This research is aimed to determine the effect of game-based activities on students’ mathematical achievement compare to traditional instruction of mathematics. In the research, pre-test and post-test experimental design was used. İt has been conducted 2nd-grade students who attended a primary school. The study groups consisted of 81 students. The data were obtained within four weeks. The study was carried out with the students in the experimental group who are exposed to game-based mathematical activities whereas in the control group, some textbooks used in teaching mathematics were used. The data were obtained two worksheets and, analyzed by using a statistic program. Accordingly, no meaningful difference has been detected on success between the experiment and the control group statistically. However, the post-test mean scores of the students in the experimental group were higher than those of the students in the control group. Furthermore, the post-test means of the experimental group indicated increases compared to the pre-test. These findings show that gamified activities have a considerable impact on mathematics education and success. No meaningful difference between mathematical success and gender variable was observed.
Bu araştırmanın amacı oyun temelli etkinliklerle tasarlanmış matematik öğretimi süreçlerinin geleneksel yöntemle yapılan matematik öğretim süreçlerine göre öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma nicel yöntemde tasarlanmış öntest-sontest kontrol gruplu gerçek deneysel desen araştırmasıdır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet ilkokulunun ikinci sınıfında öğrenim gören 81 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 4 haftalık bir zaman diliminde toplanmıştır. Uygulama süreçleri deney grubunda yer alan öğrencilerle oyun temelli matematiksel etkinlikler, kontrol grubundaki öğrencilerle ders kitaplarında yer alan etkinlikler kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın verileri iki çalışma kâğıdı ile toplanmıştır. Toplanan veriler bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin matematiksel başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmemiştir. Fakat deney grubunda bulunan öğrencilerin sontest puan ortalamalarının kontrol grubunda bulunan öğrencilerden yüksek olması ve deney grubuna ait öntest-sontest puan ortalama farkları oyunla temellendirilmiş etkinliklerin matematik eğitiminde daha etkili olduğunu göstermiştir. Matematik başarısı ile cinsiyet değişkeni arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |