Bu araştırma sanal
gerçeklik gözlüğü ile işlenen Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin öğretmen
adaylarının din kültürü ve ahlak bilgisi dersine olan tutumlarına etkisini incelemeyi
amaçlamıştır. Bu temel amaç doğrultusunda hem nitel hem de nicel araştırma
yöntemlerinin birlikte ele alındığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın
nicel kısmında deneme öncesi (pre-experimental) desenlerden tek gruplu ön-test
– son-test model kullanılmıştır. Bu desen doğrultusunda nicel kısmında sanal
gerçeklik teknolojisi kullanılarak işlenen din kültürü ve ahlak bilgisi
dersinin öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik
tutumlarındaki değişimi incelemek amacıyla Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi eğitim
fakültesi sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 32 öğretmen adayı
belirlenmiştir. Gönüllülük esasına göre rastgele seçilen bu katılımcılara uygulama
öncesinde “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği” ön-test olarak
uygulanmıştır. Öğretmen adaylarına Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde 3 saat
süresince Dinlerde Kutsal Mekânlar konusu sanal gerçeklik gözlükleri kullanılarak
işlenmiştir. Uygulama başında öğretmen adaylarına ön-test olarak uygulanan “Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği” etkinlik sonrasında son-test
olarak tekrar uygulanmış ve iki ölçmeden elde edilen puanlar arasında bir fark
olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmanın nitel kısmında ise öğrencilerle
uygulama sonunda yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile görüşmeler yapılarak
nitel veriler toplanmıştır. Araştırmanın kapsamında elde edilen nicel veriler
SPSS 20,0 veri analizi programı ile analiz edilmiştir. Verilere ait öntest ve
sontest puanları arasındaki farklılıkları anlayabilmek adına Bağımlı Gruplar t
Testi analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre çalışmaya katılan
öğretmen adaylarının din kültürü ve ahlak bilgisi dersi tutum ölçeğinden
aldıkları öntest puanlarıyla son test puanları arasında anlamlı bir farklılık
çıktığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının sanal gerçeklik gözlüğü
ile yapılan dersi çok sevdiği ve derse motive oldukları belirlenmiştir. Son
olarak sanal gerçeklik gözlüklerinin ara vermeden uzun süre kullanımdan sonra bazı
katılımcılarda baş ağrısı, baş dönmesi yorulma gibi belirtilerin ortaya çıktığı
görülmüştür.
This study aims to examine the effect on
the attitude towards the lesson of the preservice teachers of Religious Culture
and Moral Knowledge lesson taught with the virtual reality glasses. For this
main purpose, a mixed method which includes both qualitative and quantitative
research methods, has been used. In the quantitative part of the study,
pre-experimental pre-test - post-test model with single group has been used. In
the direction of this design, 32 preservice teachers who study in Hatay Mustafa
Kemal University education faculty classroom teaching education program have
been determined to examine the change on the attitude towards the lesson of the
preservice teachers of Religious Culture and Moral Knowledge lesson taught with
the virtual reality technology. “Religious Culture and Moral Knowledge Attitude
Scale” has been applied as a pre-test to the participants who has been selected
randomly on the basis of volunteerism. The Sacred Places subject in religions
has been taught to the preservice teachers by being used the virtual reality
glasses for 3 hours in the Religious Culture and Moral Knowledge lesson.
“Religious Culture and Moral Knowledge Attitude Scale” which has been applied
as a pre-test at the beginning of the application, has been applied as
post-test again and it has been examined whether there is a difference between
the scores obtained from the two measurements. In the qualitative part of the
study, the qualitative datas has been collected by interviewing the students
with semi-structured interview questions at the end of the application. The
quantitative datas obtained within the research have been analyzed with SPSS
20.0 data analysis program. Dependent Groups t Test analysis has been used to
understand the differences between the pre-test and post-test scores. According
to the results of the study, it has been determined that there is a significant
difference between the pre-test scores and the post-test scores obtained from
“Religious Culture and Moral Knowledge Attitude Scale” of the preservice
teachers who participate to the study. In addition, it has been determined that
preservice teachers have liked much the lesson taught with the virtual reality
glasses and motivate the lesson. Finally, after the long-term use of virtual
reality glasses without a break, the symptoms such as headache, dizziness and
fatigue has been observed in some participants.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 22, 2019 |
Submission Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Supplement 1 |
MANAS Journal of Social Studies