Research Article
BibTex RIS Cite

TC MEB ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK GÜNCELLEMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2513 - 2532, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.890673

Abstract

Bu çalışmada sürekli mesleki gelişim faaliyetleri bağlamında 2020 Milli eğitim Bakanlığı (MEB) öğretmen atama ve yer değiştirme yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik güncellemesi ile ek hizmet puanı almış öğretmenlerin, ilgili yönetmelik güncellemesine yönelik görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı çalışmada farklı yaş, cinsiyet, branş ve görev sürelerine sahip 22 öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri yüz yüze görüşme tekniği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 11 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda MEB sürekli mesleki gelişim faaliyetlerinin değerlendirilmesi, hizmet puanı güncellemesinin öğretmenlerin sürekli mesleki gelişimleri üzerindeki rolü ve hizmet puanı güncellemesindeki eksiklikler temaları oluşmuştur. Katılımcılardan mesleki kıdemi az ve hizmet puanına ihtiyacı olanlar ilgili yönetmelik güncellemesini sürekli mesleki gelişim faaliyetlerine katılma konusunda teşvik edici bir ödül niteliğinde değerlendirmiştir. Mesleki kıdemi fazla ve hizmet puanına ihtiyacı olmayan katılımcıların ise; sürekli mesleki gelişim faaliyetlerine kendilerini geliştirmekten başka bir beklentileri olmadan katıldıklarını ve faaliyetlere katılma konusunda herhangi bir motivasyon aracına ihtiyaç duymadıklarını fakat çalışmalarına puan verilmesini emeklerinin karşılığı olarak gördükleri tespit edilmiştir.

References

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. Turkish Studies, 9(5), 1-46.
  • Altun, T. (2011). INSET (In-service Education and Training) and professional development of teachers: A comparison of British and Turkish cases. US-China Education Review A6. 846-858.
  • Bümen, N. T. , Ateş, A. , Çakar, E. , Ural, G. ve Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 31-50.
  • Bozkuş, K. (2018). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde dinamik yaklaşımın uygulanması: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Can, E. (2019). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal Of Qualitative Research In Education, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7.c.4s.14m
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Can, T. (2019). Öğretmenlerin sürekli mesleki gelişim ihtiyaçları ve bireysel mesleki gelişim planı önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 19 Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Ceylan, M ve Özdemir, S. (2016). Türkiye ve İngiltere’deki öğretmenlerin sürekli mesleki gelişime ilişkin görüşlerinin ve katılım durumlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 6(1), 397-417.
  • Craft, A. (2000). Continuing professional development : A practical guide for teachers and schools (2. b.). London: Routledge/Falmer.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. ( Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Danıştay, öğretmenlere ek hizmet puanı verilen kriterlerin yürürlüğünü durdurdu. 15 Şubat 2021 tarihinde https://www.ogretmenler.net/kararlar/danistay-ogretmenlere-ek-hizmet-puani-verilen-kriterlerin-yururlugunu-h14197.html adresinden alınmıştır.
  • EACEA. (2014). Eurypedia. 08 Ekim 202O tarihinde https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en adresinden alınmıştır.
  • Elçiçek, Z. (2015). Türliyede ve dünyada öğretmenlerin mesleki gelişimi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 12-19.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gregson, J. A., & Sturko, P. A. (2007). Teachers as adult learners: Re-conceptualizing professional development. MPAEA Journal of Adult Education, 36(1), 1-18.
  • Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. California: Corwin Press.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marston, S. H. (2010). Why do they teach? a comparison of elementary, high school and college teachers. Journal of Education, 131(2), 437-454. 12 Ağustos 2020 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=EJ930614 adresinden alınmıştır.
  • Maurer, M. J. (2000). Professional development in career and technical education. Inbrief: Fast facts for policy and practice no. 7. Columbus, OH: National Dissemination Center for Career and Technical Education, The Ohio State University (ED 448 318).
  • McKenzie, P., Santiago, P., Sliwka, P., & Hiroyuki, H. (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OECD, 2005.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Güçlü yarınlar için 2023 vizyonu belgesi. 1 Şubat 2021 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğittim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. 14 Ağustos 2020 tarihinde http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017-2023. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. 14 Ağustos 2020 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 10 Temmuz 2020 tarihinde https://www.google.com/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiSs4Kz6eTuAhVSOBoKHVYnBRsQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.resmigazete.gov.tr%2Feskiler%2F2020%2F06%2F20200619-8.htm&usg=AOvVaw3CiRnHUWW6k6hqC08vmnBM adresinden alınmıştır.
  • OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners, TALIS. Paris: OECD Publishing. 15 Ağustos 2020 tarihinde https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en adresinden alınmıştır.
  • Lieberman, A. (2000). Networks as learning communities shaping the future of teacher development. Journal Of Teacher Education, 51(3), 221-227. doi: 10.1177/0022487100051003010.
  • Peña-López, I. (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. 24 Ağustos 2020 tarihinde http://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf adresinden alınmıştır.
  • Ritchie, J. & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. Londaon: SAGE Publications.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 117-125.
  • TED. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2019). TALIS 2018 sonuçları ve Türkiye üzerine değerlendirmeler (TEDMEM Analiz Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Topçuoğlu, N. (2015). Öğretmen görüşlerine göre mesleki gelişim: Nitel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 51 Issue: 235, 2513 - 2532, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.890673

Abstract

References

  • Abazaoğlu, İ. (2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. Turkish Studies, 9(5), 1-46.
  • Altun, T. (2011). INSET (In-service Education and Training) and professional development of teachers: A comparison of British and Turkish cases. US-China Education Review A6. 846-858.
  • Bümen, N. T. , Ateş, A. , Çakar, E. , Ural, G. ve Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin mesleki gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 31-50.
  • Bozkuş, K. (2018). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde dinamik yaklaşımın uygulanması: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Can, E. (2019). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal Of Qualitative Research In Education, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7.c.4s.14m
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Can, T. (2019). Öğretmenlerin sürekli mesleki gelişim ihtiyaçları ve bireysel mesleki gelişim planı önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. 19 Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Samsun.
  • Ceylan, M ve Özdemir, S. (2016). Türkiye ve İngiltere’deki öğretmenlerin sürekli mesleki gelişime ilişkin görüşlerinin ve katılım durumlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, 6(1), 397-417.
  • Craft, A. (2000). Continuing professional development : A practical guide for teachers and schools (2. b.). London: Routledge/Falmer.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. ( Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Danıştay, öğretmenlere ek hizmet puanı verilen kriterlerin yürürlüğünü durdurdu. 15 Şubat 2021 tarihinde https://www.ogretmenler.net/kararlar/danistay-ogretmenlere-ek-hizmet-puani-verilen-kriterlerin-yururlugunu-h14197.html adresinden alınmıştır.
  • EACEA. (2014). Eurypedia. 08 Ekim 202O tarihinde https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en adresinden alınmıştır.
  • Elçiçek, Z. (2015). Türliyede ve dünyada öğretmenlerin mesleki gelişimi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 12-19.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gregson, J. A., & Sturko, P. A. (2007). Teachers as adult learners: Re-conceptualizing professional development. MPAEA Journal of Adult Education, 36(1), 1-18.
  • Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. California: Corwin Press.
  • Kurt, İ. (2000). Yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Marston, S. H. (2010). Why do they teach? a comparison of elementary, high school and college teachers. Journal of Education, 131(2), 437-454. 12 Ağustos 2020 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=EJ930614 adresinden alınmıştır.
  • Maurer, M. J. (2000). Professional development in career and technical education. Inbrief: Fast facts for policy and practice no. 7. Columbus, OH: National Dissemination Center for Career and Technical Education, The Ohio State University (ED 448 318).
  • McKenzie, P., Santiago, P., Sliwka, P., & Hiroyuki, H. (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Paris: OECD, 2005.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Güçlü yarınlar için 2023 vizyonu belgesi. 1 Şubat 2021 tarihinde http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğittim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. 14 Ağustos 2020 tarihinde http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017-2023. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. 14 Ağustos 2020 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf adresinden alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. 10 Temmuz 2020 tarihinde https://www.google.com/urlsa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiSs4Kz6eTuAhVSOBoKHVYnBRsQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.resmigazete.gov.tr%2Feskiler%2F2020%2F06%2F20200619-8.htm&usg=AOvVaw3CiRnHUWW6k6hqC08vmnBM adresinden alınmıştır.
  • OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners, TALIS. Paris: OECD Publishing. 15 Ağustos 2020 tarihinde https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en adresinden alınmıştır.
  • Lieberman, A. (2000). Networks as learning communities shaping the future of teacher development. Journal Of Teacher Education, 51(3), 221-227. doi: 10.1177/0022487100051003010.
  • Peña-López, I. (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. 24 Ağustos 2020 tarihinde http://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf adresinden alınmıştır.
  • Ritchie, J. & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. Londaon: SAGE Publications.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 117-125.
  • TED. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • TEDMEM. (2019). TALIS 2018 sonuçları ve Türkiye üzerine değerlendirmeler (TEDMEM Analiz Dizisi 6). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Topçuoğlu, N. (2015). Öğretmen görüşlerine göre mesleki gelişim: Nitel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sevim Gülseven Taner 0000-0003-0647-922X

Fatma Uslu Gülşen 0000-0001-6847-9271

Publication Date August 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 51 Issue: 235

Cite

APA Gülseven Taner, S., & Uslu Gülşen, F. (2022). TC MEB ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK GÜNCELLEMESİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2513-2532. https://doi.org/10.37669/milliegitim.890673