Acculturation has been
researched a lot in applied linguistics, and many acculturation studies were made
in second language learning/acquisition contexts. Also, there are some
criticisms about the acculturation theory of Schumann in terms of the social
distance component of the theory. Therefore, the present study aimed to study
acculturation in a foreign language learning context and contribute to the
acculturation theory by providing a solution to the criticisms about the
theory. The present study was designed as a quantitative study. 81 students of
the Turkish-medium and English-medium departments in a Turkish university participated
in the research. The data was collected through the updated version of the
Bogardus Social Distance Scale and was analyzed through independent samples
t-test, one-way ANOVA, and descriptive statistics. The results of the study
indicated that both the participants of the Turkish- and English-medium
departments approached the native speakers of English positively. Also, the
medium of the departments, the kind of the faculties, having been abroad, and
having a sister(s) and/or brother(s) created statistically significant
differences while gender, job status of family members, knowing another
language, high schools the participants graduated from, and the sources of
learning the English culture did not produce such differences. The possible
reasons for these findings and the possible contributions of this study to the
acculturation theory were discussed.
Kültürlenme, uygulamalı dil
bilimde çok araştırılmıştır ve pek çok kültürlenme çalışması ikinci dil
öğrenimi/edinimi bağlamlarında yapılmıştır. Ayrıca, Schumann’ın kültürlenme
teorisiyle ilgili olarak teorinin sosyal uzaklık bileşeni açısından bazı
eleştiriler mevcuttur. Bu yüzden bu çalışma, kültürlenmeyi bir yabancı dil
öğrenim bağlamında çalışmayı ve kültürlenme teorisine teori ile ilgili
eleştirilere bir çözüm sağlayarak katkıda bulunmayı hedeflemiştir. Çalışma, bir
nicel çalışma olarak tasarlanmıştır. Bir Türk üniversitesinde eğitim dili
Türkçe ve İngilizce olan bölümlerden 81 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Veriler,
Bogardus Sosyal Uzaklık Ölçeğinin güncellenmiş versiyonu ile toplanmış ve
bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA ve betimsel istatistikler
kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, eğitim dili hem Türkçe
hem de İngilizce olan bölümlerin öğrencilerin ana dili İngilizce olanlara karşı
olumlu bir yaklaşım sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca, cinsiyet, aile
üyelerinin iş durumları, başka bir dil bilme, mezun olunan lise ve İngiliz
kültürünü öğrenme yolları istatiksel olarak anlamlı farklılar oluşturmamışken, bölümlerin
eğitim dillerinin, fakülte türlerinin, yurt dışı deneyiminin ve kız ve/veya
erkek kardeşe sahip olma istatiksel olarak anlamlı farklar oluşturmuştur Bu
bulguların olası nedenleri ve bu çalışmanın kültürlenme teorisine olası
katkıları tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies