In explaining the basis of capitalism supranational area which has a significence of globalization, through the media that shape today’s world has to take effect. Media in shaping global markets, the transition from agriculture to industry here in the information society a new dimension to understanding the changing society’s consumption has won. New World order in the “Information Age”, called today’s understanding of the media in the media is in fact multi-national capital and neoliberalism grant from life outside any thought, one idea that could be seen trying to make the ruling. As global forces shaping mechanisms governing the process or controling American media, the New World on the cultural and social topics in the context of domination has realized. In our study of these mechanisms has taken historical and social aspects of the social and cultural level of the economy and the media have made the impacts and changes are emphasized. Media, to inform the public rather than the actual task, especially within the American hegemony by the dominant powers have been used as a weapon. In this context, “consume, obey and die” command influence over the consumer “e-life” as stated, but “ecolonialism” e return of the changes are discussed
Özet
Ulusüstü alanda yapılanan kapitalizmin açıklanmasında temel bir öneme sahip olan küreselleşme, medya aracılığı ile etkinlik kazanarak günümüz dünyasını şekillendirmiştir. Medyayı şekillendiren küresel piyasalar, tarımdan sanayiye buradan da bilgi toplumuna geçişte değişen toplumun tüketim anlayışına yeni bir boyut kazandırmıştır. Yenidünya düzeninde “Bilgi Çağı” olarak adlandırılan günümüz anlayışında medyanın aslında çokuluslu sermayenin medyası olduğunu ve neoliberalizm dışındaki hiçbir düşünceye hayat hakkı tanımadan, tek düşünceyi egemen kılmaya çalıştığını görmekteyiz. Küresel güç mekanizmaları olarak şekillenen süreci yöneten ya da yönlendiren Amerikan medyası, yeni dünya üzerindeki tahakkümünü kültürel ve sosyal başlıklar bağlamında gerçekleştirmiştir. Çalışmamızda bu mekanizmaların tarihsel ve toplumsal yönü ele alınmış ve medya ekonomisinin sosyal ve kültürel düzeyde yapmış olduğu etki ve değişimler üzerinde durulmuştur. Medya, asıl görevi olan kamuoyunu bilgilendirmek yerine, özellikle Amerikan hegemonyasının içinde bulunduğu hakim güçler tarafından bir silah olarak kullanılmıştır. Bu bağlamda “tüket, itaat et ve öl” buyruklarının tüketiciye etkileri üzerinden “e-yaşam” olarak belirtilen fakat “e-sömürgecilik”e dönüşen değişimlerden bahsedilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Medya, Küreselleşme, Tüketici, Sömürgecilik, Bilgi Toplumu.
Abstract
In explaining the basis of capitalism supranational area which has a significence of globalization, through the media that shape today's world has to take effect. Media in shaping global markets, the transition from agriculture to industry here in the information society a new dimension to understanding the changing society's consumption has won. New World order in the “Information Age”, called today's understanding of the media in the media is in fact multi-national capital and neoliberalism grant from life outside any thought, one idea that could be seen trying to make the ruling. As global forces shaping mechanisms governing the process or controling American media, the New World on the cultural and social topics in the context of domination has realized. In our study of these mechanisms has taken historical and social aspects of the social and cultural level of the economy and the media have made the impacts and changes are emphasized. Media, to inform the public rather than the actual task, especially within the American hegemony by the dominant powers have been used as a weapon. In this context, “consume, obey and die” command influence over the consumer “e-life” as stated, but “e-colonialism” e return of the changes are discussed.
Key Words: Media, Globalization, Consumer, Colonialism, İnformation Society
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 10 Issue: 22 |
.