The aim of this research is to reveal the opinions of Turkish teachers about Turkish Lesson teacher guide books and lesson plans. For this purpose, the opinions of 200 Turkish teachers were taken. Content analysis of interviews with Turkish Teachers were done. The interview forms of the teachers were examined in five dimensions, how they used the teacher guide book effectively, the necessity of the teacher guide book, what should be in the teacher guide book, whether they prepared the lesson plan and whether they preferred the guide book or the lesson plan. According to the findings obtained as a result of the research, Turkish teachers see teacher guidebooks as a need to make the lesson more efficient. Although there is a legal requirement, most teachers do not plan their lessons. As a result, that those who made lesson plans could not benefit from the lesson plan at desired a level. In this context, it was observed that there is a shortage of guide resources to guide the mother tongue education in an environment where teacher guide books are removed, and to guide the teacher in reaching the information, skills and competencies targeted by the program. If current practice continues, guidance and supervision activities are needed for Turkish teachers to prepare and apply to their lessons.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin öğretmen kılavuz kitapları ve ders planlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bunun için 200 Türkçe öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerin içerik analizi yapılmıştır. Öğretmenlerin görüşme formları; önceki yıllarda öğretmen kılavuz kitabından etkin bir şekilde yararlanma durumları, öğretmen kılavuz kitabının gerekliliği, öğretmen kılavuz kitabında neler olması gerektiği, ders planı hazırlayıp hazırlamadıkları ve kılavuz kitabını mı yoksa ders planını mı tercih ettikleri üzerine beş boyutta incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Türkçe öğretmenlerinin, öğretmen kılavuz kitaplarını dersin daha verimli geçmesi için bir ihtiyaç olarak gördüğü, yasal bir zorunluluk olmasına karşın azımsanmayacak bir bölümünün ders planı yapmadığı, yapanların ise istenen düzeyde ders planından yararlanamadığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularından hareketle öğretmen kılavuz kitaplarının kaldırıldığı bir ortamda ana dil eğitimine rehberlik yapacak, programın hedeflediği bilgi, beceri ve yetkinliklere ulaşmada öğretmene yol gösterecek kılavuz kaynak sıkıntısı yaşandığı ve mevcut uygulamanın devam etmesi hâlinde Türkçe dersi için, etkin ders planları hazırlama ve uygulamalarına dönük rehberlik ve denetim faaliyetlerine ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 233 |