Bir kul
peygamber olarak Hz. Muhammed, düşmanlığın yerine karşılıklı saygıya dayanan
bir “birlikte yaşama modeli” ideali ile insanlara İslâm’ı tebliğ etmiştir. Ne
var ki Mekke müşrikleri, Hz. Muhammed’in ilahî mesajına karşı çıkmış, hem
kendisine, hem de az sayıdaki Müslümanlara kötü muamelelerde bulunmuştur. Mekke
müşrikleri, daha sonra sayıları artmaya başlayan Müslümanlara üç yıl boyunca
(miladî 616-619) sosyo-ekonomik boykot uyguladıkları için, Müslümanlar için Mekke’de
özgürce yaşamak gittikçe zorlaştı. Hz. Muhammed, Medineli Müslümanlarla yapmış
olduğu “Akabe Biatleri” ile Medine’ye hicret için gerekli zemini hazırlamıştı.
Hicretten sonra Medine’de “Ensar” ile Muhacir arasında sağlanan ilk “birlikte
yaşama modeli”nin kapsamı genişletilerek, buna gayri-Müslim kavimler de dâhil
edilebilmiştir. İşte bu çalışmamızda, değişik inanç gruplarını da içine alan
“birlikte yaşama modeli”nin ilkeleri araştırılacaktır. Çalışmamızın gayesi,
küresel ırkçılığın ve toplumsal şiddet olaylarının arttığı bir dünyada Hz.
Muhammed’in “birlikte yaşam modeli”nin günümüz toplumsal sorunların çözümüne
yönelik katkı sağlayabileceğini göstermektir.
Hicret Birlikte Yaşama Modeli Medine Vesikası Ensar (Medineli Yardımsever Müslümanlar) Muhacir
As a human being prophet Muhammed (p.b.u.), notified the Islam to people with the ideal of “living together model” which contains mutual respect instead of hostility. Unfortunately the polytheists of Mecca, were against the divine message of Muhammed (p.b.u.), they both behaved badly Muhammed (p.b.u.) and few Muslims. The polytheists of Mecca had implemented socio-economic boycott for three years to all Muslims whose number started to increase day by day (A.D 616-619), for this reason living freely in Mecca became more difficult for Muslims. Receiving the loyalty statement from the Muslims of Medina so-called “Akabe Biatı”, Muhammed (p.b.u.) prepared the foundaition for migraion to Medina. After the migration to Medina the scope of “living together model” which was carried out between “Ensar” and immigrants was developed and it included non-muslims. So in this study, the principles of the “living together model”, which includes different religion communities, will be researched. The aim of our study is to show that the “living model” of Muhammed (p.b.u.) will be able to contribute to solve the social problems of a world where global racism and violence are increasing.
Migration Living together model Medina documents Ensar (Moslems of Medina who helped the immigrants) Immigrants (Muslims who leaved Mecca in order to immigrate to Medina)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | April 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies