Abstract
Bu araştırma, Türkiye’ye göç etmek zorunda kalan öğrenim çağındaki
geçici koruma kapsamına alınan yabancı uyruklu çocukların, öğrenim gördükleri
sınıflarda oluşan istenmeyen davranışların gerçekleşme düzeylerini ve nedenlerini
incelemek amacıyla yapılmıştır. Sınıf öğretmenleri ve yabancı uyruklu
öğrencilere Türkçe öğretmek için görevlendirilen Türkçe öğreticilerinden gönüllü
33 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu doğrultusunda görüşmeler
yapılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin analizi sonucunda; yabancı uyruklu
öğrencilerin Türk okullarına alınmasıyla; öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci
ilişkilerinin daha çok “olumsuz”; sağlık, güvenlik ve sınıf disiplininin az da olsa
“olumlu” etkilendiği yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Yabancı uyruklu öğrencilerin,
sözel derslerde dersi anlamadıkları ve boş kaldıkları için istenmeyen davranışlar
sergiledikleri saptanmıştır. Öğretmenler, istenmeyen davranışlara karşı
daha çok; veli ile işbirliği kurma, öğrencinin sorunlarıyla yakından ilgilenme,
öğrencileri ortak etkinliklere katma gibi yöntemleri tercih ettikleri ve uyguladıkları
müdahale yöntemlerini genellikle “etkili” buldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Yabancı uyruklu öğrencilerin Türk okullarına alınmasının, yabancı uyruklu öğrencilerin
akademik başarılarına “olumlu”, Türk öğrencilerin akademik başarılarına
“olumsuz” etki ettiği görüşü ortaya çıkmıştır.