Sözcük bilgisi, dil gelişiminin önemli bir temel taşıdır. Bir sözcüğün çocuğun dağarcığına katılımını takip etmek anneler veya bakıcılar için erken yaşlarda kolay olabilir; ancak sözcük edinimi hızlandıkça sözcüklerin edinim yaşlarını not almak zorlaşacaktır. İleri yaşlarda ise sözcük bilgisi hakkında bilgi veren objektif testlerden yararlanılmaktadır. Bu testler uygulanırken katılımcılara farklı sözcük türlerinden (ad, eylem, sıfat vb.) resimler gösterilerek adlandırmaları istenir. Mevcut araştırma, tipik dil gelişimi gösteren 36-71 ay arasındaki çocukların resim adlandırma becerilerini ortaya koymayı ve adlandırma sırasında yaptıkları hataları analiz etmeyi hedeflemektedir. Bu çalışmada, 8-36 ay arası çocuklardaki sözcük gelişimini ebeveyn beyanına göre değerlendiren Türkçe İletişim Gelişimi Envanteri’nin (TİGE) Türkçeye uyarlanması sürecinde belirlenen ve resimlendirmeye uygun sözcükler ‘adlandırma sözcükleri’ olarak seçilmiştir. Seçilen 140 sözcüğün ait olduğu TİGE kategorileri ‘hayvanlar, taşıtlar, oyuncaklar, yiyecek ve içecekler, giysiler, vücut bölümleri, küçük ev eşyaları, mobilyalar ve odalar, evin dışı, insanlar, eylem sözcükleri, tanımlamaya yardımcı sözcükler ve yer bildiren sözcüklerdir. Çalışmaya tipik dil gelişimi gösteren 68 çocuk katılmıştır. Üç farklı yaş grubunda (36-47; 48-59; 60-71 ay) incelenen tipik dil gelişimi gösteren çocuklardan toplanan verilere bakıldığında, tüm semantik kategorilerinden alınan adlandırma puanlarının yaş ile arttığı ve çocuklarının adlandırma performanslarının birbirinden anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Çocukların isim ve eylemleri sıfat ve diğer sözcük türlerinden daha fazla doğru adlandırdığı saptanmıştır. Bu farklılık tüm karşılaştırmalarda daha büyük yaş grubu lehinde gözlenmektedir. Her yaş grubunun hangi kategoriden daha çok sözcük adlandırdığı belirlenmiş; ek olarak, çocukların adlandırma hataları analiz edilmiş ve örnekleri ile sunulmuştur.
Vocabulary development is an important milestone of language development. It may be easy for mothers or caregivers at an early age to track the acquisition of a word in the vocabulary, but as word acquisition accelerates, it will become harder to take note of the new ones. Objective tests that provide information about vocabulary gain are also used in advanced ages. While applying these tests, participants are asked to name different types of words (nouns, verbs, adjectives etc.) by looking at the matching pictures. In this study, the words determined by Turkish Communication Development Inventory (CDI-TR), which evaluates the vocabulary development in children aged 8-36 months according to the parental reports was illustrated in pictures with clear mental image. The categories including 140 selected words belong to animals, vehicles, toys, food and drink, clothing, body parts, small household items, furniture, and rooms, outside of the house, people, action words, descriptive words, and location word categories. A total of 68 children with typical language development (TLD) participated in the study. The data collected from TLD children was examined in three different age groups (36-47; 48-59; 60-71 months) As a result, it is determined that the naming scores from all word categories increase with the age and the naming performances of the children groups differed significantly from each other. It was determined that children named nouns and actions more correctly than adjectives and other word types. The difference is observed in favor of the older age group in all the comparisons. The category age group named more words from was determined. Naming errors of children were analyzed and presented with examples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 53 Issue: 241 |