Bu çalışmanın temel amacı, sınıf öğretmenlerinin
geçmişte veya son zamanlarda yaşadığı etik ikilemleri incelemektir. Alanyazında etik ikilem,
eşit derecede arzulanan, ancak birbiriyle tutarsız ya da çelişkili olan, iki
farklı eylemi gerektiren bir durum olarak tanımlanmaktadır. Çalışmada, nitel
araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma,
2018-2019 öğretim yılında Siirt ili Baykan ilçesinde görev yapmakta olan 65
sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri, üç açık-uçlu sorudan
oluşan yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiş ve içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Elde edilen veriler aşağıdaki 14 kategori altında gruplandırılmıştır.
Bu kategoriler şunlardır: (1) öğretmen eğitiminin değerine ilişkin etik
ikilemler, (2) ilkokul öğretim programının uygulanmasına ilişkin etik
ikilemler, (3) olumlu öğretmenlik imajı oluşturmaya yönelik etik ikilemler, (4)
öğrenci merkezli olma çabasıyla ilgili etik ikilemler, (5) mesleki özveride
bulunmaya ilişkin etik ikilemler, (6) mesleki doyum arayışıyla ilgili etik
ikilemler, (7) mesleki rol karmaşasına dayalı etik ikilemler, (8) meslektaş
ilişkileriyle ilgili etik ikilemler, (9) özel hayata dair etik ikilemler, (10)
kadın-öğretmen olmayla ilgili etik ikilemler, (11) anne-öğretmen olmayla ilgili
etik ikilemler, (12) sosyokültürel ortama dayalı etik ikilemler, (13) maddi
kaygılarla ilgili etik ikilemler ve (14) veli desteğine ilişkin etik ikilemler.
Bu çalışma ile sınıf öğretmenliği mesleğinin daha iyi anlaşılmasına katkıda
bulunulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 Issue: 228 |