Research Article
BibTex RIS Cite

Gemi İnşa Sanayi’nin Gelişiminde Eximbank Kredileri: Çin ve Türkiye’ye Yönelik Bir Karşılaştırma

Year 2018, Issue: 109, 145 - 164, 01.04.2018
https://doi.org/10.33203/mfy.380856

Abstract

Çalışma, son dönemde gerçekleştirdiği
atılımlarla dünyada gemi inşa sanayinde lider ülkelerden biri olan Çin ile gemi
inşa sanayi gelişim aşamasında olan Türkiye’de gemi inşa sanayine yönelik
ülkelerin Eximbankları tarafından sunulan kredi ve teminat kaynaklarının
incelenmesi, sektöre hem kamu, hem de özel finans kaynakların ilgisinin daha
fazla çekilmesi ve literatüre katkı sunulması gibi amaçlarla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Çin ve Türk gemi inşa sanayinin mevcut durumu,
üretim kapasitesi, istihdama ve uluslararası ticarete katkısı irdelenmiş,
geçmişten bu yana gemi inşa sanayine yönelik her iki ülkenin Eximbank kredi ve
politikaları değerlendirilmiş, gemi inşa sanayinin yapısına uygun orta ve uzun
vadeli kredi ve finansal destek kalemlerinin çeşitlendirilmesine yönelik
önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Baird, A. J. (2005). Maritime policy in Scotland. Maritime Policy & Management, 32 (4), 383-401.
  • Cerit, A. G. (1999). Gemi İnşa Pazarlarında Uluslararası Rekabet Koşulları ve Teşvik Sistemlerinde Düzenlemeler. Gemi İnşaatı ve Deniz Teknolojisi Teknik Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Clarkson Research Services (2015). Shipping Review & Outlook, Spring.
  • Collins, Gabriel, and Michael C. Grubb (2008). A Comprehensive Survey of China’s Dynamic Shipbuilding İndustry: Commercial Development and Strategic Implications. China Maritime Study. No. 1, China Maritime Studies Institute, U.S. Naval War College, Newport.
  • Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu (2008). Tersanecilik Sektörü ile İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Tuzla Tersaneler Bölgesinin İncelenmesi ve Değerlendirilmesi Hakkında Araştırma Raporu. 2008/1, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (2001). Gemi İnşa Sanayi Ve Rekabet Edebilirlik Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT: 2588, ÖİK: 600, Ankara.
  • Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (2013). Gemi İnşa Sanayi Sektör Raporu. Yalova Yatırım Destek Ofisi, Yalova.
  • Ecorys (2009). Study on Competitiveness of the European Shipbuilding Industry, Within the Framework Contract of Sectoral Competitiveness Studies. Final Report, ENTR/06/054 Ares-2015-2238291 - 29/05/2015, Rotterdam.
  • Erdoğan, O. (1999). Denizyolu Taşımacılığında Finansal Riskler ve Riskten Korunma, Gemi İnşaatı ve Deniz Teknolojisi Teknik Kongresi 99 – Bildiri Kitabı, 172-193.
  • Günay, D. (2002). Gemi İnşa Sanayi Sektör Araştırması. Türkiye Kalkınma Bankası AŞ., Ankara.
  • Harwood, S. (2008). Shipping Finance. 3rd Edition, London: Euromoney Publications.
  • Hekimoğlu, A.P. (2012). TR90 Bölgesi Gemi İnşa Sanayi Sektör Raporu. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, Trabzon.
  • İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (İMBAK) (2015). 2014 Deniz Sektörü Raporu, İstanbul.
  • Leggate, H.K. (2000). A European Perspective on Bond Finance for the Maritime Industry. Maritime Policy & Management, 27 (4), 353-362.
  • Li, K.X. and Cheng, J. (2015). The Determinants of Maritime Policy. Maritime Policy & Management, 34 (6), 521-533.
  • Moss, Todd and Rose, Sarah (2006). China Exim bank and Africa: New Lending, New Challenges, Center for Global Development Notes. Washington. Murphy, M. N. (2015). Triple Barrels. The RUSI Journal, 160 (2), 12-18.
  • Netherlands Business Support Office (2012). Top Sector High Tech Shıpbuilding and Yachts Industrıes Opportunities for Dutch Companies, Research Report, Qingdao.
  • Oktay, N. (2005). Dış Ticarete Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları: 1624, AÖF Yayın: 848.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2009). Shipbuilding Industry in Chinese Taipei, C/WP6(2009)14.
  • OECD (2011). The Shipbuilding Industry in Turkey, September.
  • OECD (2015). Chinese Export Credit Policies and Programmes, Working Party on Export Credits and Credit Guarantees. TAD/ECG(2015)3.
  • Oates, K. (2014). Ship finance in Asia, The Ship Finance Publication of Record Marine Money Asia Edition. 27th Marine Money Week, Singapore.
  • Seatrade Maritime News (2017). “China EximBank Pledges $3.5bn to 10 Chinese and International Companies” 10 Nisan 2017 tarihinde http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/china-eximbank-pledges-3-5bn-to-10-chinese-and-international-companies.html adresinden erişildi.
  • Tsai, Y.C. (2011). The Shipbuilding Industry in China. OECD Journal: General Papers, 2010/3.
  • Tuna, O. (2001). Türkiye İçin Lojistik ve Denizcilik Stratejileri: Uluslararası ve Bölgesel Belirleyiciler. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 194-208. Türk Loyd Vakfı (2007). TC. Denizcilik Müsteşarlığı Türkiye Tersaneleri Master Planı Sonuç Raporu, İstanbul.
  • Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Derneği (GİSBİR) (2011). 2011 Sektör Raporu, İstanbul.
  • Türkiye İhracat Kredi Bankası (Türk Eximbank) (2017). “Gemi İnşa ve İhracatı Finansman Programı” 16 Haziran 2017 tarihinde https://www.eximbank.gov.tr/TR,494/genel-bilgi.html adresinden erişildi.
  • Türkiye İhracat Kredi Bankası (Türk Eximbank) (2015). 2015 Faaliyet Raporu, İstanbul.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) (2010). Türkiye Sanayisine Sektörel Bakış: Gemi İnşa Sanayi. TÜSİAD-T/2010-10-504, İstanbul.
  • Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (2016). Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü 2016 yılı genel istatistikleri, Ankara.
  • Yang, M. and Zhu, J. (2011). China’s Shipbuilding Industry: an Update. EAI Background Brief, 592.
  • Yıldız, A. (2008). Türkiye'de Tersanelerin Tarihi ve Gemi İnşa Sanayisinin Gelişimi. Mühendis ve Makine Dergisi, 49 (578), 23-47.
Year 2018, Issue: 109, 145 - 164, 01.04.2018
https://doi.org/10.33203/mfy.380856

Abstract

References

  • Baird, A. J. (2005). Maritime policy in Scotland. Maritime Policy & Management, 32 (4), 383-401.
  • Cerit, A. G. (1999). Gemi İnşa Pazarlarında Uluslararası Rekabet Koşulları ve Teşvik Sistemlerinde Düzenlemeler. Gemi İnşaatı ve Deniz Teknolojisi Teknik Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Clarkson Research Services (2015). Shipping Review & Outlook, Spring.
  • Collins, Gabriel, and Michael C. Grubb (2008). A Comprehensive Survey of China’s Dynamic Shipbuilding İndustry: Commercial Development and Strategic Implications. China Maritime Study. No. 1, China Maritime Studies Institute, U.S. Naval War College, Newport.
  • Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu (2008). Tersanecilik Sektörü ile İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Tuzla Tersaneler Bölgesinin İncelenmesi ve Değerlendirilmesi Hakkında Araştırma Raporu. 2008/1, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (2001). Gemi İnşa Sanayi Ve Rekabet Edebilirlik Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT: 2588, ÖİK: 600, Ankara.
  • Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (2013). Gemi İnşa Sanayi Sektör Raporu. Yalova Yatırım Destek Ofisi, Yalova.
  • Ecorys (2009). Study on Competitiveness of the European Shipbuilding Industry, Within the Framework Contract of Sectoral Competitiveness Studies. Final Report, ENTR/06/054 Ares-2015-2238291 - 29/05/2015, Rotterdam.
  • Erdoğan, O. (1999). Denizyolu Taşımacılığında Finansal Riskler ve Riskten Korunma, Gemi İnşaatı ve Deniz Teknolojisi Teknik Kongresi 99 – Bildiri Kitabı, 172-193.
  • Günay, D. (2002). Gemi İnşa Sanayi Sektör Araştırması. Türkiye Kalkınma Bankası AŞ., Ankara.
  • Harwood, S. (2008). Shipping Finance. 3rd Edition, London: Euromoney Publications.
  • Hekimoğlu, A.P. (2012). TR90 Bölgesi Gemi İnşa Sanayi Sektör Raporu. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, Trabzon.
  • İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (İMBAK) (2015). 2014 Deniz Sektörü Raporu, İstanbul.
  • Leggate, H.K. (2000). A European Perspective on Bond Finance for the Maritime Industry. Maritime Policy & Management, 27 (4), 353-362.
  • Li, K.X. and Cheng, J. (2015). The Determinants of Maritime Policy. Maritime Policy & Management, 34 (6), 521-533.
  • Moss, Todd and Rose, Sarah (2006). China Exim bank and Africa: New Lending, New Challenges, Center for Global Development Notes. Washington. Murphy, M. N. (2015). Triple Barrels. The RUSI Journal, 160 (2), 12-18.
  • Netherlands Business Support Office (2012). Top Sector High Tech Shıpbuilding and Yachts Industrıes Opportunities for Dutch Companies, Research Report, Qingdao.
  • Oktay, N. (2005). Dış Ticarete Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları: 1624, AÖF Yayın: 848.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2009). Shipbuilding Industry in Chinese Taipei, C/WP6(2009)14.
  • OECD (2011). The Shipbuilding Industry in Turkey, September.
  • OECD (2015). Chinese Export Credit Policies and Programmes, Working Party on Export Credits and Credit Guarantees. TAD/ECG(2015)3.
  • Oates, K. (2014). Ship finance in Asia, The Ship Finance Publication of Record Marine Money Asia Edition. 27th Marine Money Week, Singapore.
  • Seatrade Maritime News (2017). “China EximBank Pledges $3.5bn to 10 Chinese and International Companies” 10 Nisan 2017 tarihinde http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/china-eximbank-pledges-3-5bn-to-10-chinese-and-international-companies.html adresinden erişildi.
  • Tsai, Y.C. (2011). The Shipbuilding Industry in China. OECD Journal: General Papers, 2010/3.
  • Tuna, O. (2001). Türkiye İçin Lojistik ve Denizcilik Stratejileri: Uluslararası ve Bölgesel Belirleyiciler. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 194-208. Türk Loyd Vakfı (2007). TC. Denizcilik Müsteşarlığı Türkiye Tersaneleri Master Planı Sonuç Raporu, İstanbul.
  • Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Derneği (GİSBİR) (2011). 2011 Sektör Raporu, İstanbul.
  • Türkiye İhracat Kredi Bankası (Türk Eximbank) (2017). “Gemi İnşa ve İhracatı Finansman Programı” 16 Haziran 2017 tarihinde https://www.eximbank.gov.tr/TR,494/genel-bilgi.html adresinden erişildi.
  • Türkiye İhracat Kredi Bankası (Türk Eximbank) (2015). 2015 Faaliyet Raporu, İstanbul.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) (2010). Türkiye Sanayisine Sektörel Bakış: Gemi İnşa Sanayi. TÜSİAD-T/2010-10-504, İstanbul.
  • Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (2016). Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü 2016 yılı genel istatistikleri, Ankara.
  • Yang, M. and Zhu, J. (2011). China’s Shipbuilding Industry: an Update. EAI Background Brief, 592.
  • Yıldız, A. (2008). Türkiye'de Tersanelerin Tarihi ve Gemi İnşa Sanayisinin Gelişimi. Mühendis ve Makine Dergisi, 49 (578), 23-47.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selim Duramaz

Publication Date April 1, 2018
Submission Date January 18, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 109

Cite

APA Duramaz, S. (2018). Gemi İnşa Sanayi’nin Gelişiminde Eximbank Kredileri: Çin ve Türkiye’ye Yönelik Bir Karşılaştırma. Maliye Ve Finans Yazıları, 1(109), 145-164. https://doi.org/10.33203/mfy.380856
  • The journal specializes in especially in all the fields of finance and banking.