The aim of this study is to reveal the perceptions of teachers about teachers' room through metaphors. The study was designed as a qualitative research based on written opinions of teachers. The participants of the study were composed of 88 voluntary teachers working in 10 different schools located in the provincial center of Uşak in the 2020-2021 academic year. Research data were analyzed through content analysis. According to the results of the study, 65 different metaphors were created by 88 teachers. Among these metaphors, the most frequently used ones were "coffee house, a place frequented by many, living room, resting place/area, school's kitchen, beehive, and stopover area", respectively. Besides, it was also determined that their perceptions of the teachers' room were focused on two topics as "the way it is used, and spatial properties." As the way the teachers' room is used included 3 categories such as "resting purposes, educational purposes, and communication/interaction purposes", and the spatial properties included 5 different expressions such as "cosmopolitan, a second home, common, mundane/boring, and a structure far from sincerity", respectively, it was concluded that teachers' perceptions of the teachers' room varied.
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin öğretmenler odasına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırma öğretmenlerin yazılı görüşlerine dayalı temel nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Uşak ili merkezinde yer alan 10 farklı okulda 2020-2021 eğitim - öğretim yılı içerisinde mesleklerini icra eden gönüllü 88 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri içerik analizinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, 88 öğretmen tarafından 65 farklı metafor üretilmiştir. Bu metaforlardan en sık kullanılanlar sırasıyla “kahvehane, yolgeçen hanı, evin salonu, dinlenme yeri/alanı, okulun mutfağı, arı kovanı ve mola istasyonudur”. Ayrıca öğretmenler odasına ilişkin algılarının “kullanım şekilleri ve mekânsal düzeyde” olmak üzere iki ayrı temada toplandığı görülmüştür. Kullanım şekillerinin sırasıyla “dinlenme, eğitim - öğretim ve iletişim / etkileşim amaçlı” olmak üzere 3 farklı; mekânsal düzeyde ise “kozmopolit, ikinci bir yuva, umumi, sıradan/sıkıcı ve samimiyetten uzak bir yapı” olmak üzere 5 farklı şekilde olması sebebiyle öğretmenlerin öğretmenler odasına ilişkin algılarının çeşitlilik gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 51 Issue: 234 |