The aim of this research is to find out how Balıkesir tourism takes place in the local newspaper news. For this purpose, document analysis was conducted by using qualitative research method. Themes, categories and codes were determined in order to examine the obtained data in depth. In the retrospective analysis, the news was examined in terms of content and quantitative aspects. Local newspapers under the title of Balıkesir on the official website of the Press Advertisement Agency were scanned. 26 local newspapers of nine districts that are Ayvalık, Bandırma, Burhaniye, Edremit, Erdek, Gömeç, Gönen, Manyas, Sındırgı and the center were examined, 19 newspapers containing tourism news were evaluated. “Balıkesir” and “Turizm” keywords were searched on the local newspaper web pages. The data collection process was limited to the first eight months of the year between January 2019 and August 2019. The data obtained with this restriction sheds light on the developments and changes towards Balıkesir tourism in 2019. In line with the results of the research, suggestions such as making original news in terms of content, increasing the promotional columns for the destination and the necessity of Balıkesir tourism to be included in the national press were also presented.
Bu araştırmanın amacı, Balıkesir turizminin yerel internet gazetelerinde yer alan haberlerde nasıl yer aldığının ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılarak doküman incelemesi yapılmıştır. Elde edilen verileri derinlemesine incelemek amacıyla temalar, kategoriler ve kodlar belirlenmiştir. Geriye dönük incelemede haberler, içerik ve sayısal yönden incelenmiştir. Basın İlan Kurumu’nun resmi web sayfasındaki Balıkesir başlığı altında yer alan yerel gazeteler taranmıştır. Ayvalık, Bandırma, Burhaniye, Edremit, Erdek, Gömeç, Gönen, Manyas, Sındırgı olmak üzere dokuz ilçede ve merkezde toplam 26 yerel internet gazetesi incelemeye tabi tutulmuş, turizm haberi içeren 19 gazete değerlendirmeye alınmıştır. Yerel gazetelerin web sayfalarında “Balıkesir” ve “Turizm” anahtar kelimeleri aratılmıştır. Veri toplama süreci, Ocak 2019-Ağustos 2019 tarihleri arasında yılın ilk sekiz ayını kapsayan süreçle sınırlandırılmıştır. Bu sınırlama ile elde edilen veriler 2019 yılı Balıkesir turizmine yönelik gelişmelere ve değişimlere ışık tutmaktadır. Araştırma sonuçları doğrultusunda içerik yönünden özgün haberlerin yapılması, destinasyona yönelik tanıtıcı köşe yazılarının artırılması ve Balıkesir turizminin ulusal basında da yer alması gerekliliğine ilişkin öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2021 |
Submission Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 2 |
MANAS Journal of Social Studies