Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Becerilerinin OKA2DEP ile Değerlendirilmesi

Year 2022, , 2830 - 2850, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.983749

Abstract

Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama performanslarını “Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Destek Eğitim Programı (OKA2DEP” ile değerlendirmektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama çalışması olarak desenlenmiştir. İki ve üçüncü sınıf toplam 11 öğrencinin katılımcı olarak yer aldığı bu çalışmada öğrencilerin; (a) tüm metni okuma süreleri, (b) bir dakikada okuduğu doğru kelime sayıları, (c) doğru okuma yüzdeleri, (d) tüm metinde yapılan hata sayıları ve (e) okuduğunu anlama puanları değerlendirilmiştir. Veriler, OKA2DEP ile toplam 33 oturumda toplanmıştır. Bu oturumların sonucunda elde edilen verilerin ortalamaları hesaplanarak bulgular elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre katılımcıların tüm metni okuma süresi ortalaması “iki dakika 32 saniye” ile “18 dakika 47 saniye” arasında; bir dakikada okudukları doğru kelime sayılarının ortalaması “10,66 ile 57” kelime arasında; doğru okuma yüzdelerinin ortalamaları “%72 ile %91” arasında; tüm metinde yaptıkları hata sayıları ortalaması “19 ile 57” arasında; okuduğunu anlama puanları ile ilgili verilerin ortalamaları ise “11 ile 78” puan arasında değişkenlik göstermektedir. Sonuç olarak; akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerine yönelik farklı değişkenlerin belirlenmesinin öğrencilere gereksinim duydukları beceriler üzerinden müdahalede bulunulması bağlamında önemli olduğu görülmüştür.

References

  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). Amerikan Psikiyatri Birliği Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı, 5. baskı (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition -DSM-5). (E. Köroğlu, Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, M., A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(178), 183-198. doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4139
  • Akyol, H. ve Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21. doi: 10.7822/omuefd.35.2.1
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerinin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 301-320. http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/1354
  • Baydık, B., Ergül, C. ve Kudret, Z. B. (2012). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığı sorunları ve öğretmenlerinin bu sorunlara yönelik öğretim uygulamaları. İlköğretim Online, 11(3), 778-789. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Culatta, R. A., Tompkins, J. R. Ve Werts, M. G. (2003). Fundamentals of special education: What every teacher needs to know.Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Çakıroğlu, O. (2019). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri. M. A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Editör), Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar (s.48-70). Ankara: Vize Akademik.
  • Dündar, H. ve Akyol, H. (2014). Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 361-377. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1991
  • Ergül, C. (2012). Okumada güçlük yaşayan öğrencilerin okuma performanslarının öğrenme güçlüğü riski açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2033-2057.
  • Fırat, T. ve Koçak, D . (2019). Başarılı okuyucular ile öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin metni anlamak için kullandıkları bilişsel ve üstbilişsel stratejiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (2), 669-681. doi: 10.24106/kefdergi.2672.
  • Görgün, B. (2018). Akıcı okuma ve okuduğunu anlama destek eğitim programının (oka2dep) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Görgün, B. ve Melekoğlu M.A. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik bir okuma destek programının geliştirilmesi. İlköğretim Online, 18(2), 698-713. doi: 10.17051/ilkonline.2019.562034
  • Kuruoğlu, G. ve Şen, N. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerin yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-110.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayılı Resmi Gazete. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/05/20060531-2.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 07.07.2018 tarih ve 30471 sayılı Resmi Gazete. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
  • Melekoğlu, M. A. (2019). Özel Öğrenme Güçlüğüne Giriş. M. A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Editör), Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar (s.15-44). Ankara: Vize Akademik.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Sezgin, Z., Ç. ve Akyol, H. (2015). Okuma güçlüğü olan dördüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. Türkçe Eğitim Araştırma Makalesi, 4(2), 4-10.
  • Stanovich, K. E. (1988). Explaining the Differences Between the Dyslexic and the Garden-Variety Poor Reader: The Phonological-Core Variable-Difference Mode. Journal of Learning Disabilities, 21, 590-604. doi:10.1177/002221948802101003
  • Taşkaya, S.M. (2010). Okuma Problemlerinin giderilmesinde renkli metinlerin etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 21-36.
  • Wolf, M. and Katzir-Cohen, T. (2001). Reading fluency and its intervention, Scientific Studies of Reading, 5(3), 211-239. https://doi.org/10.1207/S1532799XSSR0503_2
  • Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. Turkish Studies, 8(4), 1461-1478.

Evaluation of Reading Skills of Students with Specific Learning Disabilites with OKA2DEP

Year 2022, , 2830 - 2850, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.983749

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the fluent reading and reading comprehension performances of students with a special learning disability using the "Fluent Reading and Reading Comprehension Support Education Program (OKA2DEP)". The research was designed as a cross-sectional survey study, one of the quantitative research methods. In this study, 11 second and third grade students participated and (a) time to read the whole text, (b) number of correct words read in one minute, (c) percentage of correct reading, (d) number of errors made in the whole text and (e) reading comprehension scores of participants were evaluated. Data were collected in 33 sessions with the OKA2DEP. Findings were obtained by calculating the averages of the data obtained as a result of these sessions. According to the findings, the average time of reading the entire text of the participants ranged from “two minutes 32 seconds” to “18 minutes 47 seconds”; the average number of correct words they read in one minute is between “10.66 and 57” words; the averages of correct reading percentages are between “72% and 91%”; the average of the number of errors they made in the whole text is between “19 and 57”; The averages of the data on reading comprehension scores vary between “11 and 78” points. In conclusion; It is understood that determining different variables for fluent reading and reading comprehension skills are important in terms of intervening students through the skills they need.

References

  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). Amerikan Psikiyatri Birliği Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve İstatistiksel El Kitabı, 5. baskı (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition -DSM-5). (E. Köroğlu, Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, M., A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 40(178), 183-198. doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4139
  • Akyol, H. ve Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21. doi: 10.7822/omuefd.35.2.1
  • Baydık, B. (2011). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejilerini kullanımı ve öğretmenlerinin okuduğunu anlama öğretim uygulamalarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 301-320. http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/1354
  • Baydık, B., Ergül, C. ve Kudret, Z. B. (2012). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığı sorunları ve öğretmenlerinin bu sorunlara yönelik öğretim uygulamaları. İlköğretim Online, 11(3), 778-789. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Culatta, R. A., Tompkins, J. R. Ve Werts, M. G. (2003). Fundamentals of special education: What every teacher needs to know.Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Çakıroğlu, O. (2019). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri. M. A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Editör), Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar (s.48-70). Ankara: Vize Akademik.
  • Dündar, H. ve Akyol, H. (2014). Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 361-377. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1991
  • Ergül, C. (2012). Okumada güçlük yaşayan öğrencilerin okuma performanslarının öğrenme güçlüğü riski açısından değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2033-2057.
  • Fırat, T. ve Koçak, D . (2019). Başarılı okuyucular ile öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin metni anlamak için kullandıkları bilişsel ve üstbilişsel stratejiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (2), 669-681. doi: 10.24106/kefdergi.2672.
  • Görgün, B. (2018). Akıcı okuma ve okuduğunu anlama destek eğitim programının (oka2dep) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Görgün, B. ve Melekoğlu M.A. (2019). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik bir okuma destek programının geliştirilmesi. İlköğretim Online, 18(2), 698-713. doi: 10.17051/ilkonline.2019.562034
  • Kuruoğlu, G. ve Şen, N. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerin yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-110.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayılı Resmi Gazete. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/05/20060531-2.htm
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği, 07.07.2018 tarih ve 30471 sayılı Resmi Gazete. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
  • Melekoğlu, M. A. (2019). Özel Öğrenme Güçlüğüne Giriş. M. A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Editör), Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar (s.15-44). Ankara: Vize Akademik.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. United States of America: Sage Publications.
  • Sezgin, Z., Ç. ve Akyol, H. (2015). Okuma güçlüğü olan dördüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. Türkçe Eğitim Araştırma Makalesi, 4(2), 4-10.
  • Stanovich, K. E. (1988). Explaining the Differences Between the Dyslexic and the Garden-Variety Poor Reader: The Phonological-Core Variable-Difference Mode. Journal of Learning Disabilities, 21, 590-604. doi:10.1177/002221948802101003
  • Taşkaya, S.M. (2010). Okuma Problemlerinin giderilmesinde renkli metinlerin etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 21-36.
  • Wolf, M. and Katzir-Cohen, T. (2001). Reading fluency and its intervention, Scientific Studies of Reading, 5(3), 211-239. https://doi.org/10.1207/S1532799XSSR0503_2
  • Yıldız, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. Turkish Studies, 8(4), 1461-1478.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Emrah Kırıcı This is me 0000-0003-4547-240X

Meral Melekoğlu 0000-0003-4349-9959

Publication Date November 11, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Kırıcı, E., & Melekoğlu, M. (2022). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Becerilerinin OKA2DEP ile Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 2830-2850. https://doi.org/10.37669/milliegitim.983749