Bu makalede, Avrupa sinemasının özgün yönetmenlerinden Marco Ferreri’nin, tüketimde sınır tanımayan, burjuva sınıfına mensup orta yaşlı hedonist dört erkeğin grotesk güldürü tarzındaki La Grande Bouffe (Büyük Tıkınma, 1973) filmine içkin iletiler felsefi eleştiri bağlamında incelenmektedir. Açgözlülükte sınır tanımayışın, sınıfsal düzeyde çürüme ve çöküşün, radikal hedonizm eleştirisi bağlamında kara mizahla somutlaştırıldığı filmde, doyumsuzluk ve tüketimle ilgili aşırılıklar tasvir edilerek, haz odaklı insan anlayışına dair etik bir anlayış da ima edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, La Grande Bouffe adlı filmin odağına aldığı radikal hedonist burjuva erkek arkadaş grubundan oluşan karakterler üzerinden, belli bir insan anlayışı ve yaşam tarzının dikkate değer eleştirisinin nasıl yapıldığını betimlemektedir. Bu doğrultuda nitel yaklaşımla, betimsel film analizi yapılarak La Grande Bouffe, hedonizm kavramı üzerinden incelenmektedir.
In this article, the messages of Marco Ferreri, one of the genuine directors of European cinema, in the grotesque comedy style of La Grande Bouffe (The Big Feast, 1973), which is about four middle-aged hedonist men who know no limits in consumption, were examined in the context of philosophical criticism. In the film, in which the lack of boundaries in greed, decay and collapse at the class level is embodied with black humor in the context of radical hedonism criticism, an ethical understanding of pleasure-oriented human understanding is also implied by depicting the extremes of insatiability and consumption. The aim of this article is to show that a remarkable critique of a certain human understanding and lifestyle is made through the characters of the radical hedonist bourgeois male friends group that the film La Grande Bouffe focuses on. In this direction, La Grande Bouffe is examined through the concept of hedonism by making a descriptive film analysis with a qualitative approach.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2021 |
Submission Date | January 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 4 |
MANAS Journal of Social Studies