This longitudinal study aimed to compare the vocal hygiene behaviours of secondary school students according to various variables, who pass through the voice change period and need to protect their voices in the musical education process. The data were collected from 178 students in the 2016-2017 academic year and from 119 students in the 2017-2018 academic year of a state secondary school, who were determined by convenience sampling. Vocal Health Test was used as a data collection tool in the comparison of the participants’ vocal hygiene behaviours, and the obtained data were analyzed through a t-test. The differences in the vocal health test scores of the participants were analyzed by comparing the 2017 results of the 7th-graders with those of 2018 when they became 8th graders, and also comparing the 8th graders of 2017 with those of 2018. As a result of the study, no significant difference was found between the averages of the vocal health test scores of the same group of students in terms of years and gender (p>0.05). However, a significant difference was found between the averages of the vocal health test scores of the 8th-graders in 2017 and those in 2018 (p<0.05). These findings indicate that the vocal health test results of the 8th-grade students in 2018 increased compared to the 8th-grade students in 2017 and that the vocal health test applied to the 7th-grade students in 2017 contributed to the acquisition of voice hygiene behaviors by re-administering the same 8th-grade students in 2018, which revealed that despite the unfavourable effects of the voice change period, the students’ awareness about voice health was gained. These results implicate that students should be informed about the characteristics of the voice change period during the music education process, and the voice hygiene behaviors that should be gained in order for the voice to pass into the adult voice should be emphasized.
Secondary School Students Music Education Vocal Hygiene Vocal Health Test Voice Change Period
Ses değişim dönemini geçirmekte olan ortaokul öğrencilerinin müzik eğitimi sürecinde seslerini korumak için gerekli olan ses hijyeni davranışlarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasının amaçlandığı bu araştırma, boylamsal tarama araştırmasıdır. Veriler uygun örnekleme ile belirlenen bir devlet ortaokulunun 2016- 2017 eğitim-öğretim yılında 178 öğrenciden ve 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında 119 öğrenciden toplanmıştır. Ses hijyenlerinin karşılaştırılmasında veri toplama aracı olarak Vokal Sağlık Testi kullanılmış, elde edilen veriler t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin vokal sağlık testi puanları arasındaki farklılıkların analizi 7. sınıf öğrencilerinin 2017 yılı sonuçlarıyla 8. sınıf öğrencisi olduklarında elde ettikleri 2018 yılı sonuçlarının; 2017 yılı 8. sınıf öğrencilerinin sonuçlarıyla ve 2018 yılı 8. sınıf öğrencilerinin sonuçlarının karşılaştırılmasıyla yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yıllara ve cinsiyetlerine göre 2017 ve 2018 yıllarına ait vokal sağlık testi puanlarının ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Ancak 2017 yılı 8. sınıf ile 2018 yılı 8. sınıf öğrencileri için vokal sağlık testi puanlarının ortalamaları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Bu sonuçlar 2018 yılı 8. sınıf öğrencilerinin 2017 yılı 8. sınıf öğrencilerine oranla vokal sağlık testi puanlarında artış olduğunu, 2017 yılında 7. sınıf öğrencilerine uygulanan vokal sağlık testinin 2018 yılında 8. sınıf olan aynı öğrenci grubuna tekrar uygulanmasıyla ses hijyeni davranışlarının kazanımına katkı sağladığını ve ses değişim döneminin olumsuz etkilerine rağmen ses sağlığı ile ilgili farkındalık kazanıldığını göstermiştir. Bu sonuçlara göre müzik eğitimi sürecinde öğrencilere ses değişim dönemi özellikleri hakkında bilgi verilmeli, sesin yetişkin sesine sağlıklı geçebilmesi için kazandırılması gereken ses hijyeni davranışlarının üzerinde önemle durulmalıdır.
Ortaokul Öğrencileri Müzik Eğitimi Ses Hijyeni Vokal Sağlık Sağlık Testi Ses Değişimi Dönemi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |