Arap
nahviyle alakalı çalışmalar erken dönemlerden itibaren başlamıştır. Arapların
diğer milletlerle irtibata geçmesi farklı milletlerden insanların İslâm’a
girmesine vesile olmuştur. Bu durum ise Arap olmayan Müslümanların, Ku’rân dili
olan Arapçayı öğrenmeye meyletmelerine zemin hazırlamıştır. Bu çalışmamızda
Mısır’daki gramer faaliyetleri ve burada yetişen dilciler üzerinde durulmuştur.
Mısır Dil Ekolü, Basra ve Kûfe ekolü gibi orijinal görüşler ortaya koyamamış,
bu iki ekol arasından tercihlerde bulunmuş eklektik bir yapıya sahiptir. Mısır
Dil Ekolü Gramer faaliyetlerinin öğretilmesi üzerinde durmuş, bu vesileyle
Mısırlı dilcilerin ortaya koymuş oldukları eserler, medreselerde uzun yıllar
okutulmuştur. İbnu’l-Hâcib, İbn Hişâm, es-Suyûtî gibi dil âlimleri tarafından
temsil edilen Mısır Dil Ekolü, Arap gramerinin gelişim sürecinde, gramer
faaliyetlerine çokça katkı sunmuştur.
Work related to the Arabic nahv began from early
times. The communication of Arabs to other nations has been instrumental in
allowing people from different nations to enter Islam. This situation has laid
the foundation for non-Arab Muslims to tend to learn Arabic the Qur'an
language. In our work, it is focused on grammatical activities in Egypt and the
linguists that grow there. The Egyptian Language School has an eclectic
structure, which does not reveal original views, such as the Basra and Kufa
Schools, but has a preference among these two schools. The Egyptian Language
School emphasized the teaching of grammatical activities, so that the works of
the Egyptian Language School lecturers were taught for many years in the
Madrasas. The Egyptian Language School, represented by language scholars such
as Ibnu'l-Hâcib, Ibn Hisam, as-Suyuti, contributed a lot to grammar activities
in the development of Arabic grammar
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | March 20, 2017 |
Acceptance Date | May 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 4 |