The aim of this study is to adapt the student
perception of PowerPoint efficacy scale into Turkish and conduct its validity
and reliability tests. The scale was originally developed by Nowaczyk, Santos,
and Patton (1998) to probe into student perception of multimedia in the
undergraduate classroom. The scale included 19-items yielded in three factors in
5-point Likert type response format. The translation of scale into Turkish was
completed by eight experts. After back-translation was conducted by one
language expert, translation process of the original scale items into Turkish
were finalized. In order to administer the validity and reliability tests, the
Turkish-translated version was studied with 261 university students educated in
undergraduate programs at a public university. The participants were accessed
with convenience sampling method based on their accessibility, convenience, and
voluntariness. The data were collected online through Google Forms in the
academic year 2017-2018, spring term. Confirmatory factor analysis for validity
tests was conducted in AMOS version 21 in addition to reliability test conducted
in IBM SPSS version 24. The findings of confirmatory factor analysis indicated
that the model fit the data well, having acceptable or perfect fit indices, χ2/df = 2.04, RMSEA = .06, RMR
=.03, SRMR = .04, TLI = .94, CFI = .94, GFI = .89, AGFI = .86, and NFI = .90.
Therefore, the adapted version of the scale was found be valid. Results of reliability
tests indicated that the coefficient alpha
values of three factors changed in the range of .87 and .89. The validity of
the whole scale was .94 which yields high reliability and concludes that the
translated version was reliable. Overall, the scale was found to be valid and
reliable in Turkish culture.
Confirmatory factor analysis validity reliability presentation of multimedia PowerPoint slides
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin PowerPointin
etkililiğine dair algıları ölçeğini Türkçe diline uyarlayarak geçerlik ve
güvenirlik testlerini yapmaktır. Ölçeğin orijinali Nowaczyk, Santos ve Patton
(1998) tarafından üniversite lisans öğrencilerinin çoklu ortam uygulamalarına
dair algılarını belirlemek amacıyla geliştirilmiştir. Ölçek 5’li Likert türünde
3 faktörden oluşan 19 madde içermektedir. Ölçeğin Türkçe diline uyarlanması 8
uzman tarafından gerçekleştirilmiştir. Türkçeye uyarlanan ölçek maddelerinin
orijinal diline geri çevirme işlemi ise bir dil uzmanı tarafından yapılmış
olup, böylece ölçeğin Türkçe diline uyarlanması süreci tamamlanmıştır. Geçerlik
ve güvenirlik testlerini yapmak için, bir devlet üniversitesinde eğitim gören
261 lisans öğrencisinden veri toplanmıştır. Katılımcılar elverişli örnekleme
yöntemine göre belirlenmiş olup; çalışmaya katılım, elverişli, uygun ve gönüllü
katılımcı olma hususlarına dayanmaktadır. Veriler 2017-2018 eğitim-öğretim yılı
bahar döneminde Google Form aracılığıyla çevrimiçi olarak toplanmıştır.
Geçerlik testi AMOS 21.sürümünde doğrulayıcı faktör analizi yöntemi ile
güvenirlik testi ise IBM SPSS 24.sürümünde iç tutarlılık katsayılarını
hesaplayarak yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonunda elde edilen
bulgulara göre, ölçeğin uyum iyilik endeksleri χ2/df = 2.04, RMSEA = .06, RMR =.03,
SRMR = .04, TLI = .94, CFI = .94, GFI = .89, AGFI = .86 ve NFI = .90 olarak
bulunmuş olup, istatistiksel olarak kabul
edilir veya mükemmel seviyede olduğu görülmüştür. Dolayısıyla Türkçeye
uyarlanan ölçek doğrulayıcı faktör analizi sonucuna göre geçerli bulunmuştur.
Güvenirlik testleri sonucuna göre, ölçeğin 3 faktörüne ait iç tutarlılığını
gösteren Cronbach alfa katsayıları 0,87 ve 0,89 arasında bulunmuştur. Ölçeğin tamamına
ait Cronbach alfa katsayısı ise 0,94 olarak bulunmuş olup, istatistiksel olarak
yüksek seviyede güvenilir olduğu görülmüştür.
Özetle, uyarlaması yapılan ölçek Türkçe dilinde geçerli ve güvenilir
bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2019 |
Submission Date | January 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
MANAS Journal of Social Studies