Entrepreneurs, despite the risks they
undertake, are phenomenon that must be addressed by the academic viewpoints for
the values they create. Each entrepreneurial candidate is involved in various
stages of establishing their businesses for different reasons and working in
the context of sustainability. It is assumed that entrepreneurs' susceptibility
to financial instruments affects their closeness to the aims they achieve in
their business. The perception of financial awareness includes the influence of
individuals in the competitive environment, from access to financial instruments
to the forms of use and the diversity of investment perceptions. The tendency
to constantly evolving and changing financial systems and tools obliges
entrepreneurs to be equipment owners. In this context, it is aimed to determine
financial awareness levels of entrepreneurs in the study. In addition, the
relationship between participants' socio-demographic features and financial
awareness levels was examined. The data for the research have been obtained
from the businessmen registered in Uşak Chamber of Commerce and Industry. According
to the findings, it is seen that businesses are managed by the entrepreneurs
themselves rather than the professional managers and there are fewer capital
investments. In addition, the desire to gain economic power within
entrepreneurship motivation elements has emerged as the most important factor.
There are statistically meaningful differences between the financial awareness
levels of entrepreneurs and age, education and father-professions of
entrepreneurs.
Girişimciler üstlendikleri risklere karşın
yarattıkları değerler kapsamında akademik bakış açısıyla ele alınması gereken
birer fenomen konumundadır. Her bir girişimci adayı, çeşitli aşamalardan
geçerek farklı gerekçelerle işletmelerini kurmakta ve sürdürülebilirlik
bağlamında çaba göstermektedir. Girişimcilerin finansal araçlara olan
yatkınlıklarının işletmelerinde ulaşmak istedikleri amaçlara olan
yakınlıklarını etkilediği varsayılmaktadır. Finansal farkındalık algısı günümüz
rekabet ortamında bireylerin finansal araçlara erişiminden kullanım şekillerine
ve yatırım algısındaki çeşitliliğe kadar etki eden olguyu kapsamaktadır.
Sürekli gelişen ve değişim gösteren finansal sistemler ve araçlara olan
yatkınlık girişimciler için donanım sahibi olmayı zorunlu kılmaktadır. Bu
bağlamda, çalışmada girişimcilerin finansal farkındalık düzeyleri belirlenmek
istenmiştir. Ayrıca katılımcıların sosyo-demografik özellikleri ile finansal
farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmada veriler
Uşak Ticaret ve Sanayi Odası’na kayıtlı işletme sahiplerinden elde edilmiştir. Bulgulara
göre, işletmelerin profesyonel yöneticilerden ziyade girişimcilerin kendileri
tarafından yönetildiği ve ortaklı yapıların oldukça düşük olduğu görülmüştür. Ayrıca
girişimcilik motivasyon unsurlarından ekonomik güç kazanma arzusu en önemi
unsur olarak ortaya çıkmıştır. Girişimcilerin finansal farkındalık düzeyleri
ile yaş, eğitim ve baba mesleği değişkenleri arasında istatistiki olarak anlamlı
farklılıklar olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies