F. V. (2012). Financial Literacy of University Students. Academic Publishing International Limited Reading,
  • http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/21813 (Erişim Tarihi:03.09.2019).
  • Ruiz-Durán, C. (2016). Mexico: Financial Inclusion and Literacy Outlook. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.291-304). Singapore: Springer.
  • Sabri, M. F. & MacDonald, M. (2010). Savings Behavior And Financial Problems Among College Students: The Role Of Financial Literacy in Malaysia, Cross-Cultural Communication, 6(3), 103-110.
  • Sezgin, F. H. & Kınay, B. (2010). A Dynamic Factor Model for Evaluation of Financial Crises in Turkey, Bulletin De la Societe des Sciences Medicales, No: 1/10, 109-117.
  • Sezgin, F. H. (2016). Bayesci Faktör Analizi ve Maslach Tükenmişlik Envanteri Uygulaması, International Conference on Scientific Cooperation for the Future in the Social Sciences (USAK) Bildiriler Kitabı, Uşak, 22-23 Eylül, 1283-1296.
  • Schagen, S. & Lines, A. (1996). Financial Literacy in Adult Life: A Report to the Natwest Group Charitable Trust, NFER, 36-45.
  • Solomon, G. E., Nhete, T. & Sithole, B. M. (2018). The Case For The Need For Personal Financial Literacy Education in Botswana Secondary Schools, SAGE Open, 8(1), 1-9.
  • TEB (Türkiye Ekonomi Bankası) (2014). Türkiye Finansal Okuryazarlık ve Erişim Endeksi. http://www.teb.com.tr/upload/PDF/foe_endeks_rapor_2014.pdf (Erişim Tarihi: 05.11.2019).
  • Ünal, S. & Düger, Y. S. (2011). Akademik Personelin Finansal Gönenç Hali ile Finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 213-226.
  • Vitt, L. A., Anderson, C., Kent, J., Lyter, D. M., Siegenthaler, J. K., & Ward, J. (2000). Personal Finance and The Rush to Competence: Financial Literacy Education in the U.S., http://www.isfs.org/documents-pdfs/repfinliteracy.pdf, (Erişim Tarihi: 28.11.2019).
  • Wagland, S. P.& Taylor, S. (2009), When It Comes to Financial Lliteracy, Is Gender Really an Issue?, Australasian Accounting Business and Finance Journal, 3(1), 13-25.
  • Worthington, A. C. (2006). Predicting Financial Literacy in Australia. Financial Services Review, 15(1), 59-79.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.

Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışların Üniversite Öğrencilerine Yönelik Değerlendirilmesi

Year 2020, , 375 - 400, 01.10.2020
https://doi.org/10.33203/mfy.711089

Abstract

Günümüzde yaşanan ekonomik gelişmeler ve finansal serbestleşme, bireylerin finansal sisteme katılım ve adaptasyonunun artmasını sağlamış, karmaşıklaşan finansal karar alma süreçleri de finansal okuryazarlığı çok daha önemli bir duruma getirmiştir. Piyasaları algılayabilme, ulusal ve uluslararası ekonomilerin etkinlik ve gelişimini öngörebilme ihtiyacı finansal okuryazarlığı hem birey hem de toplum açısından önemli bir kavram haline getirmiştir. Bunun bir nedeni de bireyin finansal okuryazarlık seviyesinin, sadece kendi günlük yaşamını değil, toplumsal olarak bütün finansal sistemin etkinliğini ve verimliliğini etkilemesidir. Özellikle, Türkiye gibi genç nüfusun yoğun olarak yaşadığı ülkelerde, gençlerin finansal okuryazarlık düzeylerinin arttırılması önce hanehalkı sonrasında ülke ekonomisi için oldukça önemlidir. Çalışmanın amacı, bir özel üniversitede farklı fakültelerde okuyan 1100 üniversite öğrencisinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının belirlenmesi ve bazı demografik özelliklere göre anlamlı farklılıklarının ortaya konulmasıdır.

References

  • KAYNAKÇA
  • Alkaya, A. & Yağlı, D. (2015). Finansal Okuryazarlık, Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İ.İ.B.F. Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 40(8),585-599.
  • Altan, F. & Biçer, E. B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4),1501-1517.
  • Amidjono, D. S., Brock, J. & Junaidi, E. (2016). Finanical Literacy in Indonesia. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.277- 290). Singapore: Springer.
  • Atkinson, A. & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the the OECD / nternational Net ork on Financial Education ( NFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No:15, OECD Publishing.
  • OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing.
  • http://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/measuring-financial-literacy_5k9csfs90fr4-en (Erişim Tarihi:12.10.2019).
  • Barış, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
  • Beal, D. J. & Delpachitra, S. B. (2003). Financial Literacy Among Australian University Students, Economic Papers, 22(1), 65-78.
  • Bevan-Dye, A. L. & Akpojivi, U. (2016). South African Generation Y Students’ Self-disclosure on Facebook. South African Journal of Psychology, 43(1), 114- 129.
  • Bernheim, D. B., Garett, D. M. & Dean, M. M. (2001). Education and Savings: The Long-Term Effects of High School Financial Curriculum Mandates. Journal of Public Economics, 80(3), 435-465.
  • Chen, H. & Volpe, R. P. (1998) An Analysis of Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Chen, H. & Volpe, R.P. (2002). Gender Differences In Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 11(1), 289-307.
  • Costello, A. & Osborne, J. W. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations For Getting The Most From Your Analysis, Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Cude, B. J., Lawrence, F.C., Lyons, A.C., Metzger, K., LeJeune, E., Marks, L. & Machtmes, K. (2006). College students and financial literacy: what they know and what we need to learn, Eastern Family Economics and Resource Management Association Conference Proceedings, 102-109.
  • Çam, A. V. & Barut, A. (2015). Finansal Okuryazarlık Düzeyi Ve Davranışları: Gümüşhane Üniversitesi Önlisans Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Global Journal of Economics and Business Studies, 4(7), 63-72.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, İstanbul: Pegem Akademi.
  • Dvorak, T. & Hanley, H. (2010). Financial Literacy And The Design Of Retirement Plans, Journal of Socio-Economics, 39(1), 645-652.
  • Elmas, B. & Yılmaz, H. (2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1),115-140.
  • Er, B., Şahin Y. E. & Mutlu M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(1),75-88.
  • Ergün, B., Şahin, A., & Ergin, E. (2015). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34(7), 847-864.
  • Fatoki, O. (2014). The Financial Literacy of Micro Entrepreneurs in South Africa. Journal of Social Science, 40(2), 151-158.
  • FODER (Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği), http://www.fo-der.org/edit-post/ (Erişim Tarihi: 03.10.2019).
  • Frűhauf, F. & Retzmann, T. (2016). Financial Literacy in Germany. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.263-276). Singapore: Springer.
  • Güler, E. (2015). Hane halkının Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Sakarya İli Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Gökmen, H. (2012). Finansal Okuryazarlık, İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Hastings, J. S., Madrian, B. C. & Skimmyhorn, W. L. (2013). Financial Literacy, Financial Education, and Economic Outcomes, Annaul Review of Economics, 5(1), 347-373.
  • Jorgensen, B. L. & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults The Importance of Parental Socialization, Family Relations, 59(2), 465-478.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe Finansman Dergisi, 66(4), 129-150.
  • Kindle, P. A. (2010). Student Perceptions Of Financial Literacy: Relevance To Practice, Journal Of Social Service Research, 36(5), 470-481.
  • Lacatus, M. L. (2016). Financial Education in Romania. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.321-328). Singapore: Springer.
  • Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.321-328). Singapore: Springer.
  • Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K. & Németh, E. (2014). Analysis of the Factors that Influence the Financial Literacy of Young People Studying in Higher Education, Public Finance Quarterly, 2(1), 220-241.
  • Lusardi, A. (2008). Household Saving Behavior: The Role of Financial Literacy, Information, and Financial Education Programs, NBER Working Paper Series, Working Paper No:13824, 1-24.
  • Lusardi, A. & Tufano, P. (2009). Debt Literacy, Financial Experiences, and Over Indebtedness, Nber Working Paper No: 14808,1-25.
  • Lusardi, A.& Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance Of Financial Literacy: Theory And Evidence, J Econ Lit, 52(1), 5-44.
  • Mason C. & Wilson R. (2000). Conceptualising Financial Literacy, Loughborough University Business School, Research Series Paper No: 2000:7, 1-42.
  • Nano, D. & Cani, S. (2013). The Differences in Students’ Financial Literacy based on Financial Education, Academicus International Scientific Journal, 8(1), 149-160.
  • Nidar, S. R. & Bestari, S. (2012). Personal Financial Literacy Among University Students (Case Study At Padjadjaran University Students, Bandung, Indonesia), World Journal of Social Sciences, 2(4), 162-171.
  • OECD & INFE (International network on Financial Education) (2011). Measuring Financial Literacy: Core Questionnaire in Measuring Financial Literacy: Questionnaire and Guidance Notes for conducting an Internationally Comparable Survey of Financial literacy, https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/49319977.pdf, (Erişim Tarihi: 19.11.2019).
  • Öztürk, E. & Demir, Y. (2015). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi,68 (1), 113-134.
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sönmez, H.& Er, F. (2015). Financial Literacy of University Students: A Case Study for Anadolu University, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 97-110.
  • PACFL (President’s Advisory Council on Financial Literacy) (2008). Annaul Report to the President, https://www.treasury.gov/about/organizational-structure/offices/Domestic-Finance/Documents/PACFL_Draft-AR-0109.pdf, (Erişim Tarihi: 13.11.2019).
  • PISA (Programme for International Student Assessment) (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework – OECD 2013, http://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2012-assessment-and-analytical-framework_9789264190511-en. (Erişim Tarihi: 22.10.2019).
  • Remund, D. L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case For a Clearer Definition in An Increasingly Complex Economy, The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 276-295.
  • Rinaldi, E. (2016). The Relationship Between Financial Education And Society: A Sociological Perspective, Italian J Sociol Educ, 8(3),126-148.
  • Robb, C. A. & Sharpe, D. L. (2009). Effect Of Personal Financial Knowledge On College Students’ Credit Card Behavior, Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 25-40.
  • Rodrigues, C. S., Vieira, F. D., Amaral, A. & Martins, F. V. (2012). Financial Literacy of University Students. Academic Publishing International Limited Reading,
  • http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/21813 (Erişim Tarihi:03.09.2019).
  • Ruiz-Durán, C. (2016). Mexico: Financial Inclusion and Literacy Outlook. In Aprea, C., Wuttke, E., Breuer, K., Koh, N.K., Davies, P., Greimel-Fuhrmann, B. & Lopus, J.S. (Eds.) International Handbook of Financial Literacy (pp.291-304). Singapore: Springer.
  • Sabri, M. F. & MacDonald, M. (2010). Savings Behavior And Financial Problems Among College Students: The Role Of Financial Literacy in Malaysia, Cross-Cultural Communication, 6(3), 103-110.
  • Sezgin, F. H. & Kınay, B. (2010). A Dynamic Factor Model for Evaluation of Financial Crises in Turkey, Bulletin De la Societe des Sciences Medicales, No: 1/10, 109-117.
  • Sezgin, F. H. (2016). Bayesci Faktör Analizi ve Maslach Tükenmişlik Envanteri Uygulaması, International Conference on Scientific Cooperation for the Future in the Social Sciences (USAK) Bildiriler Kitabı, Uşak, 22-23 Eylül, 1283-1296.
  • Schagen, S. & Lines, A. (1996). Financial Literacy in Adult Life: A Report to the Natwest Group Charitable Trust, NFER, 36-45.
  • Solomon, G. E., Nhete, T. & Sithole, B. M. (2018). The Case For The Need For Personal Financial Literacy Education in Botswana Secondary Schools, SAGE Open, 8(1), 1-9.
  • TEB (Türkiye Ekonomi Bankası) (2014). Türkiye Finansal Okuryazarlık ve Erişim Endeksi. http://www.teb.com.tr/upload/PDF/foe_endeks_rapor_2014.pdf (Erişim Tarihi: 05.11.2019).
  • Ünal, S. & Düger, Y. S. (2011). Akademik Personelin Finansal Gönenç Hali ile Finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 213-226.
  • Vitt, L. A., Anderson, C., Kent, J., Lyter, D. M., Siegenthaler, J. K., & Ward, J. (2000). Personal Finance and The Rush to Competence: Financial Literacy Education in the U.S., http://www.isfs.org/documents-pdfs/repfinliteracy.pdf, (Erişim Tarihi: 28.11.2019).
  • Wagland, S. P.& Taylor, S. (2009), When It Comes to Financial Lliteracy, Is Gender Really an Issue?, Australasian Accounting Business and Finance Journal, 3(1), 13-25.
  • Worthington, A. C. (2006). Predicting Financial Literacy in Australia. Financial Services Review, 15(1), 59-79.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Articles
Authors

Gökçe Tekin Turhan

Publication Date October 1, 2020
Submission Date March 30, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Tekin Turhan, G. (2020). Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum Ve Davranışların Üniversite Öğrencilerine Yönelik Değerlendirilmesi. Maliye Ve Finans Yazıları(114), 375-400. https://doi.org/10.33203/mfy.711089

Dergi özellikle maliye, finans ve bankacılık alanlarında faaliyet göstermektedir.