This study, it was aimed to examine the digital pedagogical competencies and of primary school teachers' motivational access to digital technologies during the pandemic process. For this purpose, the survey method was used in the study. A total of 194 primary school teachers from 7 regions of Turkey participated in the study. In the related study, a personal information form, motivational access to digital technologies, and a digital pedagogical competencies scale were used to collect data from primary school teachers. Related analysis showed that teachers' motivational access to digital technologies and digital pedagogical competencies are good during the pandemic process. However, the related research reveals the relationship between primary school motivational access to digital technologies and their digital pedagogical competencies during the epidemic, but does not provide detailed information about the professional difficulties teachers face with digital technologies. In this direction, research has been proposed to determine the professional difficulties faced by primary school teachers in the context of digital technologies and the strategies to overcome these difficulties.
Bu çalışmada salgın sürecinde sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları dijital pedagojik yeterlikler ile dijital teknolojilere erişim motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya ülkemizin 7 bölgesinden toplam 194 sınıf öğretmeni katılmıştır. İlgili çalışmada sınıf öğretmenlerinden veri toplamak amacıyla kişisel bilgi formu, dijital teknolojilere erişim motivasyonu ölçeği ile dijital pedagojik yeterlikler ölçeği kullanılmıştır. İlgili analizler, salgın sürecinde öğretmenlerin hem dijital teknolojilere erişim motivasyonlarının hem de dijital pedagojik yeterliklerin iyi olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte ilgili araştırma, salgın sürecinde sınıf öğretmenlerinin dijital teknolojilere erişim motivasyonlarıyla pedagojik yeterlilikleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmakta ancak öğretmenlerin dijital teknolojilerle ilgili karşılaştıkları mesleki zorluklar hakkında ayrıntılı bilgi sunmamaktadır. Bu doğrultuda sınıf öğretmenlerinin dijital teknolojiler bağlamında karşılaştıkları mesleki zorluklar ve bu zorlukların üstesinden gelme stratejilerini tespit etmeye yönelik araştırmaların yürütülmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |