The aim of this study is to investigate the effects of personality traits of individuals on their willingness to communicate. The ten item personality inventory and willingness to communicate scale was used in the survey. The main volume of the sample is the total number of students in faculties and colleges of Konya Necmettin Erbakan University in 2016-2017 educational year. The data was analyzed by using percentage, average and correlation. The results indicated that 63.3 % of the participants was female, 36.7 % was male, average age was 20.95, 14.9 % from medical sciences (n=59), 67.3 % from social sciences (n=266), 17.7 % from natural sciences (n=70). With respect to their faculties; 22.3 % was 1st grade (n=88), 33.73 % was 2nd grade (n=133), 26.3 % was 3rd grade (n= 104) and 17.7 % was 4th grade (n=70). From the result of the correlation analysis, willingness to communicate total point and the ten item personality inventory sub-dimensions like extraversion (p=,000), openness to experience (p=,001) and responsibility (p=,001) gave positive and significant relationship.
Bu çalışma da bireysel kişilik özelliklerin iletişime gönüllülüğe etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırma da on maddeli kişilik ölçeği ile iletişime gönüllülük ölçeği kullanılmıştır. Örneklemin ana kütlesi 2016-2017 eğitim-öğretim döneminde Konya Necmettin Erbakan Üniversitesinde fakülte ve dört yıllık yüksekokullarda öğrenim gören toplam öğrenci sayısıdır. Verilerin analizinde yüzde, ortalama ve korelasyondan yararlanılmıştır. Analizler sonucunda katılımcıların %63,3’ünün kadın, %36,7’sinin erkek ve yaş ortalamalarının ise 20,95 olduğu, %14,9’unun sağlık bilimlerinden (n=59), %67,3’ünün sosyal bilimlerden (n=266), % 17.7’sinin ise fen bilimleri(n=70) alanındaki fakültelerden, % 22,3’ünün 1.sınıf (n=88), % 33,7’sinin 2.sınıf (n=133), % 26,3’ünün 3. sınıf (n=104), %17,7’sinin ise 4. sınıf (n=70) olduğu görülmüştür. Korelasyon analizleri sonucunda İGÖ toplam puanı ile on maddeli kişilik ölçeği alt boyutlarından dışa dönüklük (p=,000) deneyime açıklık (p=,001) ve sorumluluk (p=,001) arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2019 |
Submission Date | March 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies