Abstract
Millet olmanın en önemli unsurunun dil olduğu hususu, şüphesiz birçok
önemli şahsiyet ve düşünür tarafından dile getirilmiştir. Dil vasıtasıyla sağlanan
millet olma bilinci, kültür ile ayakta kalmış ve değerler vasıtasıyla korunmuştur.
Millete ait değerler ise millî değerler olarak isimlendirilmiş ve ait olduğu
milleti temsil eden unsurlar olmuştur. Atatürk’ün, I. Maarif Kongresi’nin açılış
konuşmasında dile getirdiği; “Millet aynı kültürden insanların oluşturduğu toplumdur.
Demek ki millî kültür bir devleti ayakta tutan unsurların en önemlisidir.”
anlayışı millî değerlerin ve kültürün önemini ortaya koymaktadır. Millî
değerler arasında olan vatan sevgisi, devlet sevgisi, bayrak sevgisi, İstiklal Marşı
sevgisi, istiklal anlayışı, bağımsızlık düşüncesi, millî tarih anlayışı gibi değerlerin
gelecek nesillere aktarılması, eğitim öğretim ortamlarıyla mümkün olacaktır. Bu
değerlerin Türk millî kültürü ve tarihinin temel yansıtıcıları olan Türk dili ve
edebiyatı ürünleri vasıtasıyla aktarılması eğitimin uzak, genel ve özel hedefleri
bağlamında değerlendirilmektedir. Bu çalışma ile millî değerleri barındıran ve
aktarma işlevi üstlenen edebî ürünlerin, 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı’nda liselerde
okutulan ders kitaplarında ne düzeyde yer aldığının ortaya konulması
amaçlanmaktadır. Çalışma, ilgili ders kitaplarında yer alan kurmaca ve öğretici
metinlerin doküman analizi yoluyla incelenmesine dayanmaktadır. Çalışma sonunda,
Türk dili ve edebiyatı ders kitaplarında yer verilen ve en fazla tekrar eden
millî değerin vatan sevgisi olduğu, diğer millî değerlere ise daha az yer verildiği
görülmüştür.