The internet has become one of the most important sources of information about intangible products, especially like tourism. Businesses and countries who want to get a big share in the tourism sector has also created; templates in various websites specifying the characteristics of the region and the activities which need to be done; as well as performing various marketing activities. Within these templates, such elements as UNESCO World Cultural Heritage and Intangible Cultural Heritage have a vital important place in terms of creating an important attraction. Provincial Directorates of Culture and Tourism in Turkey have official websites from which tourists who will visit the region can access to reliable information. In this respect, the Provincial Directorates of Culture and Tourism have the functions of positively influencing the destination selection of the tourists who will participate in the tourism activity, making the best possible presentation of the country, and introducing historical and touristic values. In addition to this, the Provincial Directorate of Culture and Tourism undertakes important tasks in order to promote the inventory of Intangible Cultural Heritage. However, it has been observed that information about the elements of Intangible Cultural Heritage is very limited, and not evaluated sufficiently in advertising and marketing. In this regard, the aim of this study is to determine whether the 14 existing Intangible Cultural Heritage in Turkey are included in the website of the Provincial Directorates of Culture and Tourism, and the level of information provided. In the scope of this research among qualitative research methods the content analysis method was preferred in order to obtain detailed information. As a result of this research, it was determined that 33 (46,6%) of 77 Provincial Culture and Tourism Directorate’s internet site present information about Intangible Cultural Heritage in Turkey and 44 (53,3 %) of 77 Provincial Culture and Tourism Directorate didn’t present any information at their internet sites. In addition, it was determined that only Antalya of 77 Provincial Culture and Tourism Directorate present information about all of Intangible Cultural Heritage in Turkey
İnternet özellikle turizm gibi soyut ürünler ile ilgili bilgi almada başvurulan en önemli kaynaklardan biri haline gelmiştir. Turizm sektöründen büyük pay almak isteyen işletmeler ve ülkeler çeşitli pazarlama faaliyetleri yapmanın yanı sıra çeşitli internet sitelerinde bölgenin özelliklerini ve yapılması gereken faaliyetleri belirten şablonlar oluşturmaktadır. Bu şablonlar içerisinde Unesco Dünya Kültürel Mirası ve Somut Olmayan Kültürel Miras (SOKÜM) gibi unsurlar önemli bir çekicilik oluşturması açısından son derece önemli bir yere sahiptir. Türkiye’de İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri yöreyi ziyaret edecek olan turistlerin güvenilir bilgi alabilecekleri resmi internet siteleridir. Bu bakımdan turizm faaliyetine katılacak olan turistlerin güzergâh seçimlerini olumlu düzeyde etkilemek, ülkenin tanıtımını en iyi şekilde yapmak, tarihi ve turistik değerlerin tanıtılmasını sağlamak gibi işlevleri bulunmaktadır. Bununla birlikte SOKÜM unsurlarına ilişkin bilgilerin oldukça sınırlı olduğu, tanıtım ve pazarlamada bu unsurların yeteri kadar değerlendirilemediği gözlenmiştir. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, Türkiye’nin SOKÜM unsurunu inceleyerek bu konuda bir farkındalık oluşturmak ve bu unsurların İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri internet sitelerinde ne ölçüde yer aldığını belirlemektir.Araştırma kapsamında detaylı bilgi elde etmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda incelenen 77 İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü internet sitesinden 33’ünde (%46,7) SOKÜM unsurlarına ilişkin bilgi olduğu, 44’ünde (%53,3) herhangi bir bilgi bulunmadığı ortaya çıkmıştır. Araştırmada ayrıca 77 İl Kültür ve Turizm Müdürlüklerinden sadece Antalya’nın SÖKÜM unsurlarının tamamına yer verdiği belirlenmiştir
Other ID | JA58EZ87AY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies