EĞİTİMDE MULTİDİSİPLİNER, DİSİPLİNLERARASI VE TRANSDİSİPLİNER KAVRAMLARI
Year 2022,
Volume: 51 Issue: 235, 2757 - 2772, 15.08.2022
Sibel İnci
,
Volkan Hasan Kaya
Abstract
Dünyanın yaşadığı son salgın ile birlikte tüm ülkelerin ve ekonomi, siyaset, sağlık ve eğitim gibi tüm sistemlerin birbiri ile ne kadar iç içe olduğunun tam manasıyla anlaşılmasıyla bütüncül yaklaşımı doğru anlamak daha da önem kazanmıştır. Eğitim programlarında her bir disiplinin ayrı ayrı ele alınması güncel problemlere çözüm üretmenin önünde bir engel oluşturmakta ve gereken zihin yapısı bir türlü sağlanamamaktadır. Gerçek yaşamda sorunlara çözümler üretebilmek için farklı disiplinlerin birbiri ile işbirliği yapması gerektiği görülmüştür. Bu nedenle, gerçek hayata hazırlık olan okullardaki programların yeniden düşünülmesi ve daha bütüncül anlayışın benimsenmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak disiplinlerin entegrasyonunun ne olduğuna dair kavram karmaşaları söz konusudur. Bu çalışmanın amacı da eğitimde entegrasyon örnekleri olan multidisipliner, disiplinlerarası ve transdisipliner kavramlarını açıklamak ve eğitime dair bazı uygulama örneklerine yer vermektir.
References
- APPLEFIELD, J. M., HUBER, R. ve MOALLEM, M. (2001). Constructivism in theory and practice: toward a better understanding. The High School Journal, 84, (2), 35-53.
- BRASKÉN, M., HEMMI, K. ve KURTÉN, B. (2020). Implementing a multidisciplinary curriculum in a Finnish lower secondary school – The perspective of science and mathematics, Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 852-868, doi: 10.1080/00313831.2019.1623311
- ÇORUH, H.(2010). “Disiplinlerarası bilim tarihi” dersi ve gerekçesi, Tarih Okulu, 7, 7-23.
- DANERMARK, B. (2019). Applied interdisciplinary research: A critical realist perspective. Journal Of Critical Realism 18(4), 368–382. https://doi.org/10.1080/14767430.2019.1644983
- DAVISON, D. M., MILLER, K. W., ve METHENEY, D. L. (1995). What does integration of science and mathematics really mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226–230
- ENGLISH, L. D. (2016). STEM education K-12: perspectives on integration, English International Journal of STEM Education, 3(3) doi:10.1186/s40594-016-0036-1
- ENGLISH, L. D., ve MOUSOULIDES, N. (2015). Bridging STEM in a real-world problem. Mathematics Teaching in the Middle School, 20(9), 532–539.
- FLOGIE, A. ve ABERŠEK, B. (2015). Transdisciplinary approach of science, technology, engineering and mathematics education. Journal of Baltic Science Education, 14, (6), 779-790.
- GENCER, A. S., DOĞAN, H., BİLEN, K. ve CAN, B.(2019). Bütünleşik STEM eğitimi modelleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 38-55.
- HELMANE, I. ve BRİŠKA, I. (2017). What is developing integrated or interdisciplinary or multidisciplinary or transdisciplinary education in school? Signum Temporis, 9 (1), 7–15 Doi: 10.1515/sigtem-2017-0010
- HENRY, S. (2018). Beyond interdisciplinary theory: Revisiting William H. Newell’s integrative theory from a critical realist perspective. Issues in Interdisciplinary Studies, 36(2), 66-107.
- JENSENIUS, A. R. (2012). Disciplinarities: Intra, cross, multi, inter, trans. 25.11.2020 https://www.arj.no/2012/03/12/disciplinarities-2/.
- KLAASSEN, R. G. (2018) Interdisciplinary education: A case study, European Journal of Engineering Education, 43(6), 842-859, doi: 10.1080/03043797.2018.1442417
- KRAJCIK, J., ve CZERNIAK, C. M. (2014). Teaching science to children: A project-based science approach. New York, NY: Routledge.
- NEWELL, W. H. (2001.) A theory of interdisciplinary studies. Issues in Integrative Studies, 19, 1-25.
- NICOLESCU, B. (1999). The transdisciplinary evolution of learning. Talk at the American Educational Research Association (AERA), Annual Meeting, Montréal, Canada, April 1999, Round-Table "Overcoming the Underdevelopment of Learning: a Trandsdisciplinary View".
- ORNSTEIN, A. C. ve HUNKINS, F. P. (2004). Curriculum: Foundations, principles and issues. (4. Basım). USA: Pearson Education Inc.
- ÜLGEN, E. (2017). Akademik tefsir araştırmalarında interdisipliner yöntem ve önemi, Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5 (10). 11-32.
- TÜRK DİL KURUMU, (2020). Bilim ve Sanat Terimleri Sözlüğü. 22.11.2020. https://sozluk.gov.tr/
- VAROL, N. ve KAYA, Ç. M. (2018). Afet risk yönetiminde transdisipliner yaklaşım, Afet ve Risk Dergisi 1(1), 1-8.
- YILDIRIM, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
Year 2022,
Volume: 51 Issue: 235, 2757 - 2772, 15.08.2022
Sibel İnci
,
Volkan Hasan Kaya
References
- APPLEFIELD, J. M., HUBER, R. ve MOALLEM, M. (2001). Constructivism in theory and practice: toward a better understanding. The High School Journal, 84, (2), 35-53.
- BRASKÉN, M., HEMMI, K. ve KURTÉN, B. (2020). Implementing a multidisciplinary curriculum in a Finnish lower secondary school – The perspective of science and mathematics, Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 852-868, doi: 10.1080/00313831.2019.1623311
- ÇORUH, H.(2010). “Disiplinlerarası bilim tarihi” dersi ve gerekçesi, Tarih Okulu, 7, 7-23.
- DANERMARK, B. (2019). Applied interdisciplinary research: A critical realist perspective. Journal Of Critical Realism 18(4), 368–382. https://doi.org/10.1080/14767430.2019.1644983
- DAVISON, D. M., MILLER, K. W., ve METHENEY, D. L. (1995). What does integration of science and mathematics really mean? School Science and Mathematics, 95(5), 226–230
- ENGLISH, L. D. (2016). STEM education K-12: perspectives on integration, English International Journal of STEM Education, 3(3) doi:10.1186/s40594-016-0036-1
- ENGLISH, L. D., ve MOUSOULIDES, N. (2015). Bridging STEM in a real-world problem. Mathematics Teaching in the Middle School, 20(9), 532–539.
- FLOGIE, A. ve ABERŠEK, B. (2015). Transdisciplinary approach of science, technology, engineering and mathematics education. Journal of Baltic Science Education, 14, (6), 779-790.
- GENCER, A. S., DOĞAN, H., BİLEN, K. ve CAN, B.(2019). Bütünleşik STEM eğitimi modelleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 38-55.
- HELMANE, I. ve BRİŠKA, I. (2017). What is developing integrated or interdisciplinary or multidisciplinary or transdisciplinary education in school? Signum Temporis, 9 (1), 7–15 Doi: 10.1515/sigtem-2017-0010
- HENRY, S. (2018). Beyond interdisciplinary theory: Revisiting William H. Newell’s integrative theory from a critical realist perspective. Issues in Interdisciplinary Studies, 36(2), 66-107.
- JENSENIUS, A. R. (2012). Disciplinarities: Intra, cross, multi, inter, trans. 25.11.2020 https://www.arj.no/2012/03/12/disciplinarities-2/.
- KLAASSEN, R. G. (2018) Interdisciplinary education: A case study, European Journal of Engineering Education, 43(6), 842-859, doi: 10.1080/03043797.2018.1442417
- KRAJCIK, J., ve CZERNIAK, C. M. (2014). Teaching science to children: A project-based science approach. New York, NY: Routledge.
- NEWELL, W. H. (2001.) A theory of interdisciplinary studies. Issues in Integrative Studies, 19, 1-25.
- NICOLESCU, B. (1999). The transdisciplinary evolution of learning. Talk at the American Educational Research Association (AERA), Annual Meeting, Montréal, Canada, April 1999, Round-Table "Overcoming the Underdevelopment of Learning: a Trandsdisciplinary View".
- ORNSTEIN, A. C. ve HUNKINS, F. P. (2004). Curriculum: Foundations, principles and issues. (4. Basım). USA: Pearson Education Inc.
- ÜLGEN, E. (2017). Akademik tefsir araştırmalarında interdisipliner yöntem ve önemi, Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5 (10). 11-32.
- TÜRK DİL KURUMU, (2020). Bilim ve Sanat Terimleri Sözlüğü. 22.11.2020. https://sozluk.gov.tr/
- VAROL, N. ve KAYA, Ç. M. (2018). Afet risk yönetiminde transdisipliner yaklaşım, Afet ve Risk Dergisi 1(1), 1-8.
- YILDIRIM, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.