Bu araştırmada temel eğitim kurumlarında Okul Gelişim
Yönetim Ekibi (OGYE) çalışmaları hakkında bilgi edinmek ve OGYE ekiplerinin
hedeflerine ulaşmada karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara karşı
geliştirdikleri çözümler ile önerilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bir tarama çalışması olan bu
araştırmada Hatay ilindeki ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin okul
gelişim faaliyetleri sırasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri ele
alınmaktadır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. 12 Ortaokul OGYE ekip lideri
(Okul Müdürü veya Müdür Yardımcısı) ile
yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Görüşme kayıtları Nvivo 8 programına
aktarılmış ve bu paket program üzerinde verilen cevaplara ilişkin detaylı
incelemeler yapılmıştır. Yöneticilerden
alınan cevapların analizinde önce kodlama yapılmış, sonra benzer kodlar belirli
kategorilerde toplanmıştır. Araştırmada veriler betimsel yöntemle içerik
analizi yapılarak elde edilmiştir. İçerik analizinde kategorisel ve frekans
analizi teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırma için hazırlanan görüşme
sorularının içeriği görüşme yapılmadan önce geçerlilik ve güvenirlilik analizi
yapılmasıyla amacıyla uzman görüşüne sunulmuştur.
Çalışma
bulgularına göre Okul Geliştirme (OG) çalışmalarının ülkemizde başarısız
olmasının arkasında yatan en önemli neden okul paydaşlarının bu işe yeterince
inanmamasıdır. Öğretmenler ve idareciler OGYE’de görev almak istememektedir. OG
çalışmalarının önündeki bir diğer engel maddi imkansızlıktır. Okul müdürlerinin verdiği cevaplar
doğrultusunda okullarında ‘gelişim plan’ları
uygulayan/uygulayacak okul müdürlerine yardımcı olabilecek fikirler ortaya
konulmuştur. Bu bağlamda okul müdürlerine merkezi otorite tarafından gönderilen
planların yerine kendi okullarının ihtiyaçlarına uygun esnek planlar
geliştirilmesi ve okul gelişim planlarına bütün okul paydaşlarının destek
olması, okul gelişim çalışmalarını aktif şekilde yürütecek ve karar alma
konumunda idareciler görevlendirilmesi, maddi destek amacıyla yerel
yönetimlerden ve sivil toplum kuruluşlarından yardım alınması önerilmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |