Bu çalışmanın amacı, öğretmen eğitiminde Almanca öğretmeni adaylarına kazandırılması istenilen dilsel yeterliliklerin belirlenmesidir. Bu amaç kapsamında Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında bulunan Almanca öğretmenliği programlarının öğrenme çıktıları dilsel yeterlilik hedefleri açısından incelenmekte ve hedeflenen yeterlilikler karşılaştırılarak irdelenmektedir. Bununla birlikte, hedeflenen dilsel yeterlilikler, yabancı dil öğretmenlerinin sahip olması gereken yeterlilikleri gösteren Dil Öğretmenleri İçin Avrupa Profil Tablosu dilsel yeterlilik göstergeleri ile karşılaştırılmakta ve ulusal dilsel yeterlilik hedeflerinin uluslararası ölçütlerde yer alanlar ile ne derece örtüştüğü incelenmektedir. Çalışmada, Türkiye’deki 21 Almanca öğretmenliği programından web – sayfalarından öğrenme kazanımlarına erişilen 17 programın yeterlilikleri içerik açısından incelenmiş ve yeterlilik konularına göre kategorilere ayrılmıştır. Dilsel yeterlilikler, hedeflenen dil seviyesi, dilsel farkındalık ve dili geliştirme, dilsel kavramlar ve dile dair, dil bilgi ve becerileri altında yer alan yeterlilikler olarak ele alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, programlar arasında dilsel yeterlilik hedefleri açısından farklılıkların olduğunu ve ortak bir anlayış doğrultusunda yeterliliklerin ifade edilmediği görülmektedir. Ortak zorunlu bir lisans programı ile eğitim verilen programların dilsel yeterlilikler açısından da uyumlu olması gerektiği anlaşılmaktadır. Dil Öğretmenleri İçin Avrupa Profil Tablosu dilsel yeterlilikleri ile karşılaştırıldığında, programlarda bir yabancı dil öğretmeni için gerekli olan dilsel yeterlilik hedeflerine yeterince yer verilmediği de görülmektedir. Programlarda öğrenme çıktılarında dilsel yeterlilik hedeflerinin yeniden gözden geçirilerek, programlar arasında uyumun sağlanması önerilmektedir.
Yok
-
-
Abstract
The aim of this study is to investigate to what extent German language teacher education programs define key learning outcomes in accordance with current expectations of the profession. Within this aim, in the German language teacher education programs key learning outcomes related to linguistic competences are examined. In the study, qualitative research methods are used. With content analysis method, key learning outcomes of 21 German language teacher education programs are examined. Out of 21 programs, 17 programs key learning outcomes could be reached on their official websites. The targeted competences are examined and categorized according to their content. Linguistic competences defined could be categorized under the aspects language level, general linguistic competences and linguistic competences related to language knowledge and skills. For a comparison linguistic competence descriptors of the European Profiling Grid are examined. The findings are compared and discussed. The results revealed that key program outcomes related to linguistic competences lack to define a common targeted language level. Yet, it could be determined that four of the programs define a level for the German language in accordance with the expectations of the European Profiling Grid, which requires a B2 level for teachers during tertiary education. The findings on general linguistic competences revealed that the programs lay diverse focus on the competences related to language skills, which are just mentioned by two programs. Hence, it is recommended to revise programs key learning outcomes especially with a focus on language level and linguistic knowledge and skills.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 6 |
.