Bu çalışmanın amacı, üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin Covid-19 korku düzeylerinin sınav kaygıları üzerindeki yordama etkisini incelemektir. Çalışmaya yaşları 16 ile 20 (Ort.=17.61, SS=1.45) arasında değişen, 202 (%54.9) kadın ve 166 erkek olmak üzere toplam 368 ergen katılmıştır. Çalışmada, Covid-19 Korku Ölçeği, Sınav Kaygısı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bulgular, Covid-19 korkusu ile sınav kaygısı arasında pozitif bir ilişki olduğunu ve Covid-19 korkusunun sınav kaygısını anlamlı bir şekilde yordadığını ortaya koymuştur. Regresyon analizinde cinsiyet ve yaş kontrol edildikten sonra, Covid-19 korkusu değişkeni tek başına sınav kaygısı varyansının %7’sini açıklamaktadır. Bağımsız t-testi analizinde, cinsiyet değişkenine göre, kadın öğrencilerinin Covid-19 korku düzeyleri ve sınav kaygıları erkek öğrencilerinkinden anlamlı bir şekilde daha yüksek çıkmıştır. Bulgulara göre yüksek Covid-19 korkusu yaşayan öğrenciler, daha çok sınav kaygısını yaşama eğilimindedirler. Sonuçlar, bu dönemde özellikle sınava girecek öğrenciler için Covid-19 korkusu ve sınav kaygısı ile baş etmeye dönük programlar hazırlanmasının ve yeni çalışmalar yapılmasının önemini ortaya koymaktadır.
The aim of this study was to examine the predictive effect of Covid-19 fear on exam anxiety among adolescents who were preparing for the university national exam in Turkey. A total of 368 adolescents (54.9% females) whose ages ranged between 16 and 20 years (mean = 17.61, SD = 1.45) participated in the study. Fear of Covid-19 Scale, Test Anxiety Inventory, and Personal Information Form were used to collect the data. Correlation analysis showed that there was a positive relationship between the Covid-19 fear and test anxiety. Independent sample t-test analysis indicated that females reported significantly higher levels of Covid-19 fear and test anxiety than males. Hierarchical regression analysis revealed that Covid-19 fear significantly predicted test anxiety after controlling for the effects of age and gender by explaining an additional 7% of the variance in test anxiety. The results suggest that adolescents who experience high Covid-19 fear are more likely to experience test anxiety during pandemic. These results are important in terms of preparing programs aimed at improving the ability of coping with fear of Covid-19 and test anxiety among adolescents preparing for exams in the face of adversity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |