Abstract
Birleştirilmiş sınıflarda öğretim pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de
de yaygın olarak uygulanmaktadır. Eğitimin her bireyin hakkı olduğu düşüldüğünde
bu uygulamayı geliştirmek önem arz etmektedir. Böyle bir gelişme için
ise ilgili alanda yapılmış çalışmaların incelenmesinde yarar vardır. Bu bağlamda
bu çalışmada Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili lisansüstü seviyede yapılan
tezlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Ulusal tez merkezinde birleştirilmiş sınıflarla
ilgili yapılmış tam metin olarak erişime açık olan 28 tezin metodolojileri
ile sonuç ve öneriler bölümleri sistematik bir şekilde analiz edilmiştir. Bu analiz
sonucunda en çok tarama yönteminin kullanıldığı ve çalışmaların çoğunlukla
öğretmenlerle yürütüldüğü görülmüştür. Çalışmalarda genellikle nicel bulgulara
yer verildiği ancak durumun ayrıntılı olarak incelendiği nitel çalışmaların az
sayıda olduğu tespit edilmiştir. Birleştirilmiş sınıfların müstakil sınıflara göre çeşitli
dezavantajları ortaya koyulmuş ve bu okullarda görev yapan öğretmenlerin
gerek mesleki açıdan gerek idari faaliyetler açısından desteklenmeleri gerektiği
vurgulanmıştır.