Research Article
BibTex RIS Cite

Psikolojik Danışman Adaylarının Empatik Eğilim, Utangaçlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 513 - 530, 30.12.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı Erciyes Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) lisans programı öğrencilerinin empatik eğilim, utangaçlık, olumsuz değerlendirilme korkusu ve sosyal beceri düzeylerinin cinsiyet, sınıf, aylık harçlık, yaşamın çoğunun geçtiği yer ve STK üyelik durumu değişkenle- rine göre farklılaşma düzeylerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 akademik yılında Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin RPD programında öğrenim gören 87’si erkek (%24.6), 267’si kadın (%75.4) toplam 354 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Empatik Eğilim Ölçeği, Utangaçlık Ölçeği, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği ve Sosyal Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar şunları göstermektedir; erkek öğrencilerin empatik eğilim düzeyleri kadın öğrencilerin empatik eğilim düzeylerinden anlamlı düzeyde düşüktür. RPD öğrencilerinin empatik eğilim ve sosyal beceri düzeyleri arasında sınıflarına göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Utangaçlık değişkeni ile ilgili bulgular incelendiğinde 4. sınıftaki öğrencilerin utangaçlık düzeylerinin, 1. ve 2. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin utangaçlık düzeylerinden anlamlı düzeyde düşük olduğu gözlenmektedir. Olumsuz değerlendirilme korkusu değişkeni ele alındığında ise, 1. sınıftaki öğrencilerin olumsuz değer- lendirilme korkusu düzeyleri, 3. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin olumsuz değerlendirilme korkusu dü- zeylerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.

References

  • Akbulut E., & Sağlam H. İ. (2002). “Sınıf Öğretmenlerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 7/2 (2002) 1069-1083.
  • Allen T.W. (1967). “Effectiveness of Counsellor Trainees as a Function of Psychological Openness”. Journal of Counseling Psychology 14/1 (1967) 35-40.
  • Altıok S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir 2011.
  • Aydın S. (2008). “An Investigation on the Language Anxiety and Fear of Negative Evaluation Among Turkish EFL Learners”. Asian EFL Journal. Teaching Articles (2008) 421-444.
  • Barrett-Lennard G. T. (1993). “The Phases and Focus of Empathy”. British Journal of Medical Psychology 66 (1993) 3-14.
  • Beck A. T., Emery G. & Greenberg L. (1985). Anxiety and Phobias: A Cognitive Perspective. New York 1985.
  • Briggs S. R. (1988). “Shyness: Introversion or Neuroticism”. Journal of Research in Personality 22 (1988) 290-307.
  • Bruch M. A., Rivet K. M., Heimberg R. G. & Levin M. A. (1997). “Shyness, Alcohol Expectancies, and Drinking Behavior: Replication and Extension of a Suppressor Effect”. Personality and Individual Differences 22 (1997) 193-200.
  • Caba H. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya 2002.
  • Carkhuff R. R. (1969). Helping and Human Relations: A Premier for Lay and Proffesional Helpers. New York 1969.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 513 - 530, 30.12.2016

Abstract

References

  • Akbulut E., & Sağlam H. İ. (2002). “Sınıf Öğretmenlerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 7/2 (2002) 1069-1083.
  • Allen T.W. (1967). “Effectiveness of Counsellor Trainees as a Function of Psychological Openness”. Journal of Counseling Psychology 14/1 (1967) 35-40.
  • Altıok S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Utangaçlık ve Başa Çıkma Stratejileri İlişkilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir 2011.
  • Aydın S. (2008). “An Investigation on the Language Anxiety and Fear of Negative Evaluation Among Turkish EFL Learners”. Asian EFL Journal. Teaching Articles (2008) 421-444.
  • Barrett-Lennard G. T. (1993). “The Phases and Focus of Empathy”. British Journal of Medical Psychology 66 (1993) 3-14.
  • Beck A. T., Emery G. & Greenberg L. (1985). Anxiety and Phobias: A Cognitive Perspective. New York 1985.
  • Briggs S. R. (1988). “Shyness: Introversion or Neuroticism”. Journal of Research in Personality 22 (1988) 290-307.
  • Bruch M. A., Rivet K. M., Heimberg R. G. & Levin M. A. (1997). “Shyness, Alcohol Expectancies, and Drinking Behavior: Replication and Extension of a Suppressor Effect”. Personality and Individual Differences 22 (1997) 193-200.
  • Caba H. (2002). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya 2002.
  • Carkhuff R. R. (1969). Helping and Human Relations: A Premier for Lay and Proffesional Helpers. New York 1969.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Labor Psychology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Evrim Çetinkaya Yıldız

Emre Toprak

Publication Date December 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Çetinkaya Yıldız, E., & Toprak, E. (2016). Psikolojik Danışman Adaylarının Empatik Eğilim, Utangaçlık, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 513-530.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr