In the study, the
mechanisms increasing transparency are addressed and it was investigated that
whether financial success has impact on transparency or not. Begin with
transparency of companies with regard to accounting/financial reporting
standards and auditing standards. And then, the subject of transparency and
public disclosure is addressed. Afterwards, financial success of firms (being
dealt in both BIST XKURY and BIST 100) has been calculated by TOPSIS Method as
using five-year financial data (2011-2015). As using TOPSIS Method, making a
sole proxy for financial success is aimed. Disclosure and transparency score,
company size, debt ratio and company age are other variables of the study. As a
result of the analysis, the impact of financial success (TOPSIS Score) and
Company size on the disclosure and transparency has been identified as
significant and positively. And the impact of debt ratio on the disclosure and
transparency has seen as significant and negatively. As
for the company age, positively but insignificant impact of it on the
disclosure and transparency has been identified.
Çalışmada şeffaflığı arttıran mekanizmalar teorik
olarak ele alınmakta ve finansal başarının şeffaf olma üzerinde etkisi olup
olmadığı araştırılmaktadır. Öncelikli olarak muhasebe/finansal raporlama
standartları ve denetim standartları açısından işletmelerin şeffaflığı ve daha
sonra kurumsal yönetim açısından şeffaflık ve kamuyu aydınlatma konuları ele
alınmıştır. Daha sonra ise, hem BIST Kurumsal Yönetim Endeksinde hem de BIST
100 Endeksinde işlem gören işletmelerin 5 yıllık finansal verileri (2011-2015)
kullanılarak TOPSIS yöntemi ile finansal performansları standart ve tek bir
ölçü haline getirilmiştir. Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık Notları (KASN),
İşletme Büyüklükleri, İşletme Borçlanma Oranları ve İşletme Yaşları
araştırmanın diğer değişkenleridir. Yapılan analizler sonucunda, işletmelerin
finansal başarısının, işletme büyüklüklerinin, kamuyu aydınlatma ve şeffaflık
uygulamaları üzerinde pozitif anlamlı bir etkisinin olduğu, borçlanma
oranlarının ise; işletmelerin kamuyu aydınlatma ve şeffaflık uygulamalarının
üzerinde anlamlı negatif etkisi olduğu görülmüştür. Firma yaşının ise, kamuyu
aydınlatma ve şeffaflık uygulaması üzerinde pozitif ancak anlamlı olmayan
etkisi olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | October 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies