The purpose of this study is to determine the students’ perceptions
about the problems appeared during the period of students’ transportation. The
population of study performed by using descriptive scan model consists of 1270
bussed students in grades 6, 7 and 8 of 15 bussed primary schools in Suruç, the
district of Şanlıurfa in 2010-2011 academic years. The sample consists of 400 students
in four schools selected by random sampling. For the research, the questionnaire
is prepared by using the Ministry of Education’s Bussed Primary
School Regulations and applied by considering the experts’ opinions. The data
obtained from the students, the arithmetic mean, standard deviation, t test, oneway
ANOVA, Kruskal-Wallis H test and Mann-Whitney U test were applied.
The findings that are passengers are rarely taken to the vehicles, as a result,
some students are standing in their journey; drivers are rarely angry with students
have been concluded.
Bu çalışmanın amacı, taşımalı ilköğretim uygulamasında öğrencilerintaşınmaları sürecinde karşılaşılan sorunlara ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan çalışmanın evrenini 20092010 eğitim-öğretim yılında, Şanlı Urfa’nın Suruç ilçesinde taşıma merkezi olan15 okulda, 6. 7. ve 8. sınıfta okuyan 1270 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanınörneklemini ise bu okullardan tesadüfî örnekleme yöntemiyle belirlenen dörtokuldaki 400 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma için MEB Taşımalı İlköğretimYönetmeliği’nden ve uzman görüşlerinden yararlanılarak bir anket hazırlanmışve uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü Varyans Analizi, Kruskal Wallis H testi ve MannWhitney U testi uygulanmıştır. Araçlara nadiren de olsa yolcu alındığı, bununsonucu olarakta bazı öğrencilerin ayakta yolculuk yaptıkları ve yine nadiren deolsa şoförlerin öğrencilere kızdıkları sonuçlarına ulaşılmıştır
Other ID | JA37YZ34UF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 42 Issue: 193 |