Research Article
BibTex RIS Cite

Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 136 - 150, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.792294

Abstract

Bu çalışmanın amacı Bartın il merkezindeki okullarda kaynaştırma eğitimi yapan öğretmenlere göre kaynaştırma eğitimi verilen öğrencilerin başarısını ortaya koymak, sorun ve çözüm önerilerini değerlendirmektir. Araştırmanın evrenini Bartın il merkezinde görev yapan kaynaştırma eğitimi veren öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem grubunda en fazla kaynaştırma öğrencisi olan 7 okulda görev yapan öğretmenler yer almıştır. Bu çalışma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırması olup, öğretmen görüşleri Ahmetoğlu, Ünal ve Ergin (2016) tarafından geliştirilen “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile alınmıştır. Öğretmenlerin tamamına ölçek uygulanmış, 74 form nicel olarak değerlendirmeye alınmıştır. Nitel değerlendirme için 29 öğretmenin görüşü incelenmiştir. Sonuç olarak öğretmen görüşleri arasında rehberlik araştırma merkezi ve aileler alt boyutlarında ve yaş gruplarına göre sivil toplum örgütleri alt boyutunda anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin mesleki deneyimleri arasında rehber öğretmenler ve okul idarecileri boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu, branşlara göre anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Öğretmenlerin ailelerden yeterli ve bilinçli düzeyde destek alamadıkları, eğitim süreci içerisinde kazandırılan becerilerin ev ortamında aile tarafından desteklenmediği ayrıca ailelerin okul ile iletişimin çok az olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmen beklentileri arasında velilerin okulla daha fazla ilişki kurması, veli toplantılarına katılmasının önemli olduğu, ailelerin çocukları ile daha fazla ilgilenmesi ayrıca okulda yapılan etkinliklerin evde daha fazla desteklenmesi gerektiği yer almaktadır.

Supporting Institution

Bartın Üniversitesi tarafında BAP Projesi olarak desteklenmiştir.

Project Number

Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi 2019-SOS-A-002

Thanks

Bartın Üniversitesine desteğinden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Ahmetoğlu, E, Ünal, A. M., Ergin D, Y (2016) Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler Ölçeği’nin Geliştirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 2, 167-175
  • Akman, B., Mercan Uzun, E., & Yazıcı, D. N. (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(1).
  • Babaoğlan, E. & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 345-354.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, Destek Hizmetler Ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(24), 35-45.
  • Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bozarslan Malkoç, B. (2010). Eskişehir İlindeki Özel Anaokullarında Çalışan Eğiticilerin Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Camadan, F . (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve Bep hazırlamaya ilişkin öz-yeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39) , 128-138.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri Ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Işık, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tam Zamanlı Kaynaştırma Kararı Olan Otizmli Öğrencilerin Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Toros Üniversitesi, Mersin.
  • İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının “özel eğitim” konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 106-114.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB, (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete, Yayım Tarihi: 21 Temmuz 2012, Sayısı: 28360
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği (2006, 31 Mayıs). Resmi Gazete (Sayı: 26184). Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf
  • Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları Ve Kaygıları İle Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale.
  • Soyyiğit, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Tercihleriyle Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli, Pendik İlçesi Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahbaz, Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 116-135.
  • Tike, L. (2007). Sınıf Öğretmenleri, Rehber Öğretmenler ve Rehberlik Araştırma Merkezi Çalışanlarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve Bu Süreçte Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Ankara.
  • Ünal, F, İflazoğu Saban, A. (2014) Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflarda, Öğretmenlerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1, 388-405
  • Varol, Ç. (2010). İlköğretim Okullarındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), Ankara: MEB Kayank Kitaplar Dizisi.
  • Yaylacı, Z., Aksoy, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016 (6) , 19-40.
  • Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 136 - 150, 26.01.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.792294

Abstract

Project Number

Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi 2019-SOS-A-002

References

  • Ahmetoğlu, E, Ünal, A. M., Ergin D, Y (2016) Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler Ölçeği’nin Geliştirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 2, 167-175
  • Akman, B., Mercan Uzun, E., & Yazıcı, D. N. (2018). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(1).
  • Babaoğlan, E. & Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 345-354.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, Destek Hizmetler Ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(24), 35-45.
  • Bek, H., Gülveren, H., Başer, A. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 160-168.
  • Bilen, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Bozarslan Malkoç, B. (2010). Eskişehir İlindeki Özel Anaokullarında Çalışan Eğiticilerin Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Camadan, F . (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine ve Bep hazırlamaya ilişkin öz-yeterliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39) , 128-138.
  • Demir, M. K. ve Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Evyapan, G. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlilik Algı Düzeyleri Ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Işık, S. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Tam Zamanlı Kaynaştırma Kararı Olan Otizmli Öğrencilerin Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Toros Üniversitesi, Mersin.
  • İzci, E. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının “özel eğitim” konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14), 106-114.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi (22. bs). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB, (2012). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, Resmi Gazete, Yayım Tarihi: 21 Temmuz 2012, Sayısı: 28360
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği (2006, 31 Mayıs). Resmi Gazete (Sayı: 26184). Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/alt_sayfalar/mevzuat/Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf
  • Özcan, İ. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Duyguları Tutumları Ve Kaygıları İle Kaynaştırma Uygulamalarındaki Öğretmen Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale.
  • Soyyiğit, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Değer Tercihleriyle Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul İli, Pendik İlçesi Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahbaz, Ü., ve Kalay, G. (2010). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 116-135.
  • Tike, L. (2007). Sınıf Öğretmenleri, Rehber Öğretmenler ve Rehberlik Araştırma Merkezi Çalışanlarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve Bu Süreçte Karşılaştıkları Güçlüklerin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Ankara.
  • Ünal, F, İflazoğu Saban, A. (2014) Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflarda, Öğretmenlerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 1, 388-405
  • Varol, Ç. (2010). İlköğretim Okullarındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), Ankara: MEB Kayank Kitaplar Dizisi.
  • Yaylacı, Z., Aksoy, B. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimindeki Yeterlilikleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016 (6) , 19-40.
  • Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gulsun Şahan 0000-0002-1215-9727

Mahir Uğurlu 0000-0003-4005-4882

Nihal Özdemir

Ayşenur Nazik 0000-0002-8030-6071

Project Number Bartın Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi 2019-SOS-A-002
Publication Date January 26, 2021
Submission Date September 8, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Şahan, G., Uğurlu, M., Özdemir, N., Nazik, A. (2021). Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 136-150. https://doi.org/10.33206/mjss.792294
AMA Şahan G, Uğurlu M, Özdemir N, Nazik A. Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması). MJSS. January 2021;10(1):136-150. doi:10.33206/mjss.792294
Chicago Şahan, Gulsun, Mahir Uğurlu, Nihal Özdemir, and Ayşenur Nazik. “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar Ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, no. 1 (January 2021): 136-50. https://doi.org/10.33206/mjss.792294.
EndNote Şahan G, Uğurlu M, Özdemir N, Nazik A (January 1, 2021) Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 1 136–150.
IEEE G. Şahan, M. Uğurlu, N. Özdemir, and A. Nazik, “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)”, MJSS, vol. 10, no. 1, pp. 136–150, 2021, doi: 10.33206/mjss.792294.
ISNAD Şahan, Gulsun et al. “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar Ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/1 (January 2021), 136-150. https://doi.org/10.33206/mjss.792294.
JAMA Şahan G, Uğurlu M, Özdemir N, Nazik A. Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması). MJSS. 2021;10:136–150.
MLA Şahan, Gulsun et al. “Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar Ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 136-50, doi:10.33206/mjss.792294.
Vancouver Şahan G, Uğurlu M, Özdemir N, Nazik A. Kaynaştırma Uygulamalarının Başarısını Etkileyen Etmenler, Sorunlar ve Ailelerden Beklentilerin Öğretmen Görüşlerine Göre Analizi (Karma Yöntem Araştırması). MJSS. 2021;10(1):136-50.

MANAS Journal of Social Studies