Abstract
Bu araştırmada eğitim yöneticilerinin Türk Milli Eğitim Sisteminde,
okullarında ve ilçelerinde gözledikleri en önemli sorunlar, bu sorunları çözmede
kullandıkları teknikler ve sorunlara yönelik çözüm önerileri konusundaki görüşlerinin
saptanması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında okul müdürleri, müdür
yardımcıları, şube müdürleri, ilçe milli eğitim müdürlerinden oluşan toplam
406 eğitim yöneticisinin görüşleri alınmıştır. Betimsel bir araştırma olarak tasarlanan
araştırmada eğitim yöneticilerine Türk Milli Eğitim Sisteminin en önemli
sorunu, okullarının-birimlerinin en önemli sorunu, bu soruna çözüm önerileri,
çözemedikleri sorunlar ve sorun çözerken kullandıkları tekniklerin neler olduğu
sorulmuştur. Türk Milli Eğitim Sisteminde yapı, hukuksal düzenlemeler (mevzuat),
öğretim programı (müfredat) ve sınav sisteminin sık değişmesi, istikrarsızlık,
plansızlık, eğitim yöneticileri ve öğretmenlerin yetiştirilmesi ve atanmasında
yeterliğe (liyakata) önem verilmemesi, öğretmene değer verilmemesi, öğretmen
eksikliği başta olmak üzere birçok sorun yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Okullarda-
ilçelerde de benzer sorunlar yaşanmaktadır. Eğitim yöneticilerinin yaşadıkları
bazı sorunları çözemedikleri saptanmıştır. Yaşanan sorunlara, eğitim yöneticilerinin
ulusal ve okul-ilçe düzeyinde çözüm önerileri bulunmaktadır. Eğitim
yöneticilerinin sorun çözerken başta görüşme olmak üzere, beyin fırtınası,
balık kılçığı, odak küme teknikleri ile deneyimli yöneticilere danışma, hukuksal
metinleri inceleme gibi sorun çözme teknikleri üzerinde yoğunlaştıkları belirlenmiştir.
Eğitim yöneticisi olacakların yöneticilik eğitimi almaları, sorun çözme
tekniklerinin de bu kapsam içinde olması önerilebilir.