Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÜNE BAŞLAMA VE OYUN ZAMANINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI

Year 2022, Volume: 51 Issue: 233, 151 - 175, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.772047

Abstract

Günlük eğitim akışında yer alan güne başlama zamanı, okul öncesi eğitim programında günün başlangıcında yer verilmesi gereken bir zaman aralığıdır. Çocukların birlikte ve öğretmenleriyle yüz yüze etkileşimde olduğu bu süreç, çocukların birbirlerine, okul ortamına ve yapılacak etkinliklere uyum sağlamalarına hizmet etmektedir. Güncel okul öncesi eğitim programında günlük eğitim akışında güne başlama zamanının ardından oyun zamanı gelmektedir. Oyun zamanında öğretmen çocuklara öğrenme merkezlerini tanıtarak hangi merkezde oynamak istediklerini sorar ve çocukların tercihlerini belirtmelerini ister. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde gerçekleştirilen bu çalışmayla 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı günlük eğitim akışında yer alan güne başlama zamanı ve oyun zamanı ile ilgili öğretmenlerin görüşlerinin ve uygulamalarının neler olduğunu gözlem ve görüşme ile derinlemesine ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan dört öğretmenin üç farklı günlük akışlarındaki güne başlama ve oyun zamanlarına dair gözlem kayıtları ve sonrasında odak grup görüşmesi ile veriler toplanmıştır. İçerik analizi sonucunda, güne başlama zamanı ve oyun zamanının programdaki yeri ve öneminin öğretmenler tarafından tam anlaşılmamış olduğu ortaya çıkmıştır. Güne başlama zamanında öğretmenlerin yer verdikleri çalışmaların çoğunlukla güne başlama zamanının amaç ve içeriğine uygun şekilde gerçekleştirilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca oyun zamanında öğretmenlerin çocukları merkezlere yönlendirip onları serbest bıraktıkları ya da etkinlik türü olan oyun veya hareket etkinliği olarak uygulandığı belirlenmiştir.

References

  • Akgün, E. (2013). Okul öncesi eğitimde sabah rutinlerinin incelenmesi: Fransa örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (24), 77-85.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2 (1), 113-131.
  • Aras, S. (2016). Free play in early childhood education: a phenomenological study. Early Child Development and Care, 186 (7), 1173-1184. DOI: 10.1080/03004430.2015.1083558
  • Arslan, S. ve İlkay, N. (2015). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 22-32.
  • Aysu, B. ve Aral, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezleri hakkındaki görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (5), 2561-2574.
  • Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51 (2), 1-38.
  • Bourdieu, P. (1997). Ce que parler veut dire. L’économie des Echanges Linguistiques. Paris: Fayard.
  • Canney, C. ve Byrne, A. (2006). Evaluating circle time as a support to social skills development – reflections on a journey in school-based research. British Journal of Special Education, 33 (1), 19-24.
  • Cazden, C.B. (2001). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning (2nd ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Cefai, C., Ferrario, E., Cavioni, V., Carter, A. ve Grech, T. (2014). Circle time for social and emotional learning in primary school. Pastoral Care in Education, 32 (2), 116-130, DOI: 10.1080/02643944.2013.861506.
  • Delalande, J., (2001). La Cour de Récréation. Pour une Anthropologie de L'enfance. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GEFAD, 38 (2), 431-447.
  • Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (2005). The SAGE handbook of qualitative research, Sage, Thousand Oaks, CA.
  • Doray, M. F. (1997). “Rituels de Rentrée Scolaire et Mise en Scène de Dogmes Pédagogiques”. Ethnologie française, 27 (2), 175-187.
  • Emilson, A., & Johansson, E. (2013). Participation and gender in circle-time situations in preschool. International Journal of Early Years Education, 21(1), 56-69.
  • Gallas, K. (1994). The Languages of Learning. New York: Teachers College Press.
  • Green, J.L., Kantor, R.M., & Rogers, T. (1991). Exploring the complexity of language and learning in classroom contexts. In Idol, L., & Jones, B.F. Educational 302 Values and Cognitive Instruction: Implications for Reform (p.333-364). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Gülay Ogelman, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında serbest zaman etkinliklerinin gözlemlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26), 125-138.
  • Hanley, G. P., Tiger, J. H., Ingvarsson, E. T. ve Cammilleri, A. P. (2009). Influencing preschoolers’ free-play activity preferences: An evaluation of satiation and embedded reinforcement. Journal of Applied Behavior Analysis, 42 (1), 33-41.
  • High/Scope UK. (2003). The High/Scope Approach. http://www.high-scope.org.uk/The Approach.htm Erişim Tarihi: 3 Ekim 2003.
  • Hohmann, M. ve Weikart, D.P. (2000). Küçük Çocukların Eğitimi. Çeviren: Sibel Saltiel Kohen ve Ülfet Öğüt. İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Hong, Y. H. (1995). Teaching Large-Group Time in a Preschool Classroom: The Teacher as Orchestra Conductor. Dissertation, University of Illinois at. Urbana- Champaign.
  • Kandır, A. ve Türkoğlu, D. (2015). “MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı”nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1, 339-350.
  • Kandır, A. ve Yazıcı, E. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının okuma yazma becerilerinin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. GEFAD, 36 (3), 451-488.
  • Kang, H. Y. (2011). Large group meetings in the preschool classroom:co-constructing meaning making through group interaction. Dissertation, The Ohio State University.
  • Koçak, N. (1998). Hihg/Scope okulöncesi eğitim programı ve Türkiye’deki okulöncesi eğitim uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Cilt II (697-704).
  • Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katılımı boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5 (1), 71-84.
  • Mart, M. (2020). Preschool teachers’ evaluation of the current preschool education programme. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (23), 1649-1667.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal baskı, 1998).
  • Michaels, S. (1984). Listening and Responding: Hearing the logic in children‘s classroom narratives. Theory into Practice, v.13, p.218-224.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 313-331.
  • Özyürek, A. ve Aydoğan, Y. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin serbest zaman etkinliklerine ilişkin uygulamalarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 41-58.
  • Pişgin Çivik, S., Ünüvar, P. ve Soylu, B. (2014). Pre-school education teacher’s opinion about th e implementation of 2013 pre-school education program. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Reich, L. R. (1993). Circle Time in Pre-School. Reprints and Miniprints from Department of Educational and Psychological Research, n.785 (Aug 1993), p.3-19.
  • Sönmez, S. ve Bilir Seyhan, G. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7 (1), 146-174.
  • Tuncer, B. (2015). Investigation of contemporary approaches in early childhood education and comparison with the Ministry of National Education preschool program. International Journal of Field Education, 1 (2), 39-58.
  • Tükel, A. (2017). 2013 okul öncesi eğitim programı ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yifat, R. ve Zadunaisky-Ehrlich, S. (2008) Teachers' Talk in Preschools During Circle Time: The Case of Revoicing, Journal of Research in Childhood Education, 23:2, 211-226, DOI: 10.1080/02568540809594656
Year 2022, Volume: 51 Issue: 233, 151 - 175, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.772047

Abstract

References

  • Akgün, E. (2013). Okul öncesi eğitimde sabah rutinlerinin incelenmesi: Fransa örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (24), 77-85.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2 (1), 113-131.
  • Aras, S. (2016). Free play in early childhood education: a phenomenological study. Early Child Development and Care, 186 (7), 1173-1184. DOI: 10.1080/03004430.2015.1083558
  • Arslan, S. ve İlkay, N. (2015). Okul öncesi eğitim programına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 22-32.
  • Aysu, B. ve Aral, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezleri hakkındaki görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (5), 2561-2574.
  • Başaran, S. T. ve Ulubey, Ö. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51 (2), 1-38.
  • Bourdieu, P. (1997). Ce que parler veut dire. L’économie des Echanges Linguistiques. Paris: Fayard.
  • Canney, C. ve Byrne, A. (2006). Evaluating circle time as a support to social skills development – reflections on a journey in school-based research. British Journal of Special Education, 33 (1), 19-24.
  • Cazden, C.B. (2001). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning (2nd ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Cefai, C., Ferrario, E., Cavioni, V., Carter, A. ve Grech, T. (2014). Circle time for social and emotional learning in primary school. Pastoral Care in Education, 32 (2), 116-130, DOI: 10.1080/02643944.2013.861506.
  • Delalande, J., (2001). La Cour de Récréation. Pour une Anthropologie de L'enfance. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
  • Deniz, Ü. ve Yıldız, R. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programında cinsel gelişim ve cinsel eğitim. GEFAD, 38 (2), 431-447.
  • Denzin, N.K. ve Lincoln, Y.S. (2005). The SAGE handbook of qualitative research, Sage, Thousand Oaks, CA.
  • Doray, M. F. (1997). “Rituels de Rentrée Scolaire et Mise en Scène de Dogmes Pédagogiques”. Ethnologie française, 27 (2), 175-187.
  • Emilson, A., & Johansson, E. (2013). Participation and gender in circle-time situations in preschool. International Journal of Early Years Education, 21(1), 56-69.
  • Gallas, K. (1994). The Languages of Learning. New York: Teachers College Press.
  • Green, J.L., Kantor, R.M., & Rogers, T. (1991). Exploring the complexity of language and learning in classroom contexts. In Idol, L., & Jones, B.F. Educational 302 Values and Cognitive Instruction: Implications for Reform (p.333-364). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Gülay Ogelman, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında serbest zaman etkinliklerinin gözlemlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26), 125-138.
  • Hanley, G. P., Tiger, J. H., Ingvarsson, E. T. ve Cammilleri, A. P. (2009). Influencing preschoolers’ free-play activity preferences: An evaluation of satiation and embedded reinforcement. Journal of Applied Behavior Analysis, 42 (1), 33-41.
  • High/Scope UK. (2003). The High/Scope Approach. http://www.high-scope.org.uk/The Approach.htm Erişim Tarihi: 3 Ekim 2003.
  • Hohmann, M. ve Weikart, D.P. (2000). Küçük Çocukların Eğitimi. Çeviren: Sibel Saltiel Kohen ve Ülfet Öğüt. İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Hong, Y. H. (1995). Teaching Large-Group Time in a Preschool Classroom: The Teacher as Orchestra Conductor. Dissertation, University of Illinois at. Urbana- Champaign.
  • Kandır, A. ve Türkoğlu, D. (2015). “MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı”nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1, 339-350.
  • Kandır, A. ve Yazıcı, E. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının okuma yazma becerilerinin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. GEFAD, 36 (3), 451-488.
  • Kang, H. Y. (2011). Large group meetings in the preschool classroom:co-constructing meaning making through group interaction. Dissertation, The Ohio State University.
  • Koçak, N. (1998). Hihg/Scope okulöncesi eğitim programı ve Türkiye’deki okulöncesi eğitim uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Cilt II (697-704).
  • Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katılımı boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5 (1), 71-84.
  • Mart, M. (2020). Preschool teachers’ evaluation of the current preschool education programme. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (23), 1649-1667.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal baskı, 1998).
  • Michaels, S. (1984). Listening and Responding: Hearing the logic in children‘s classroom narratives. Theory into Practice, v.13, p.218-224.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 313-331.
  • Özyürek, A. ve Aydoğan, Y. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin serbest zaman etkinliklerine ilişkin uygulamalarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 41-58.
  • Pişgin Çivik, S., Ünüvar, P. ve Soylu, B. (2014). Pre-school education teacher’s opinion about th e implementation of 2013 pre-school education program. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 693-698.
  • Poyraz, H. ve Dere, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Reich, L. R. (1993). Circle Time in Pre-School. Reprints and Miniprints from Department of Educational and Psychological Research, n.785 (Aug 1993), p.3-19.
  • Sönmez, S. ve Bilir Seyhan, G. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7 (1), 146-174.
  • Tuncer, B. (2015). Investigation of contemporary approaches in early childhood education and comparison with the Ministry of National Education preschool program. International Journal of Field Education, 1 (2), 39-58.
  • Tükel, A. (2017). 2013 okul öncesi eğitim programı ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yifat, R. ve Zadunaisky-Ehrlich, S. (2008) Teachers' Talk in Preschools During Circle Time: The Case of Revoicing, Journal of Research in Childhood Education, 23:2, 211-226, DOI: 10.1080/02568540809594656
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Raziye Günay Bilaloğlu 0000-0003-1887-6767

İnanç Eti 0000-0001-9736-094X

Yaşare Aktaş Arnas 0000-0002-0738-9325

Publication Date February 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 51 Issue: 233

Cite

APA Günay Bilaloğlu, R., Eti, İ., & Aktaş Arnas, Y. (2022). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÜNE BAŞLAMA VE OYUN ZAMANINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 151-175. https://doi.org/10.37669/milliegitim.772047