Research Article
BibTex RIS Cite

Müze Ortamında Anne-Çocuk Etkileşimi: Bir Pilot Çalışma

Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 15 - 24, 30.06.2017

Abstract

Müzeler her yaştan bireylere yaşamla bağlantılı olarak bir öğrenme ve kültür ortamı sunmaktadır. Bu yönüyle çocuğu, öğretmeni ve aileyi aktif bir öğrenme ve kültür ortamında bir araya getirebilecek bir bilgi ve oyun alanıdır. Erken çocukluk döneminde anne çocuk ilişkisini destekleyici çalışmalara bakıldığında anne ve çocuğun birlikte çeşitli etkinlikler yapması ve oyun oynaması önem taşımaktadır. Bu çalışmada okul öncesi dönemdeki çocuklar ve annelerinin müze ortamında birlikte etkinlikler gerçekleştirmeleri sağlanmıştır. Ankara ilindeki bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-60 aylık 14 çocuk ve anneleri çalışmada yer almıştır. Etkinlikler MTA Tabiat Tarihi Müzesi’nde gerçekleştirilmiştir. Çalışma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. “Müze Öncesi”nde anneler ve çocuklar etkinlik için hazırlanmış ve gerekli bilgilendirici çalışmalar yapılmıştır. “Müze Sırası”nda çocuklar ve anneleri birlikte iki müze eğitimcisi tarafından gerçek-leştirilen “ısınma ve tanışma, cevapları bulma ve gölge oyunu etkinliklerinde” yer almışlardır. “Müze Sonrası”nda çocuklar ve anneleri birlikte bir kolaj çalışması yapmış ve annelerden çalışmayı değerlendirdik-leri bir anket doldurmaları istenmiştir. Çalışmanın sonunda katılımcılara katılım belgeleri ve anne çocuk ilişkisini geliştirme yollarını açıklayan bilgilendirici bir bülten verilmiştir. Annelerin değerlendirmelerine göre çalışmanın çocukları ile birlikte eğlenme, öğrenme, iş birliği yapma ve çocuğun liderliğine izin verme yönlerinden yararlı ve öğretici olduğu ifade edilmiştir.

References

  • Akyol A. A. & Akyol A. K. (2015). “Museums and Early Childhood Education”. Global Journal on Humanites & Social Sciences 1 (2015) 101-108. Source: http://www.world-education-center.org/ index.php/pntsbs
  • Akyol A. A. & Alpagut A. (2012). “Educational Projects for the Children at Anatolian Civilization Museum Between the Years 2002-2008”. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences. 51 (2012) 1087-1096.
  • Abacı O. (2003). “Müze ve Eğitim”. Haz. K. T. Akahmet, Eğitim Ortamları Olarak Müzeler. İstanbul 2003.
  • Abacı O. (2005). Çocuk ve Müze. İstanbul 2005.
  • Akgün E. & Yeşilyaprak B. (2011). “Anne Çocuk Oyun Etkileşiminde Niteliksel Boyut: Annelerin Sözel İfadelerinin Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2011) 11-20.
  • Allen S. (2002). “Looking for Learning in Visitor Talk: A Methodological Exploration”. Eds. G. Leinhardt, K. Crowley, & K. Knutson, Learning Conversations in Museums (2002) 259-303. Mahwah, NJ.
  • Benjamin N., Haden C. A. & Wilkerson E. (2010). “Enhancing Building, Conversation, and Learning Through Caregiver-Child Interactions in a Children’s Museum”. Developmental Psychology 46/2 (2010) 502-515.
  • Clutterbuck R. (2007). Müzeleri Anlamak. Eğitim ve Müze. Ankara 2007.
  • Çakır İ. A., Artar M., Okvuran A. & Karadeniz C. (2011). Müze Eğitimi Akran Kitabı. Ankara 2011.
  • Çorum Müzesi (2016). Çorum Müzesi Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/ TR,44051/corum-muzesi-cocuk-egitim-atolyesi-etkinlikleri.html
  • Denizli H., Alpagut A., Demirdelen H., Metin M., Demirtaş N. & Akyol A. A. (2006). “Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2005-2006 Yılı Eğitim Etkinlikleri, Müze Eğitim Atölyesi, III. Müze Çocuk Şenliği ve Roma Hamamı I. Çocuk Olimpiyatları”. Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2005 Yıllığı. Ankara 2006.
  • Denizli H., Tırpan N., Demirtaş N., Alpagut A., Demirdelen H., Metin M., Geleri C., Çelik T., Gündüz U., Günay S., Yıldız B. & Bayram S. (2007). “Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006-2007 Yılı Eğitim Etkinlikleri, Müze Eğitim Atölyesi, IV. Çocuk Şenliği ve II. Çocuk Olimpiyatları”. Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı. Ankara 2007.
  • Downey S., Krantz A. & Skidmore E. (2010). “The Parental Role in Children’s Museums: Perceptions, Attitudes, and Behaviors”. Museums & Social Issues 5/1 (2010) 15-34.
  • Driscoll J. R. & Easterbrooks M. A. (2007). “Young Mothers’ Play with Their Toddlers: Individual Variability as a Function of Psychosocial Factors”. Infant and Child Development 16 (2007) 649-670. Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi (2016). Erimtan Müzesi Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www. erimtanmuseum.org/#/egitim/
  • Fazlıoğlu Y. & Fazlıoğlu İ. (2009). “Erken Çocuklukta Müze ve Eğitim”. Ed. Y. Fazlıoğlu, Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (2009) 325-340. İstanbul.
  • Gartenhaus A. R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. Ankara 2000.
  • İstanbul Modern (2016). İstanbul Modern Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www.istanbulmodern.org/tr/ egitim/cocuklar-icin/hafta-sonu-egitim-programlari/cocuklara-ozel-hafta-sonu-egitim-programlari_1399.html
  • Karadeniz C. (2010). Dünyada Çocuk Müzeleri ve Bilim Merkezleri. Ankara 2010.
  • Karadeniz C. & Okvuran A. (2014). “Müzede bir gece: Ankara Üniversitesi Öğrencileri ile Çorum Arkeoloji Müzesi’nde Müze Eğitimi”. İlköğretim Online 13/3 (2014) 865‐879.
  • Marchand J. F., Hock E. & Widaman K. (2002). Parent-Toddler Play Interaction and its Relation to the Home Environment. USA 2002.
  • McCarthy G. J. & Dockser L. S. (1987). “Parent-Child Interaction in a Museum for Preschool Children”. Children's Environments Quarterly 4/1 (1987). 41-45.
  • Melber L. M. (2007). “Maternal Scaffolding in Two Museum Exhibition Halls”. Curator 50/3 (2007) 341-353.
  • Nuzzaci A. (2006). “General Education and Museum Education: Between Singularity and Plurality”. Revista Complutensede Education 17/1 (2006). 65-75.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 15 - 24, 30.06.2017

Abstract

References

  • Akyol A. A. & Akyol A. K. (2015). “Museums and Early Childhood Education”. Global Journal on Humanites & Social Sciences 1 (2015) 101-108. Source: http://www.world-education-center.org/ index.php/pntsbs
  • Akyol A. A. & Alpagut A. (2012). “Educational Projects for the Children at Anatolian Civilization Museum Between the Years 2002-2008”. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences. 51 (2012) 1087-1096.
  • Abacı O. (2003). “Müze ve Eğitim”. Haz. K. T. Akahmet, Eğitim Ortamları Olarak Müzeler. İstanbul 2003.
  • Abacı O. (2005). Çocuk ve Müze. İstanbul 2005.
  • Akgün E. & Yeşilyaprak B. (2011). “Anne Çocuk Oyun Etkileşiminde Niteliksel Boyut: Annelerin Sözel İfadelerinin Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2011) 11-20.
  • Allen S. (2002). “Looking for Learning in Visitor Talk: A Methodological Exploration”. Eds. G. Leinhardt, K. Crowley, & K. Knutson, Learning Conversations in Museums (2002) 259-303. Mahwah, NJ.
  • Benjamin N., Haden C. A. & Wilkerson E. (2010). “Enhancing Building, Conversation, and Learning Through Caregiver-Child Interactions in a Children’s Museum”. Developmental Psychology 46/2 (2010) 502-515.
  • Clutterbuck R. (2007). Müzeleri Anlamak. Eğitim ve Müze. Ankara 2007.
  • Çakır İ. A., Artar M., Okvuran A. & Karadeniz C. (2011). Müze Eğitimi Akran Kitabı. Ankara 2011.
  • Çorum Müzesi (2016). Çorum Müzesi Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www.kulturvarliklari.gov.tr/ TR,44051/corum-muzesi-cocuk-egitim-atolyesi-etkinlikleri.html
  • Denizli H., Alpagut A., Demirdelen H., Metin M., Demirtaş N. & Akyol A. A. (2006). “Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2005-2006 Yılı Eğitim Etkinlikleri, Müze Eğitim Atölyesi, III. Müze Çocuk Şenliği ve Roma Hamamı I. Çocuk Olimpiyatları”. Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2005 Yıllığı. Ankara 2006.
  • Denizli H., Tırpan N., Demirtaş N., Alpagut A., Demirdelen H., Metin M., Geleri C., Çelik T., Gündüz U., Günay S., Yıldız B. & Bayram S. (2007). “Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006-2007 Yılı Eğitim Etkinlikleri, Müze Eğitim Atölyesi, IV. Çocuk Şenliği ve II. Çocuk Olimpiyatları”. Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı. Ankara 2007.
  • Downey S., Krantz A. & Skidmore E. (2010). “The Parental Role in Children’s Museums: Perceptions, Attitudes, and Behaviors”. Museums & Social Issues 5/1 (2010) 15-34.
  • Driscoll J. R. & Easterbrooks M. A. (2007). “Young Mothers’ Play with Their Toddlers: Individual Variability as a Function of Psychosocial Factors”. Infant and Child Development 16 (2007) 649-670. Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi (2016). Erimtan Müzesi Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www. erimtanmuseum.org/#/egitim/
  • Fazlıoğlu Y. & Fazlıoğlu İ. (2009). “Erken Çocuklukta Müze ve Eğitim”. Ed. Y. Fazlıoğlu, Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi (2009) 325-340. İstanbul.
  • Gartenhaus A. R. (2000). Yaratıcı Düşünme ve Müzeler. Ankara 2000.
  • İstanbul Modern (2016). İstanbul Modern Eğitim Etkinlikleri. Kaynak: http://www.istanbulmodern.org/tr/ egitim/cocuklar-icin/hafta-sonu-egitim-programlari/cocuklara-ozel-hafta-sonu-egitim-programlari_1399.html
  • Karadeniz C. (2010). Dünyada Çocuk Müzeleri ve Bilim Merkezleri. Ankara 2010.
  • Karadeniz C. & Okvuran A. (2014). “Müzede bir gece: Ankara Üniversitesi Öğrencileri ile Çorum Arkeoloji Müzesi’nde Müze Eğitimi”. İlköğretim Online 13/3 (2014) 865‐879.
  • Marchand J. F., Hock E. & Widaman K. (2002). Parent-Toddler Play Interaction and its Relation to the Home Environment. USA 2002.
  • McCarthy G. J. & Dockser L. S. (1987). “Parent-Child Interaction in a Museum for Preschool Children”. Children's Environments Quarterly 4/1 (1987). 41-45.
  • Melber L. M. (2007). “Maternal Scaffolding in Two Museum Exhibition Halls”. Curator 50/3 (2007) 341-353.
  • Nuzzaci A. (2006). “General Education and Museum Education: Between Singularity and Plurality”. Revista Complutensede Education 17/1 (2006). 65-75.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Child
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ege Akgün

Meral Yılmaz This is me

Berrak Arık This is me

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Akgün, E., Yılmaz, M., & Arık, B. (2017). Müze Ortamında Anne-Çocuk Etkileşimi: Bir Pilot Çalışma. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(1), 15-24.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr