In this study, it was aimed to determine the attitudes towards Syrian refugees of students educated in Dokuz Eylül University Faculty of Economics and Administrative Sciences Public Administration Department in 2017-2018 academic years. In this cross-sectional study, the "The Attitudes towards Syrian Refugees Scale” was used. In the scale, the total score is calculated on the negative attitude. As the score increases, the attitude becomes negative. A total of 467 Public Administration students participated in my work (level of participation= 55.5%). The average of the attitude scores of the students is 89.7 ± 20.9 (min.33-max.135 points). We used t-test and ANOVA to determine the variables that affect the attitude scores of the students. As a result of the analysis, we found that the presence of Syrian friends (p <0.001), feeling themselves safe (p = 0.025) and the attitude towards the Syrians of their family (p <0.001) affected the attitude scores of the students. According to this, students having Syrian friends and feeling themselves too much /much safe are more positive attitudes towards Syrian refugees. At the same time, as the attitudes towards the Syrians of their families become negative, the attitudes of the students also become negative.
Bu
çalışmada, 2017-2018 eğitim- öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi
ve İdari Bilimler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nde eğitim gören öğrencilerin
Suriyeli sığınmacılara ilişkin tutumlarını ve tutumları ile ilişkili
değişkenleri belirlemek amaçlanmıştır. Kesitsel tipteki bu çalışmada
“Mültecilere Ait Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte toplam skor olumsuz
tutum üzerinden hesaplanmıştır. Puan yükseldikçe tutum da olumsuzlaşmaktadır.
Çalışmamıza toplam 467 Kamu Yönetimi öğrencisi katılmıştır(Ulaşma oranı=
%55.5).Öğrencilerin tutum puanlarının ortalaması 89.7±20.9 (min.33-max.135
puan)’dur. Öğrencilerin tutum puanlarını etkileyen değişkenlerin saptanmasında
t testi ve Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda,
Suriyeli arkadaş varlığı (p<0.001), kendini güvende hissetme durumu
(p=0.025) ve ailenin Suriyelilere karşı tutumu (p<0.001), öğrencilerin tutum
puanlarını etkilediği saptanmıştır. Buna göre; Suriyeli arkadaşı olanların ve
kendini çok fazla/ fazla güvende hisseden öğrencilerin Suriyeli sığınmacılara
karşı tutumları daha olumludur. Aynı zamanda öğrencilerin ailelerinin Suriyelilere
karşı tutumu olumsuzlaştıkça öğrencilerin tutumu da anlamlı olarak
olumsuzlaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2019 |
Submission Date | September 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies