The research, which was carried out to reveal the problems experienced in the teaching profession and the solutions related to these problems according to the perspectives of the classroom teachers, was considered as the primary point of the problems experienced in the education system and limited to the research classroom teachers. The research is conducted using the “phenomenology” pattern within the basic qualitative research framework. The study group of the research consists of classroom teachers studying in Hatay Mustafa Kemal University Primary Education Department Classroom Teaching non-thesis master’s program during the 2019-2020 academic year. The study group was determined using the “convenience sampling” method, which is one of the purposive sampling methods. The data of the research were obtained through a semi-structured interview form. The data obtained were analyzed by content analysis, and HyperRESEARCH 4.0.3 program was used to create the codes. According to the findings of the research, the most common problems faced by the teachers are the large classes, the low level of knowledge of the families and the wage school teaching, while the least encountered problems are the canteen deficiency and the staffing deficiency in schools.
Öğretmenlik mesleğinde yaşanan sorunları ve bu sorunlara ilişkin çözümleri sınıf öğretmenlerinin perspektiflerine göre ortaya çıkarabilmek amacıyla gerçekleştirilen araştırma, eğitim sisteminde yaşanan sorunların başlangıç noktası ilkokul kademesi olarak kabul edilerek sınıf öğretmenleri ile sınırlandırılmıştır. Temel nitel araştırma yöntemi çerçevesinde “olgubilim” deseninde yapılandırılan araştırmanın çalışma grubu “kolay örnekleme” yöntemi ile belirlenmiş, çalışma grubunu 2019-2020 akademik yılında Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı’ nda öğrenim gören sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile araştırmanın verileri elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiş, kodların oluşturulmasında HyperRESEARCH 4.0.3 programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin en çok karşılaştıkları sorunların başında sınıfların kalabalık olması, ailelerin bilgi düzeylerinin düşük olması ve ücretli öğretmenlik sistemi olduğu yer alırken en az karşılaşılan sorunların ise değerler eğitiminde yaşanan aksaklıklar, kantin eksikliği ve okullardaki personel yetersizliği olduğu ortaya çıkarılmıştır. Sorunların çözümleri için ise tayin kriterlerini düzenleme, okul bahçelerinin genişletilmesi ve zorunlu okul öncesi eğitimin uygulanması öncelikli öneriler arasında yer almıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |