Belgesel
fotoğrafın son yıllarda teknolojik, kültürel ve estetik anlamda değişim
içerisinde olduğu görülmektedir. Bu değişimin olay anını gösteren “kritik an” fotoğrafından
olay sonrası görüntüleri sunan peyzaj fotoğraflarına doğru evrildiği
anlaşılmaktadır. “Late fotoğrafçılık”
olarak adlandırılan bu yeni eğilimin estetik yapısı fotoğrafın bir çok alanını
etkilemiş ve belgesel fotoğrafı sanatsal alana yaklaştırmıştır.
Bu
çalışmada belgesel fotoğrafın olayın sıcak anını gösteren tekil an fotoğrafları
yerine yeni estetik eğilim olarak karşımıza çıkan late (geç) fotoğrafçılık
incelenecektir. Çalışmada geç fotoğrafçılığın oluşum koşulları, etkileri, fotoğrafa
sunduğu yeni imkanlar ve onun sanatla olan ilişkisi kuramsal olarak örnekler
üzerinden değerlendirilecektir.
It is seen that documentary photography has changed in technological, cultural and aesthetic for recent years. One of these changes is the transformation of the “deceive moment” photos that shows the moment of the event into landscape photographs that present post-event images. This new trend, called “late photography” influenced the aesthetic structure of photography and approximate it to the field of documentary photography. In this study, we aim to examine late photography as a new aesthetic trend instead of snapshots of documentary photography. This study also consists of the formation of late photography, its effects, new opportunities provided to the art of photography and theoretical evaluation of its relationship with the art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies