Bu çalışmada Türkiye meyveciliğinde önemli bir yere sahip olan antepfıstığı üretimi, fiyatındaki değişim, dış ticareti ve rekabet gücü incelenmiştir. Türkiye’de 240 bin ton civarında antepfıstığı üretilmektedir. 2017 verilerine göre Dünya antepfıstığı üretiminin % 7.0’i Türkiye’de üretilmiştir. Son yıllarda (2016) Türkiye’nin toplam antepfıstığı ihracatı ve ithalatı sırasıyla 4.710 ve 29 ton kadardır. Antepfıstığı fiyatlarının 2008-2018 döneminde yıldan yılla artan bir seyir izlediği belirlenmiştir. Bununla birlikte 2008 yılı fiyatlarına göre 2018 yılında antepfıstığı fiyatları 4.35 katı artmıştır. Bunların yanında Türkiye’nin antepfıstığında rekabet gücü (karşılaştırmalı üstünlüğünün) 2012-2016 döneminde derecesinin yüksek olduğu (dezavantaj) tespit edilmiştir. Bununla birlikte Türkiye’nin antepfıstığı üretiminde alacağı önlemlerle üretim, yeterlilik, ihracatta rekabet gücünü artırması mümkündür.
Adnan Doğan, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ,Ziraat Fakültesi, VAN-TÜRKİYE adnandogan@hotmail.com
In this study, it was evaluated the production, price change, foreign trade and competition power of pistachios, which has a significant value in Turkey. It is produced about 240 million tons of pistachios in Turkey. According to 2017 data, Turkey has 7.0 % of production of pistachios in the world. It was determined that pistachios prices increased year to year in the period of 2008-2018. However according to 2008 prices, pistachios prices increased by 4.35 times in 2018. In recent years (2016), pistachios exports and imports in Turkey are respectively 4.710 and 29 tons. Turkey's competitiveness (comparative advantages) in pistachios was high during the period 2012-2016. It has been determined to have an advantage. Besides, it is possible to increase production, qualification, and competitiveness in export by means of the measures taken in pistachios.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Submission Date | May 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |