Research Article
BibTex RIS Cite

THE COMPARISON OF VOCAL HYGIENE BEHAVIOURS OF THE SECONDARY SCHOOL STUDENTS THROUGH VOCAL HEALTH TEST

Year 2022, , 3121 - 3142, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.945847

Abstract

This longitudinal study aimed to compare the vocal hygiene behaviours of secondary school students according to various variables, who pass through the voice change period and need to protect their voices in the musical education process. The data were collected from 178 students in the 2016-2017 academic year and from 119 students in the 2017-2018 academic year of a state secondary school, who were determined by convenience sampling. Vocal Health Test was used as a data collection tool in the comparison of the participants’ vocal hygiene behaviours, and the obtained data were analyzed through a t-test. The differences in the vocal health test scores of the participants were analyzed by comparing the 2017 results of the 7th-graders with those of 2018 when they became 8th graders, and also comparing the 8th graders of 2017 with those of 2018. As a result of the study, no significant difference was found between the averages of the vocal health test scores of the same group of students in terms of years and gender (p>0.05). However, a significant difference was found between the averages of the vocal health test scores of the 8th-graders in 2017 and those in 2018 (p<0.05). These findings indicate that the vocal health test results of the 8th-grade students in 2018 increased compared to the 8th-grade students in 2017 and that the vocal health test applied to the 7th-grade students in 2017 contributed to the acquisition of voice hygiene behaviors by re-administering the same 8th-grade students in 2018, which revealed that despite the unfavourable effects of the voice change period, the students’ awareness about voice health was gained. These results implicate that students should be informed about the characteristics of the voice change period during the music education process, and the voice hygiene behaviors that should be gained in order for the voice to pass into the adult voice should be emphasized.

References

  • Aronson, A. E., ve Bless, D. M. (2012). Klinik ses bozuklukları, M.A. Kılıç ve H.Oğuz. (Edt.), Nobel Kitabevi.
  • Behlau, M., ve Oliveira, G. (2009). Vocal hygiene for the voice professional. Current Opinion in Otolaryngology & Head Neck Surgery (17) 149–154. https://doi.org/10.1097/MOO.0b013e32832af105.
  • Belgin, E. (1995). Sesin gelişimi, kullanılması, eğitimi ve korunması. Ders Notları, Hacettepe Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cevanşir, B., ve Gürel, G. (1982). Foniatri. Sanal matbaacılık.
  • Chan, R. (1994). Does the voice improve with vocal hygiene education? A study of some instrumental voice measures in a group of kindergarten teachers. Journal of Voice. (8) 279–291.
  • Coşkunsoy, B. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin ses problemleri ve nedenleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Çevik, S. (2013). Koro eğitimi ve yönetimi. Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Çongur, Ö. (2000). İlkögretim ve lise öğretmenlerinin karşılaştıkları ses hastalıkları ve tedavi yöntemleri sonuçlarının araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., ve Özaydın, N. (2018). Müzik ders kitaplarında öğretilen eserlerin ses değişimi dönemi açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4).
  • Ege, P. (2006). Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(02), 1-28.
  • Egüz, S. (1999). Toplu ses eğitimi I. Doğuş Matbaacılık.
  • Ekici, T. (2010). Okulöncesi ve ilköğretim döneminde çocuklara yönelik ses eğitim. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 159-182.
  • Gebhardt, R. M. (2016). The adolescent singing voice in the 21st century: Vocal health and pedagogy promoting vocal health. Unpublished doctoral thesis. The Ohio State University, Ohio.
  • Genç, D., Kaya, M., ve Gündüz, M. (2016). Ses hijyeni önerilerinin öğretmenlerin ses kalitesine olan etkisinin elektroglottografi (egg) ile değerlendirilmesi. International E-Journal of Advances in Education, 2(4), 149-155.
  • Göğüş, İ. (2000). İnsan sesinin bakımı, korunması ve eğitimi. Bursa.
  • Haston, G. L. (2007). Physiological changes in the adolescent female voice:\b applications for choral instruction. Unpublished doctoral thesis. University of Tennessee at Chattanooga, Music, Tennessee.
  • Helvacı, A. (1996, 28- 30 Kasım). Ergenlik dönemi ses özellikleri ve sorunları. I. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Bursa.
  • İleri, S., ve Yiğit, N. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının ses kullanım alışkanlıkları ile ses hijyeni ve ses hastalıkları hakkında bilgi düzeyleri. İdil Dergisi, 5 (20), 203-230.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıldeli, N. (2001). Mutasyon döneminde ses eğitiminin önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kızıldeli, N. (2006). 2000 ve 2006 yılları arasında müzik öğretmenlerinin mutasyon dönemindeki çocukların ses özellikleri ve eğitimi konusundaki düşünce ve deneyimlerine karşılaştırılmalı bir bakış. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kocaman, A. (2012). İlköğretim okulları ikinci kademe müzik derslerinin ses eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Malkoç, T. (1998). Ses eğitiminin ergenlik döneminde ses fonksiyonları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Metin, E. (2001). İnsan sesinde fizyolojik değişim ve gelişim (mutasyon) döneminin şarkı söylemeye etkilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). İlkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programı. Ankara
  • Otacıoğlu, S. (2017). Ergen seslerinde ses değişimi ve eğitimi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(01), 49-64.
  • Özaydın, N., ve Doğanyiğit, S. (2018). Voice hygiene evaluation at 7th and 8th-grade secondary school students at voice change period via vocal health test. Universal Journal of Educational Research, 6 (8), 1771-1776.
  • Porcaro, C. K., Howery, S., Suhandron, A., ve Gollery, T. (2019). Impact of vocal hygiene training on teachers’ willingness to change vocal behaviors. Journal of Voice, 35(3), 499.e1- 499.e11
  • Ramig, L. O., ve Verdolini, K. (1998). Treatment efficacy: voice disorders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41(1), S101-S116.
  • Roy, N., Weinrich, B., Gray, S. D., Tanner, K., Toledo, S. W., Dove, H., ve Stemple, J. C. (2002). Voice amplification versus vocal hygiene instruction for teachers with voice disorders. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 45(4):625–638.
  • Smith, E., Lemke, J., Taylor, M., Kirchner, H. L. ve Hoffman H. (1998). Frequency of voice problems among teachers and other occupations. Journal of Voice, 12 (4) 480–488.
  • Szymanowski, A., Borst, K. ve Sataloff, R. (2014). Voice disorders in teachers: examining the problem and evaluating prevention. Journal of Singing, (71) 201–206.
  • Thurman, L., Klitzke, C., ve Hogikyan, N. (2000) “Cornerstones of voice protection,” in bodymind & voice: foundations of voice education, (p 646-655). revised ed. Collegeville, MN: The Voice Care Network.
  • Trinite, B. (2017). Epidemiology of voice disorders in Latvian school teachers. Journal of Voice, 31(4), 508-e1.
  • Uçman Karaçalı, P. (2012). Profesyonel ses sanatçılarının ses üretiminde karşılaştıkları teknik sorunlara yönelik yeni öneriler. Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi. DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Williams, J. (2010). The implications of intensive singing training on the vocal health and development of boy choristers in an English cathedral choir Unpublished doctoral thesis. University of London, İngiltere.
  • Yiğit, N. (2006). Koroda ses eğitimi çalışmalarının çocuk ses gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 777-783.
  • Yiğit, Ç., ve Helvacı, A. (2017). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkı dağarcığının ergenlik dönemi özellikleri açısından değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(32), 183-204.
  • Yüce, V. (1992). Orta öğretim kurumlarında müzik derslerinde mutasyon dönemindeki öğrencilerin ses sorunları Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SES HİJYENİ DAVRANIŞLARININ VOKAL SAĞLIK TESTİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2022, , 3121 - 3142, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.945847

Abstract

Ses değişim dönemini geçirmekte olan ortaokul öğrencilerinin müzik eğitimi sürecinde seslerini korumak için gerekli olan ses hijyeni davranışlarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasının amaçlandığı bu araştırma, boylamsal tarama araştırmasıdır. Veriler uygun örnekleme ile belirlenen bir devlet ortaokulunun 2016- 2017 eğitim-öğretim yılında 178 öğrenciden ve 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında 119 öğrenciden toplanmıştır. Ses hijyenlerinin karşılaştırılmasında veri toplama aracı olarak Vokal Sağlık Testi kullanılmış, elde edilen veriler t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin vokal sağlık testi puanları arasındaki farklılıkların analizi 7. sınıf öğrencilerinin 2017 yılı sonuçlarıyla 8. sınıf öğrencisi olduklarında elde ettikleri 2018 yılı sonuçlarının; 2017 yılı 8. sınıf öğrencilerinin sonuçlarıyla ve 2018 yılı 8. sınıf öğrencilerinin sonuçlarının karşılaştırılmasıyla yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yıllara ve cinsiyetlerine göre 2017 ve 2018 yıllarına ait vokal sağlık testi puanlarının ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Ancak 2017 yılı 8. sınıf ile 2018 yılı 8. sınıf öğrencileri için vokal sağlık testi puanlarının ortalamaları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Bu sonuçlar 2018 yılı 8. sınıf öğrencilerinin 2017 yılı 8. sınıf öğrencilerine oranla vokal sağlık testi puanlarında artış olduğunu, 2017 yılında 7. sınıf öğrencilerine uygulanan vokal sağlık testinin 2018 yılında 8. sınıf olan aynı öğrenci grubuna tekrar uygulanmasıyla ses hijyeni davranışlarının kazanımına katkı sağladığını ve ses değişim döneminin olumsuz etkilerine rağmen ses sağlığı ile ilgili farkındalık kazanıldığını göstermiştir. Bu sonuçlara göre müzik eğitimi sürecinde öğrencilere ses değişim dönemi özellikleri hakkında bilgi verilmeli, sesin yetişkin sesine sağlıklı geçebilmesi için kazandırılması gereken ses hijyeni davranışlarının üzerinde önemle durulmalıdır.

References

  • Aronson, A. E., ve Bless, D. M. (2012). Klinik ses bozuklukları, M.A. Kılıç ve H.Oğuz. (Edt.), Nobel Kitabevi.
  • Behlau, M., ve Oliveira, G. (2009). Vocal hygiene for the voice professional. Current Opinion in Otolaryngology & Head Neck Surgery (17) 149–154. https://doi.org/10.1097/MOO.0b013e32832af105.
  • Belgin, E. (1995). Sesin gelişimi, kullanılması, eğitimi ve korunması. Ders Notları, Hacettepe Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cevanşir, B., ve Gürel, G. (1982). Foniatri. Sanal matbaacılık.
  • Chan, R. (1994). Does the voice improve with vocal hygiene education? A study of some instrumental voice measures in a group of kindergarten teachers. Journal of Voice. (8) 279–291.
  • Coşkunsoy, B. (2008). Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin ses problemleri ve nedenleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Çevik, S. (2013). Koro eğitimi ve yönetimi. Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Çongur, Ö. (2000). İlkögretim ve lise öğretmenlerinin karşılaştıkları ses hastalıkları ve tedavi yöntemleri sonuçlarının araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanyiğit, S., ve Özaydın, N. (2018). Müzik ders kitaplarında öğretilen eserlerin ses değişimi dönemi açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4).
  • Ege, P. (2006). Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(02), 1-28.
  • Egüz, S. (1999). Toplu ses eğitimi I. Doğuş Matbaacılık.
  • Ekici, T. (2010). Okulöncesi ve ilköğretim döneminde çocuklara yönelik ses eğitim. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 159-182.
  • Gebhardt, R. M. (2016). The adolescent singing voice in the 21st century: Vocal health and pedagogy promoting vocal health. Unpublished doctoral thesis. The Ohio State University, Ohio.
  • Genç, D., Kaya, M., ve Gündüz, M. (2016). Ses hijyeni önerilerinin öğretmenlerin ses kalitesine olan etkisinin elektroglottografi (egg) ile değerlendirilmesi. International E-Journal of Advances in Education, 2(4), 149-155.
  • Göğüş, İ. (2000). İnsan sesinin bakımı, korunması ve eğitimi. Bursa.
  • Haston, G. L. (2007). Physiological changes in the adolescent female voice:\b applications for choral instruction. Unpublished doctoral thesis. University of Tennessee at Chattanooga, Music, Tennessee.
  • Helvacı, A. (1996, 28- 30 Kasım). Ergenlik dönemi ses özellikleri ve sorunları. I. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Bursa.
  • İleri, S., ve Yiğit, N. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının ses kullanım alışkanlıkları ile ses hijyeni ve ses hastalıkları hakkında bilgi düzeyleri. İdil Dergisi, 5 (20), 203-230.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıldeli, N. (2001). Mutasyon döneminde ses eğitiminin önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kızıldeli, N. (2006). 2000 ve 2006 yılları arasında müzik öğretmenlerinin mutasyon dönemindeki çocukların ses özellikleri ve eğitimi konusundaki düşünce ve deneyimlerine karşılaştırılmalı bir bakış. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kocaman, A. (2012). İlköğretim okulları ikinci kademe müzik derslerinin ses eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Malkoç, T. (1998). Ses eğitiminin ergenlik döneminde ses fonksiyonları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Metin, E. (2001). İnsan sesinde fizyolojik değişim ve gelişim (mutasyon) döneminin şarkı söylemeye etkilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). İlkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programı. Ankara
  • Otacıoğlu, S. (2017). Ergen seslerinde ses değişimi ve eğitimi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(01), 49-64.
  • Özaydın, N., ve Doğanyiğit, S. (2018). Voice hygiene evaluation at 7th and 8th-grade secondary school students at voice change period via vocal health test. Universal Journal of Educational Research, 6 (8), 1771-1776.
  • Porcaro, C. K., Howery, S., Suhandron, A., ve Gollery, T. (2019). Impact of vocal hygiene training on teachers’ willingness to change vocal behaviors. Journal of Voice, 35(3), 499.e1- 499.e11
  • Ramig, L. O., ve Verdolini, K. (1998). Treatment efficacy: voice disorders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41(1), S101-S116.
  • Roy, N., Weinrich, B., Gray, S. D., Tanner, K., Toledo, S. W., Dove, H., ve Stemple, J. C. (2002). Voice amplification versus vocal hygiene instruction for teachers with voice disorders. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 45(4):625–638.
  • Smith, E., Lemke, J., Taylor, M., Kirchner, H. L. ve Hoffman H. (1998). Frequency of voice problems among teachers and other occupations. Journal of Voice, 12 (4) 480–488.
  • Szymanowski, A., Borst, K. ve Sataloff, R. (2014). Voice disorders in teachers: examining the problem and evaluating prevention. Journal of Singing, (71) 201–206.
  • Thurman, L., Klitzke, C., ve Hogikyan, N. (2000) “Cornerstones of voice protection,” in bodymind & voice: foundations of voice education, (p 646-655). revised ed. Collegeville, MN: The Voice Care Network.
  • Trinite, B. (2017). Epidemiology of voice disorders in Latvian school teachers. Journal of Voice, 31(4), 508-e1.
  • Uçman Karaçalı, P. (2012). Profesyonel ses sanatçılarının ses üretiminde karşılaştıkları teknik sorunlara yönelik yeni öneriler. Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi. DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Williams, J. (2010). The implications of intensive singing training on the vocal health and development of boy choristers in an English cathedral choir Unpublished doctoral thesis. University of London, İngiltere.
  • Yiğit, N. (2006). Koroda ses eğitimi çalışmalarının çocuk ses gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 777-783.
  • Yiğit, Ç., ve Helvacı, A. (2017). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkı dağarcığının ergenlik dönemi özellikleri açısından değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(32), 183-204.
  • Yüce, V. (1992). Orta öğretim kurumlarında müzik derslerinde mutasyon dönemindeki öğrencilerin ses sorunları Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nilay Özaydın 0000-0002-8580-7318

Publication Date November 11, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Özaydın, N. (2022). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SES HİJYENİ DAVRANIŞLARININ VOKAL SAĞLIK TESTİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3121-3142. https://doi.org/10.37669/milliegitim.945847