Lack of employment opportunities for university graduates aiming at maximising human capital by channelling their labour into higher education makes young unemployment one of the critical problem areas of today's labour markets. The main reasons for this problem are the lack of working life practices and the lack of qualifications demanded by the market. Reducing unemployment and facilitating the transition of young people to the labour market after graduation is one of the main objectives of active employment policies (AEP). The AEP includes an application called the Community Benefits Program that covers paid work for the benefit of the public. University students have been added to this application called Social Work Program (SWP) and paid, and insured working opportunity has been provided during the holiday periods as of 2019. This study aims to evaluate the potential of the application to be transformed into post-graduate employment based on the opinions and preferences of undergraduate and associate students towards the SWP. In the research, evaluations based on the demographic characteristics of the students were made. For this purpose, 20 questions electronic questionnaire was applied to the students. The research is cross-sectional and quantitative. According to the research findings, 84,3% of the students are considering using SWP. While the interest of 2nd-grade students, women, scholarship students, and students in a business relationship are higher. Preferences based on demographic characteristics such as income status of families, previous internship practices, age, type of school do not differ. 94, 9% of the students think that the SWP will help them to find employment after graduation, while 96, 2% of them think that it will contribute to the recognition of working life. According to these findings, the SWP is considered to have the potential to facilitate the transition of university students to the labour market, both by providing them with the habit of working and wage at minimum wage level. However, students prefer to benefit from the SWP to a large extent, and the low quota of the practice raises doubts about the difficulty of meeting such a significant demand.
Emeğini ve gelirini yükseköğretime
kanalize ederek beşerî sermaye maksimizasyonunu hedefleyen üniversite
mezunlarının istihdam olanağı bulamaması, genç işsizliğini günümüz işgücü
piyasalarının önemli sorun alanlarından biri haline getirmektedir. Mezunların
çalışma hayatı pratiklerinden yoksun olmaları ve piyasa tarafından talep edilen
niteliklerden uzak olmaları, bu sorunun başlıca nedenleri olarak kabul
görmektedir. İşsizliğin azaltılması ve gençlerin mezuniyetleri sonrası işgücü
piyasasına geçişlerinin kolaylaştırılması, aktif istihdam politikalarının (AİP)
temel amaçlarından biridir. AİP içerisinde “Toplum Yararına Program-TYP” adı
verilen ve kamu yararına ücretli çalışmayı kapsayan bir uygulama icra
edilmektedir. Bu uygulamaya üniversite öğrencileri de eklenmiş ve tatil
dönemlerinde ücretli ve sigortalı çalışma olanağı sağlanmıştır. Bu araştırmanın
amacı, lisans ve ön lisans öğrencilerin TYP’ye yönelik görüşleri ve tercihleri
ekseninde uygulamanın mezuniyet sonrası istihdama dönüşme potansiyelini değerlendirmektir.
Araştırmada öğrencilerin demografik özelliklerine göre değerlendirmeler
yapılmıştır. Bu amaçla öğrencilere 20 soruluk elektronik anket uygulanmıştır.
Araştırma, kesitsel yapıda ve nicel desendedir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin
%84,3’ü TYP’den faydalanmayı düşünmektedir. 2. sınıf öğrencilerin, kadınların,
burslu öğrencilerin, öğrenci iken bir iş ilişkisi içinde olanların ilgisi daha
yüksek düzeyde iken; ailelerin gelir durumu, daha önce staj vb. uygulama yapma,
yaş, okul türü gibi demografik özelliklere göre tercihler farklılaşmamaktadır.
Öğrencilerin %94,9’u, TYP’nin mezuniyet sonrası iş bulmalarına katkı
sağlayacağını ve 96,2’si çalışma hayatını tanımaya katkı sağlayacağını
düşünmektedir. Bu bulgulara göre TYP, hem çalışma alışkanlığı kazandırma hem de
asgari ücret düzeyinde ücretlendirme özelliğiyle, üniversite öğrencilerinin
işgücü piyasasına geçişini kolaylaştıracak bir potansiyele sahip olarak
değerlendirilmektedir. Ancak öğrencilerin büyük ölçüde TYP’den yararlanmayı
tercih etmesi ve uygulamanın düşük kontenjanı, bu derece büyük bir talebin
karşılanmasının güçlüğüne ilişkin tereddütler ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | July 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |
MANAS Journal of Social Studies